Hej, i vårt uterum har vi en pelare som står mitt i rummet. Går denna att ta bort? Hur då?
Ja den går att ta bort, men då måste balken den stöttar var grövre så det är nog därför den står där. Någon som jobbar med limträ kan ju alltid beräkna om det går. Men ska du byta balk blir det mycket jobb.
Skickat PM och
Man kan inte kolla om en balk håller, det måste man beräkna. En pelarei varje ände ökar inte balken bärförmåga utan kortar bara spännvidden lite grann.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Som sagts redan, det måste man räkna på, men att sätta två pelare i ytterkant minskar ju inte spännvidden särskilt mycket så antagligen nej. Det är ju därför den nuvarande står där den står och i princip delar balken i två mycket kortare bitar som klarar lasten.K KW78 skrev:
Har du en byggare som kör på känn utan fakta så hade jag väntat tills det är beräknat.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Byggare, snickare har inte en utbildning i hållfasthetslära utan vill man vara säker så behöver man anlita en byggkonstruktör som kan beräkna lasten och vad som krävs för att ta upp lasten. Lasten beror t.ex. på takkonstruktion, takbeläggning, snözon, husbredd, vad som finns ovanför.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är detta en bärande pelare vid trappen?
Byggmaterial & Byggteknik -
Behöver jag växla av takstolarna eller är de fribärande?
Byggmaterial & Byggteknik -
Limträpelare för avlastning av bärande vägg.
Byggnadsfysik -
Är denna bärande balkongpelaren för sned?
Byggnadsfysik -
Växla av en bärande pelare/vägg
Lösvirke & Timmerhus