29 921 läst ·
25 svar
30k läst
25 svar
Var köper man stålbalk?
Grymt i sådana fall för skrothandlare är inte kända för sina dåliga affärer. Och om jag inte är helt fel på det så ligger skrotpriset faktisktbpå drygt kronan nu + moms så jag tycker att 80öre låter något exotiskt faktiskt. Kanske utan kvitto förvisso..?L Leif i Skåne skrev:
Jadå, jag förstår det. Men om vi säger att jag behöver HEA 180 som överliggande balk samt 2 st HEA 120 som pelare på varsin sida, skulle du då tro att VKR/KKR kan bygga mindre på bredd/höjd? Tror faktiskt att HEA är betydligt starkare än VKR/KKR, men eftersom jag varken är konstruktör/byggnadsingenjör eller besitter några sådana kunskaper frågar jag här om någon möjligen vet det.F fsn skrev:
Ok, man fick kanske inte det intrycket med tanke på ditt tidigare svar. Nån måste ju ha talat om att det är just HEA180 du skall ha som överliggare? Skall du ha lägre profil på höjden så blir det på bekostnad av vikten. Du kan troligtvis ersätta HEA180 med HEB160 eller HEM140. VKR så är det 160x160x12,5. Vilket som så blir det tungt som satan. Är höjden skitviktig och bredden fullt justerbar så kanske det går att hitta nåt men annars så tror jag HEA180 är rätt val om nån nu redan har räknat på det.nzsc skrev:
Jadå, jag förstår det. Men om vi säger att jag behöver HEA 180 som överliggande balk samt 2 st HEA 120 som pelare på varsin sida, skulle du då tro att VKR/KKR kan bygga mindre på bredd/höjd? Tror faktiskt att HEA är betydligt starkare än VKR/KKR, men eftersom jag varken är konstruktör/byggnadsingenjör eller besitter några sådana kunskaper frågar jag här om någon möjligen vet det.
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Skrot.
Mats ramneskog
Vtm
Stab Teknik (mycket lokal o byggnadsrivningar tex. kockums kanske lite stora balkar för dig)
Ring o kolla.
Mats ramneskog
Vtm
Stab Teknik (mycket lokal o byggnadsrivningar tex. kockums kanske lite stora balkar för dig)
Ring o kolla.
@fsn Gillar och uppskattar ditt svar! Det är en konstruktör som har kommit med den lösningen nämligen, att jag ska ha HEA180 som överliggare samt HEA120 som pelare på varsin sida. Detta efter att jag föreslagit den typen av lösningen.
Ursprungligen ville konstruktören behålla ca 300 mm av den bärande väggen på ena sidan samt ca 600 mm på den andra sidan, samt lägga in en överliggare. Denna typ av lösning hade resulterat i en mindre bredd och höjd på öppningen.
Eftersom jag tryckt på att jag vill ha så stor öppning som möjligt och föreslog ramverk av stål, kom han med denna lösning. Därför undrar jag om det finns en annan typ av lösning som eventuellt kan minska bygghöjden/bredden ytterligare.
Ursprungligen ville konstruktören behålla ca 300 mm av den bärande väggen på ena sidan samt ca 600 mm på den andra sidan, samt lägga in en överliggare. Denna typ av lösning hade resulterat i en mindre bredd och höjd på öppningen.
Eftersom jag tryckt på att jag vill ha så stor öppning som möjligt och föreslog ramverk av stål, kom han med denna lösning. Därför undrar jag om det finns en annan typ av lösning som eventuellt kan minska bygghöjden/bredden ytterligare.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Min köptes på Stålprodukter i Halmstad AB.
HEA-balk S355 blästrr/målad/kapad
HEA 200 mm lgd=5400 mm
Pris inkl. frakt 20 km och moms 5000 kr
Detta var ju år 2010 förstås.
HEA-balk S355 blästrr/målad/kapad
HEA 200 mm lgd=5400 mm
Pris inkl. frakt 20 km och moms 5000 kr
Detta var ju år 2010 förstås.
Tack för ditt svar @KnockOnWood !
Låter som ett vettigt pris.
Idag skulle en sådan landa på ca 5111 kr inkl. moms. Till detta tillkommer kostnad för blästring, målning och kapning som i ditt fall.
Låter som ett vettigt pris.
Idag skulle en sådan landa på ca 5111 kr inkl. moms. Till detta tillkommer kostnad för blästring, målning och kapning som i ditt fall.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
I Göteborgstrakten är Göteborgs Handelsstål AB ett bra alternativ! Vi köpte två måttanpassade IPE180-balkar där förra året till bra pris!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vart köper man övergångsnippel (R/G till M)?
Vatten & Avlopp -
Strömställare bakelit -var köper jag skruvar för fäste av "locket"
Belysning -
Var köper jag en sådan här kondensator?
El -
Var köper man galvade räcken lämpligast?
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Vart köper jag Röd/grön färg till låsvred/beslag toadörr
Fönster & Dörrar