Tjena! Går i tankarna med att bygga ett större garage/verkstad.
Behöver lite hjälp med hur jag skall tänka och rita vidare.

Tanken är en garagedel med ett innermått på ca 8x8 meter. Utöver detta blir det en verkstadsdel på 8x? Meter.

Hur eller hur så funderar jag på att ha en övervåning ovanför garagedelen.

Vägghöjden blir 3,5-4 meter, lite oklart ännu.

Funderar på att använda mig av saxtakstolar.

Nu till själva frågan:
Bjälklaget till själva övervåningen önskas alltså bli som garaget 8x8 meter.
Jag kommer behöva en limträbalk som växlar av på mitten.
MEN kan jag få upp en balk utan att ha en stolpe på mitten?

Har använt mig av Svensk träs lathund och kommit fran till vad jag behöver för dimension på bjälklaget, men den där limträbalken blir jag inte klok på.

Har kikat på beräkningarna vad gäller avväxling av mittvägg i 1&1/2 plansvilla och där är maxlängden 5000mm men blir väl inte riktigt samma sak då takstolarna blir självbärande i mitt fall.

Alltså. Kan jag mitt i garaget hänga upp en frihängande limträbalk på 8 meter utan mittstolpe och sedan sätta balkskor eller likande på var sida om balken och lägga mitt bjälklag i? Bjälklaget fästs alltå sedan i väggarna 4 meter åt bägga håll.

Tanken med övervåningen är "boende" "ungdomslya" "gästrum" you name it ‍♂️

Bjälklag 45x245 c24 cc600.

Taaack på förhand

• Gilla
Keski11
  • Laddar…
8x8 m är väl mycket utan pelare. Det är bättre med två bärlinor annars måste du ha limträ till golvbjälkarna också. Även då kommer du att få avsevärda stabilitetsproblem. Jag tycker dock att du först behöver utveckla konceptet. Det är bättre att göra en hall med ordentlig takhöjd och sedan en separat del i två plan med lägre takhöjd. En hall kan man bygga med treledsramar som klarar rejäla spännvidder till måttliga kostnader. Fundera över planmåtten i förhållande till funktionskraven. Vad är det du vill kunna göra och vilken plats tar det?

Ena tanken är som på bilden "typ". "Öppen för förslag" då jag ännu är inne i drömfasen..

Bygget på bilden är 8,4 x 16,8 m. 4 m i vägghöjd.

Till höger är då tanken ett dubbelgarage 8x8m invändigt ca. 2,2-2,4m i takhöjd där alltså bjälklaget för övervåningen skall ta över. Limträbalken är då tänkt mellan portarna. Men går att lägga i längsled mitt i också för den delen. Skall man ha en mittstolpe så hamnar den ju mitt i hur eller hur.
Dubbla balkar som du nämnde kan bli lite dumt för takskjutsportarna tänker jag.
Så en balk i mitten vore bra, men frågan i sig var ju om det finns någon balk som klarar bjälklaget utan mittstolpe. Det blir ju 64 m2 golvyta som skall bäras upp av ytterväggen (höger gavel), limträbalk 4 meter in och sedan en innervägg som då blir 8 meter från höger gavel .

Efter denna innervägg så kommer man in i verkstadsdelen.
Innanför porten till vänster så vill jag ha 4m i takhöjd för en billyft. Så från vänster gavel och kanske 3,6-4,8 m in så skulle man kunna använda sig av vanliga takstolar för att få ett slätt innertak. Därefter funderar jag på att få till någon form av loft även där fram till mittväggen mot garagedelen för förvaring av diverse verkstadsprylar/bildelar mm. Dvsa där kör man typ saxtakstolar som i det andra loftet.

Kör jag med 4m vägghöjd så får jag i loften runt 1,3 meter i lägsta vägghöjd vilket är rätt nice tycker jag. Men det allt hänger på är hur stor den där limträbalken blir och om man ska lägga bjälklaget PÅ balken eller om man kan hänga bjälklaget i typ balkskor i balken för att på så sätt få ner golvhöjden ca 25 cm.

Jisses vad mycket det blev att läsa men hoppas du förstår hur jag tänker.

Under loftet i verkstadsdelen får man ju också gott om plats för att få till toalett, omklädningsrum, och massa annat man vill ha

• Arkitektritning av en byggnad med två garageportar och ett litet fönster, med angiven kostnad och byggyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt förslag är att du delar upp det i två volymer. Garagedelen med loft behöver inte vara större än 6x6 m, Kanske räcker även 5x6 m. 8x8 m är heller inget bra mått för en "lya". Däremot behöver du en rejäl nockhöjd i bostadsdelen.

J justusandersson skrev:
Mitt förslag är att du delar upp det i två volymer. Garagedelen med loft behöver inte vara större än 6x6 m, Kanske räcker även 5x6 m. 8x8 m är heller inget bra mått för en "lya". Däremot behöver du en rejäl nockhöjd i bostadsdelen.
Mnjaa. En bil är ca 2m bred. Jag vill kunna öppna dörrarna fullt utan att slå i varesig den andra bilen eller väggarna, dvsa att 7m ser jag som absolut minimum. En fullt öppen bildörr är runt en meter.

En bil är runt 5 meter lång. En inkörd kombi med öppen baklucka är snart 6 m. Sen vill jag kunna röra mig utan problem med bilar i garaget, så snart en meter till framför bilarna = 7 meter. Och längst in kanske man vill ha lite hyllor och bråte så då är man snart uppe i 8 m på djupet. Så tänker jag..

Angående lyan så blir nockhöjden (med 4m väggar och 25gr ivändigt taklut) runt 3150 mm. Detta med ett bjälklag räknat på 600 mm (då jag fortfarande inte vet hur bjälklaget skall se ut med balken)..

Så vid yttervägg blir höjden ca 1300mm
1400mm in så är takhöjden 2000mm
2600mm in så är takhöjden 2500mm
Och nockhöjden då ca 3150mm.

Dessa mått ändras ju dock beroende på hur mycket bjälklaget bygger.

Detta är mått jag kommit fram till med linjal och gradskiva.

Jag kör grävmaskin till vardags så det behöver ju inte alls stämma :crysmile::cool:

Jag har stor respekt för dem som kör grävmaskin. Det skulle jag inte klara av. Dessutom har jag sett tillträckligt många grävmaskinister för att veta att skillnaden i skicklighet är stor.

Det är klart att det är skönt med gott om utrymme, men om man inte är beredd att kompromissa kan det bli svårt att bygga skapelsen. I min gamla handbok anges lämplig storlek för ett enbilsgarage till 3,4x6 meter. Då finns det plats för bilunderhåll men ingen arbetsbänk. Ett tvåbilsgarage utan mellanvägg bör vara 6x6 meter, men det är ingen nackdel om det är 6,8x6 meter. Det är ingen svårighet att bygga en hall på 8x16 meter med rejäl takhöjd. Problemen uppstår när du vill föra in ett loft utan väggar eller pelare i bottenvåningen. Då är det bättre att bygga bostadsdelen separat på marken.

Okej, men om jag omformulerar frågan. Hur grov limträbalk tror du krävs för mitt bjälklag? Om vi nu utgår ifrån att jag får sätta en pelare i mitten?

En 8 m lång limträbalk utan pelare behöver vara 215x540 mm (lägsta höjd), med pelare på mitten 90x360 mm. Vill du ha allt i en volym så är det bättre att ge loftet en egen bärande konstruktion än att hänga på hallens.

J justusandersson skrev:
Vill du ha allt i en volym så är det bättre att ge loftet en egen bärande konstruktion än att hänga på hallens.
Tack! Äntligen ett svar på min huvudfråga :crysmile:

Hur menar du med det sistnämnda? "Allt i en volym & egen bärande konstuktion" ? :D

• Gilla
HammarClark
  • Laddar…
Du bygger först ett skal 8x16 m. Inom detta skal ställer du en separat konstruktion med balkar och pelare som golv för loftet.

J justusandersson skrev:
Du bygger först ett skal 8x16 m. Inom detta skal ställer du en separat konstruktion med balkar och pelare som golv för loftet.
Du tänker typ 3 balkar och 9 stopar? Så det står helt för sig självt? På vilket sätt skulle det bli bättre menar du?

Jag är nyfiken på ditt tänk, men förstår inte syftet.
Förklara gärna om du orkar :D

När jag skrev inlägget så hoppades jag på att du skulle svara. Efter att ha läst olika trådar så verkar du ju ha stenkoll på det mesta (y):D

Limträ 115x315 verkar funka på 8meter utan stöd på mitten..... Skematisk bild av limträbalkar på 8 meter för golvbjälklag, visande mått och deformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T Taxture skrev:
Limträ 115x315 verkar funka på 8meter utan stöd på mitten.....[bild]
Ja det kan stämma. Kollade lite på det alternativet också med hela bjälklaget i limträ. Men lägga över 50 papp på ett bjälklag kändes lite saftigt :crysmile:

Stora hallar kräver ett annat sätt att tänka. Med hjälp av t.ex. treledsramar (googla på det) eller liknande teknik går det enkelt att bygga stora spännvidder till relativt låga priser. Då är det en fördel om man inte behöver blanda in bärningen av ett loft på en del av ytan. Det blir mycket billigare.

J justusandersson skrev:
Stora hallar kräver ett annat sätt att tänka. Med hjälp av t.ex. treledsramar (googla på det) eller liknande teknik går det enkelt att bygga stora spännvidder till relativt låga priser. Då är det en fördel om man inte behöver blanda in bärningen av ett loft på en del av ytan. Det blir mycket billigare.
J justusandersson skrev:
Jaja nu är jag med på hur du menar.
Men njae, de vetifan :crysmile:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.