Parafin/Stearin från ett gammalt ljus funkar klockrent. Det kör jag även på lådor och annat som ska glida och det gör stor skillnad.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
jac jac skrev:
Det finns ett antal produkter som är lämpade för ändamålet: Waxilit, Silber Gleit, Super Gleit osv. (Sök på dessa i forumet, det finns en hel del skrivet redan.)

Något som jag vet säkert av egen erfarenhet är att man INTE skall använda något som innehåller silikon eller teflon. Anledningen är att det hindrar färg och lack från att få fäste. Det släpper alltså ganska snart igen. Även om man skall slipa osv. efter hyvlingen så riskerar man att "smitta" annat virke som råkar komma i kontakt med detta, det behövs inte så mycket för att det skall bli problem med efterföljande ytbehandling. Jag tycker därför att det är säkrast att helt undvika sådana produkter i en snickerilokal. Teflonspray eller silikonspray är alltså absolut NO NO på hyvel eller sågbord!

Någon har nämnt att han använde något silikonfritt bilvax med gott resultat, kanske funkar med båtvax då också? Stearin och Paraffin har jag också hört talas om i detta sammanhanget men jag undrar om inte dessa också kan ge problem med ytbehandlingen. Det har pratats om att stearinbelagda sandpapper ger problem med kraterbildning vid efterföljande sprutmålning.

För att vara på säkra sidan så satsar ivarjefall jag på en produkt avsedd för ändamålet, de är inte så dyra och räcker länge.

Vilka produkter är avsedda för ändamålet om du inte vill ha nåt med silikon ?

J Johan Salvin skrev:
För mig att åtminstone waxilit är silikonfritt

Jag har kör med paraffin som jag tror köptes på Panduro. Det funkar bra och är billigt.

J Johan Salvin skrev:
Jag är inte säker på att jag förstår frågan? Nu är det ju några år sedan jag skrev inlägget du citerar men de produkter jag nämner (Waxilit, Silber Gleit, Super Gleit) är alla avsedda för ändamålet och innehåller inte några silikonoljor.

• Gilla
Johan Salvin
  • Laddar…
jac jac skrev:
Jag är inte säker på att jag förstår frågan? Nu är det ju några år sedan jag skrev inlägget du citerar men de produkter jag nämner (Waxilit, Silber Gleit, Super Gleit) är alla avsedda för ändamålet och innehåller inte några silikonoljor.
Ok jag hade fått för mig att waxilit innehöll silikon så då blev det konstigt när du skrev överst i inlägget att waxilit var ok o sen att medlet man ska använda inte ska ha silikon i sig men då kör jag på waxilit o provar på min bandsåg.

J Johan Salvin skrev:
Ok jag hade fått för mig att waxilit innehöll silikon så då blev det konstigt när du skrev överst i inlägget att waxilit var ok o sen att medlet man ska använda inte ska ha silikon i sig men då kör jag på waxilit o provar på min bandsåg.
Finns det inte en innehållsdeklaration på? Läs först och lita på oss sen ;)

Redigerat:
Frustrator Frustrator skrev:
Finns det inte en innehållsdeklaration på? Läs först och lita på oss sen ;)
Ja. Det blir waxilit spray jag kommer använda till min bandsågs arbetsbord. Dock får jag skaffa nåt som tar bort rosten först.

J Johan Salvin skrev:
OK, då förstår jag. Enligt tillverkaren Weinig så inehåller Waxilit inte silikon.

• Gilla
Johan Salvin
  • Laddar…
jac jac skrev:
OK, då förstår jag. Enligt tillverkaren Weinig så inehåller Waxilit inte silikon.
Har du använt nåt medel som tar bort rost bra?

Frustrator Frustrator skrev:
Läs först och lita på oss sen
Vadå, menar du att man ska ta reda på fakta framför att lita på vad okända människor påstår på internet?

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
J Johan Salvin skrev:
Har du använt nåt medel som tar bort rost bra?
Hessa kalkbort är ju populärt, här på forumet mer känt under namnet "pysslargrogg".
https://www.hessa.se/product.html/kalkbort-12x1-l
Det går att få tag på lite varstans som ÖoB, ICA osv. Den innehåller fosforsyra som tar bort rosten, det är nog lämpligt att späda ut den med hälften vatten. Citronsyra fungerar också.

Bordet till min bandsåg tror jag vi gick jag över med en grovrengörare från Biltema men det var ganska lindrigt med rost på det.
https://www.biltema.se/verktyg/slipning/stalborstar/grovrengorare-2000020899

Fann att man behöver köpa 12 liter. Nån som köpt mindre förpackning ?

J Johan Salvin skrev:
Fann att man behöver köpa 12 liter. Nån som köpt mindre förpackning ?
Snabb med respons ibland så ser nu tips om ÖoB tex

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.