5 671 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Vattnet rinner ner långsamt i duscharna
Vi bor i ett nybyggt hus sedan sensommaren. Fram tills i förgår fungerade duscharna i huset bra, men igår när båda duscharna användes samtidigt så noterade vi att vattnet rann långsammare ner i brunnarna. Vi tänkte då att det antingen berodde på att vi faktiskt använde duscharna samtidigt eller att vi behövde rensa brunnen. Inget av åtgärderna hjälpte dock, för idag när endast ena duschen användes samt att brunnen var nyrensad, så rann vattnet fortfarande långsamt ner i brunnen. Det ska sägas att vi hela tiden haft golvbrunnsfilter i brunnarna, för att lättare kunna hålla brunnarna rena.
Vad kan saken bero på? Jag är en novis inom området. Jag har dock läst i olika fora här på byggahus.se att saken kan bero på någon form av vacuum (eller frånvaron av detsamma) i rören? Eller har jag helt och hållet missförstått saken?
Vad kan saken bero på? Jag är en novis inom området. Jag har dock läst i olika fora här på byggahus.se att saken kan bero på någon form av vacuum (eller frånvaron av detsamma) i rören? Eller har jag helt och hållet missförstått saken?
Är problemet att avloppet inte sväljer vattnet?
Om det är duschkabin så kan röret vecka sig eller ha stopp.
Om det är golvbrunn så kan stoppet sitta efter. Kanske något som legat i röret och rört lite på sig.
Om det är duschkabin så kan röret vecka sig eller ha stopp.
Om det är golvbrunn så kan stoppet sitta efter. Kanske något som legat i röret och rört lite på sig.
Är inte röris men det låter som problem längre ner i avloppet.
Eftersom det är nybyggt gissar jag på att det är byggskräp som råkat hamna i avloppet under byggtiden som är problemet. Prova att spola på med mycket vatten och hoppas det släpper. Alternativt om det blir tokstopp eller väldigt trögt, låt en spolfirma rensa och filma så ser man att det inte blivit bakfall av misstag i systemet.
Oavsett, God jul
Eftersom det är nybyggt gissar jag på att det är byggskräp som råkat hamna i avloppet under byggtiden som är problemet. Prova att spola på med mycket vatten och hoppas det släpper. Alternativt om det blir tokstopp eller väldigt trögt, låt en spolfirma rensa och filma så ser man att det inte blivit bakfall av misstag i systemet.
Oavsett, God jul
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Fråga 1: Kommunalt eller enskilt avlopp?
Fråga 2: Var i landet ligger huset?
Om det är enskilt avlopp med infiltration så är det flera av oss som upplever dessa problem nu.
Detta för att en extremt stor nederbörd har gjort marken mättad med vatten,
så infiltrationen inte kan svälja mer.
Och för en månad sedan hade vi bevattningsförbud
Fråga 2: Var i landet ligger huset?
Om det är enskilt avlopp med infiltration så är det flera av oss som upplever dessa problem nu.
Detta för att en extremt stor nederbörd har gjort marken mättad med vatten,
så infiltrationen inte kan svälja mer.
Och för en månad sedan hade vi bevattningsförbud
LarsSvensson80
Medlem
· Västragötaland
· 86 inlägg
LarsSvensson80
Medlem
- Västragötaland
- 86 inlägg
Hej
Som alt 1 kan en eller flera vattenstötar lösa problemet. Fyll en 10 liters hink med vatten. Töm den från din maxhöjd (den höjd du me säkerhet träffar toan) så snabb du kan ner i toaletten.
Finns flera andra tänkbara orsaker men en början iallafall.
Som alt 1 kan en eller flera vattenstötar lösa problemet. Fyll en 10 liters hink med vatten. Töm den från din maxhöjd (den höjd du me säkerhet träffar toan) så snabb du kan ner i toaletten.
Finns flera andra tänkbara orsaker men en början iallafall.
Klicka här för att svara