Hej! Jag önskar lite tips och råd hur jag bäst renoverar mitt köksbord. Jag köpte det begagnat och har inte koll på vad det är för träslag, men tycker det ser ut som tunn faner av något slag?

Målet är ett lättskött köksbord, det skall vara lätt att torka av diverse fläckar och kladd efter måltiderna.

jag hade tänkt att slipa lite, antingen för hand eller med sån handslip, men känns som om faneren skulle försvinna då?

Tips på behandling av träet sen? Vill gärna ha något matt eller halvmat, och som sagt, enkelt att rengöra

Tips och förlag?

• Runt köksbord med slitage och mindre fläckar i ett kök med trägolv och vita skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett slitet köksbord i trä med synliga repor och fläckar.
    Skapa konto
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det ser ut som att det är en lackad skiva där lacken spruckit och flagnar.

För att avgöra om det är faner eller massivt kan man titta på den tunna kanten (ser det ut som att man ser ådringen som finns på ovansidan från sidan) och om undersidan ser ut att vara samma träslag som ovansidan.

Lackat är det mest lättskötta tycker jag.

• Gilla
Åsa987654321
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det ser ut som att det är en lackad skiva där lacken spruckit och flagnar.

För att avgöra om det är faner eller massivt kan man titta på den tunna kanten (ser det ut som att man ser ådringen som finns på ovansidan från sidan) och om undersidan ser ut att vara samma träslag som ovansidan.

Lackat är det mest lättskötta tycker jag.
Tack för välkomnande och svar :D!

Det kanske är massivt ändå. Jag hittade också en halv burk hårdvaxolja som jag borde använda. Skall testa om jag får bort lacken med sandpapper. För sen borde det väl funka med hårdvaxoljan om väl lacken är borta?

• Burk med Osmo Top-Oil hårdvaxolja för träytor, detaljer om användning och egenskaper visas.
    Skapa konto
  • Närbild på ett träbordshörn med bortskavd lack och synliga droppar av hårdvaxolja.
    Skapa konto
BirgitS
Åsa987654321 Åsa987654321 skrev:
Jag hittade också en halv burk hårdvaxolja som jag borde använda. Skall testa om jag får bort lacken med sandpapper. För sen borde det väl funka med hårdvaxoljan om väl lacken är borta?
Ja

Åsa987654321 Åsa987654321 skrev:
Det kanske är massivt ändå.
Ser ådringen likadan ut på undersidan också?

Ser ådringen likadan ut på undersidan också?[/QUOTE]

Jag tror det :thinking:

• Undersidan av en trähylla med synlig ådring och delar av fästbeslagen.
    Skapa konto
S
Det är fanér. Med teakfanér även på undersidan.
Det går inte att göra ett sånt bord i massivträ, speciellt inte med kantlisten på utsidan.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Det är fanér. Med teakfanér även på undersidan.
Det går inte att göra ett sånt bord i massivträ, speciellt inte med kantlisten på utsidan.
Ok! Tack för svar. Tror du det funkar med sandpapper och hårdvaxolja?

Hårdvaxolja passar enligt min uppfattning bra till fanrér, det slits snyggare än lack och går att bättra på när det behövs. Det är däremot viktigt att du får bort all lack när du sandpapprar annars blir det fläckar där oljan inte kommer ner i trät. Enklast att kolla om lacken är borta är med vatten på en trasa, om det blir mörkt är lacken borta. Slipa med fint sandpapper mellan påstrykningarna och se upp så du inte slipar för djupt i fanéret. Om hårdvaxolja har stått ett tag så se till att röra om ordentligt i den.

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Tikip Tikip skrev:
Hårdvaxolja passar enligt min uppfattning bra till fanrér, det slits snyggare än lack och går att bättra på när det behövs. Det är däremot viktigt att du får bort all lack när du sandpapprar annars blir det fläckar där oljan inte kommer ner i trät. Enklast att kolla om lacken är borta är med vatten på en trasa, om det blir mörkt är lacken borta. Slipa med fint sandpapper mellan påstrykningarna och se upp så du inte slipar för djupt i fanéret. Om hårdvaxolja har stått ett tag så se till att röra om ordentligt i den.
tack för alla tips!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.