Har ett mellanbjälklag som belastats med en bärande vägg vilket har gett upphov till en nedböjning som verkar ha stabiliserat sig men som ändå inte är önskvärd. Nu har jag funderat på om det skulle vara möjligt att ta av väggens last på bjälklaget genom att lägga in en stålbalk som går rakt under väggen, vilket är är tvärs bjälklaget. Är det görbart utan att få balken utanpåliggande? Tänker mig att man växlar av på båda sidor väggen, kapar bjälklaget underifrån och sätter upp en stålbalk som bjälklaget får vila på medan stålbalken får vara upplagd på ytterväggarna. Är sånt möjligt?

En enkel skiss som visar dina funderingar skulle hjälpa

@KnockOnWood Tack men det var inte applicerbara grejer
@bossespecial Bifogat är två skisser, utförda i multiverktyget Powerpoint. Har tyvärr inte tillgång till vettigare verktyg så här i långhelgernas tid. Hoppas det går att tyda. Kan väl tillägga att varje bild består av två vyer: 1) Bjälklag sett uppifrån (nedre/vänstra vyn) och 2) bjälklag sett från sidan (övre/högra vyn)

Skiss i PowerPoint visar bjälklagskonstruktionen uppifrån och från sidan, med bjälkar, linjelast och ytterväggar markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

-----------------------------------------------------------------------
Skiss i PowerPoint av bjälklag med två vyer. Övre vy visar sidoperspektiv, nedre vy ovanifrån, med dimensioner och linjelast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad bär väggen, taket?
Hur ser väggen ut, antar att det är några dörröppningar i den?

Oberoende av laster och dimensioner tycker jag inte att detta är en bra lösning. Jag har svårt att se hur man skulle kunna föra in en HEA balk i det här läget. Det borde vara en bättre idé att lösa avväxlingsbehovet ovanför bjälklaget.

Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Tack men det var inte applicerbara grejer
Det är faktiskt så vi gjort, som du visar på dina skisser.
Takstolarna är kapade "på mitten", och upplagda på stålbalken mitt i huset.

@bossespecial Ja den bär taket. Det är en gammal yttergavel på en joddlarbalkong som det sedan har anslutits en ny tillbyggnad till men antagligen har någon inte haft räknedosan med sig när bjälklaget dimensionerades. Det är en öppning i väggen men den öppningen har inget bjälklag under sig pga. att en trapp kommer upp där.

@justusandersson Vilka alternativ finns för att hantera avväxlingsbehovet ovan bjälklaget? Vägg och golv (inkl. vattenburen golvvärme) finns på plats sedan länge så det vore minst dåligt om man kunde lösa det underifrån. Jag har lekt med tanken att jacka ur i överflänsen på en HEA så att det skulle gå att skjuta upp balken underifrån om man stämpar upp på båda sidor om där balken skall ligga och kapar ett spår i bjälkarna. Det skulle dock innebära att balken i realiteten skulle bli en uppåned-vänd T-balk så frågan är hur hållfastheten skulle bli då.

@KnockOnWood Jag ser det nu i den sista länken.Skummade bara efter bilder i de olika trådarna :) Men jag antar att ni kunde frilägga bjälklaget då och på så vis trixa in balken? Här är det ett bjälklag som sitter fast i golvspånet, sannolikt skruvlimmat.

Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Jag ser det nu i den sista länken.Skummade bara efter bilder i de olika trådarna :) Men jag antar att ni kunde frilägga bjälklaget då och på så vis trixa in balken?
Vi gjorde detta när huset byggdes för sju år sedan. Troligen lite lättare än att gå in i en befintlig konstruktion.
Om du vill, kan jag skicka en mer detaljerad beskrivning i ett PM.

Om du skall lägga en balk så borde det gå att bara kapa av den bit det behövs, föra upp balken och skruvlima dit nya passbitar, sedan om det är en bra idé är en annan sak,
Men om du lägger in fler bjälkar längsgående på cc30?

Fler bjälkar hade varit det absolut bästa men jag tror inte det är möjligt att få till pga. hur de befintliga bjälkarna är upplagda.

Förstod inte riktigt ditt förslag med skruvlimmad passbit.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi gjorde detta när huset byggdes för sju år sedan. Troligen lite lättare än att gå in i en befintlig konstruktion.
Om du vill, kan jag skicka en mer detaljerad beskrivning i ett PM.
Du får gärna skicka så kan jag se om det är något som är applicerbart

Ett annat alternativ skulle kanske vara limträbalk? Dock är ju höjden begränsad till 220 så det får bli en rätt bred balk om den ska göra jobbet. Tankar på det?

F
J justusandersson skrev:
Oberoende av laster och dimensioner tycker jag inte att detta är en bra lösning. Jag har svårt att se hur man skulle kunna föra in en HEA balk i det här läget. Det borde vara en bättre idé att lösa avväxlingsbehovet ovanför bjälklaget.
Jag tycker också att det ser jäkligt svårt ut.

Går det inte att växla av själva väggen istället ovanför nån dörröppning eller nåt med en limträbalk eller nåt?

Detta kanske inte är optimalt men... ta ner takgipset och lägg på plåtar på befintliga reglar.

Du tänker att man förstärker bjälkarna med plåtar som dras fast längs sidorna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.