jag stötte på samma problem med vårt sommarhus på fårö. Svavelväte i vattnet. Jag gjorde som du o letade lösningar, hittade samma alternativ som du och insåg att alla lösningarna var väldigt dyra. Du kan hitta begagnade delar på blocket (syreaktivator) men det finns ett enklare sätt som vår VVS kille lärde oss.

Det du ska göra, och som alla säger, är att oxidera svavelvätet. Oxidationen går väldigt snabbt och är väldigt effektiv men du måste få in syre i ditt system för att det ska fungera. Vi gjorde på följande sätt.
Inne i huset där PEM slangen kom in monterade vi en backventil. Backventilen såg till att bibehålla högt tryck inne i huset med hjälp av en hydropress. Vid borrhålet borrade vår VVS man ett litet hål, ca 2mm i diameter (ungefär). Hålet borrades i mässingsanslutningen som PEM slangen hänger i. När djupvattenpumpen gick igång sprutar det ut lite vatten i det bortade hålet som faller tillbaka i brunnshålet. Större delen av vattnet trycks dock framåt genom PEM slangen mot huset. När du slutat förbruka vatten inne i huset och hydropressen nått sitt förinställda tryck stängs djupvattenpumpen av. Backventilen ser till att hålla tätt och bibehålla trycket inne i huset. Vattnet mellan backventilen och hålet vid brunnen töms nu via det borrade hålet, det rinner tillbaka ner i hålet. Nästa gång du startar pumpen har du en luftpelare mellan borrhål och hus som fungerar som en oxidation mot svavelvätet. Även när vatten sprutar ut i det borrade hålet får du in lite syre så det är ingen risk att det börjar lukta även under stor förbrukning.

Vi räknade på det och i såg att det tog pumpen ca 7-8 sekunder att fylla slangen mellan hus och borrhåll så vi upplevde ingen fördröjning eller tryckvariationer. Pumpen han med att kompensera tryckfallet när vi förbrukade vatten.

Kostnad:
en backventil. Ca 2-300kr
Ett borrat hål: 0kr
Arbete, 2 timmar

Fundera o väg in i ditt beslut o konsultera även med din VVS gubbe/gumma.
 
  • Gilla
BiggeTheKing och 1 till
  • Laddar…
Hydropress är väl sämsta tänkbara om man har svavelväte i vattnet. Enklaste är att ha en hydrofor istället om det bara är lite svavelväte. De tar dock mera plats. Den jobbar med lufttryck istället för gummiblåsa så svavelvätet har någonstans att ta vägen, enkelt förklarat.
 
Vi använder oss av konstanttryckreglering, grundfors 96524504. Jag tror det är en hydropress de har i det paketet. Oavsett, vi löste vårt problem med svavelväte och har inga problem, vi har kört i tre år nu.
 
Det finns många sätt att neutralisera vätesulfid. Det vanligaste och billigaste (i längden) är att tillsätta syre. Det är dock viktigt att ta reda på vad mer som händer med ditt vatten om man tillför syre.

Att tillföra syre direkt i borrhålet är väldigt riskabelt då all ev. Metall oxiderar ut och faller till botten.
Där löser sig metallerna tillbaka till jonform och blir mer och mer ju längre tiden går.

Tänk dock på att syre in, betyder att man måste ha syre ut i ett trycksatt system. Annars är risken stor att man får luftpuffar på kall och varmvatten.

Nu förstod jag det som att SSSS skulle ta en ny vattenanalys, jag skulle inte rekommendera att syresätta 0,39 i järn. Vid det värdet brukar man redan se missfärgningar i toastolen. Man vill inte förstöra ledningarna genom att oxidera ut det till 100%.
 
SSSS
M mogge_73 skrev:
Syreaktivator fungerar ofta bra, risken är dock att den inte alltid hinner med om tryckkärlet är för litet, eller vattenuttaget är för stort. Det kan också ibland bli luft kvar i vattnet vilket kan ge luftstötar på både kall och varmvatten.
Syreaktivator med en avluftare är ofta bäst i dessa fall.
Har man järn eller mangan så ska man välja syresättnings hydrofor med micronizer, då järn och mangan sjunker till botten och enkelt kan åka vidare till ett sandfilter.
Effekten är också bäst i hydrofor, så har man mycket lukt (om du känner doft 1meter från kranen)så är det den jag skulle rekommendera.

Gör dock inget innan du har provet klart!

Det går att neutralisera svavelväte på fler sätt, om man vill samtidigt kombinerat andra ämnen.
Tack för svar! Svårt att bedöma exakt avstånd där man känner doften. Jag känner den tydligt när jag står och diskar iaf. Jag lägger upp provsvaren så fort jag får dessa, och jag tar gärna tips på olika lösningar då! Lät dock som att det kunde ta upp till 10 dagar hos Eurofins.


E ErikFr skrev:
Dina vattenprover ser bra ut, en del kalk och lite järn att fundera över. Tror inte du behöver bry dig om järnet och kalken hanterar du med ”förebyggande underhåll”. Alltså kalka av dina hushållsmaskiner med jämna mellanrum, använd diskmaskinssalt och höj spolglansen i diskmaskinen om du får fläckar på glas, motionera ballofixer och kranar en gång i kvartalat,, ta ett 360 varv med övertrycksventiler osv. Alltså allt som kan kalka igen.

Vad kommer till lukt, sannolikt sumpgas om ditt nya vattenprov inte visar på e.coli /colliforma/mikroorganismer (men det kan vi ta när du fått svar).
Eftersom du nu redan har en hydropress så kan du väl lika gärna sätta på luftinjektor på den? Finns lösningar för det.
Annars hade jag bytt till 125l hydrofor och se om inte det räcker som avluftning, annars monteras luftinjektor direkt på tanken.
Sen hade jag oavsett satt ett förfilter på 20my på vatten in och sen ett 5my filter m. aktivt kol direkt innan vatten ut till förbrukare.
Som sagt jag håller på att ta ett nytt prov just nu så återkommer med resultat Vilken lösning med luftinjektor till hydropress tänker du på(länka gärna)?. Jag har läst att det uppstår problem med luft i ledningarna då luften inte har någon stans att ta vägen?

H Hovet1 skrev:
jag stötte på samma problem med vårt sommarhus på fårö. Svavelväte i vattnet. Jag gjorde som du o letade lösningar, hittade samma alternativ som du och insåg att alla lösningarna var väldigt dyra. Du kan hitta begagnade delar på blocket (syreaktivator) men det finns ett enklare sätt som vår VVS kille lärde oss.

Det du ska göra, och som alla säger, är att oxidera svavelvätet. Oxidationen går väldigt snabbt och är väldigt effektiv men du måste få in syre i ditt system för att det ska fungera. Vi gjorde på följande sätt.
Inne i huset där PEM slangen kom in monterade vi en backventil. Backventilen såg till att bibehålla högt tryck inne i huset med hjälp av en hydropress. Vid borrhålet borrade vår VVS man ett litet hål, ca 2mm i diameter (ungefär). Hålet borrades i mässingsanslutningen som PEM slangen hänger i. När djupvattenpumpen gick igång sprutar det ut lite vatten i det bortade hålet som faller tillbaka i brunnshålet. Större delen av vattnet trycks dock framåt genom PEM slangen mot huset. När du slutat förbruka vatten inne i huset och hydropressen nått sitt förinställda tryck stängs djupvattenpumpen av. Backventilen ser till att hålla tätt och bibehålla trycket inne i huset. Vattnet mellan backventilen och hålet vid brunnen töms nu via det borrade hålet, det rinner tillbaka ner i hålet. Nästa gång du startar pumpen har du en luftpelare mellan borrhål och hus som fungerar som en oxidation mot svavelvätet. Även när vatten sprutar ut i det borrade hålet får du in lite syre så det är ingen risk att det börjar lukta även under stor förbrukning.

Vi räknade på det och i såg att det tog pumpen ca 7-8 sekunder att fylla slangen mellan hus och borrhåll så vi upplevde ingen fördröjning eller tryckvariationer. Pumpen han med att kompensera tryckfallet när vi förbrukade vatten.

Kostnad:
en backventil. Ca 2-300kr
Ett borrat hål: 0kr
Arbete, 2 timmar

Fundera o väg in i ditt beslut o konsultera även med din VVS gubbe/gumma.
Tack för en mycket bra beskrivning av "hål i slang" lösningen. Om detta kan lösa problemen så skulle det ju vara kanon, jag har nog redan en backventil innan hydropressen. Men jag vill verkligen inte riskera att klegga igen mitt borrhål om syresättningen gör att järn fälls ut i hålet. Finns det någon regel kring hur mycket järn man får ha i sitt vatten för denna lösning inte ska innebära några problem på sikt?

Och en fråga, om nu slangen är luftfylld mellan det lilla hålet och backventilen, vart tar luften vägen när pumpen startar? Kräver denna lösning en hydrofor med avluftare?

J jliljeha skrev:
Hydropress är väl sämsta tänkbara om man har svavelväte i vattnet. Enklaste är att ha en hydrofor istället om det bara är lite svavelväte. De tar dock mera plats. Den jobbar med lufttryck istället för gummiblåsa så svavelvätet har någonstans att ta vägen, enkelt förklarat.
Ja jag har förstått det nu, men nu är ju läget som det är då jag har en hydropress med litet installationsutrymme, jag skulle nog få plats med denna om jag kapar bort en del av bänkskivan (se bild i tidigare inlägg). Priset blir ungefär samma som en luftinjektor men är det en bättre lösning är jag öppen för det

Illustration av Wellmate hydrofor 114L med stigarrör, automatisk avluftare, inlopp, utloppsanslutningar och tryckströmbytare. Pris: 6 490 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H Hovet1 skrev:
Vi använder oss av konstanttryckreglering, grundfors 96524504. Jag tror det är en hydropress de har i det paketet. Oavsett, vi löste vårt problem med svavelväte och har inga problem, vi har kört i tre år nu.
Detta var ju en liten och smidig lösning men jag fattar inte hur det hjälper mot svavelväte, och blir dyrt om jag måste dra upp och byta pumpen?
 
SSSS
M mogge_73 skrev:
Det finns många sätt att neutralisera vätesulfid. Det vanligaste och billigaste (i längden) är att tillsätta syre. Det är dock viktigt att ta reda på vad mer som händer med ditt vatten om man tillför syre.

Att tillföra syre direkt i borrhålet är väldigt riskabelt då all ev. Metall oxiderar ut och faller till botten.
Där löser sig metallerna tillbaka till jonform och blir mer och mer ju längre tiden går.

Tänk dock på att syre in, betyder att man måste ha syre ut i ett trycksatt system. Annars är risken stor att man får luftpuffar på kall och varmvatten.

Nu förstod jag det som att SSSS skulle ta en ny vattenanalys, jag skulle inte rekommendera att syresätta 0,39 i järn. Vid det värdet brukar man redan se missfärgningar i toastolen. Man vill inte förstöra ledningarna genom att oxidera ut det till 100%.
Nu svarade vi samtidigt och lite om varandra, men ja en ny vattenanalys är på gång och jag återkommer med resultatet. Det finns en bild från min toalettstol lite tidigare i tråden (här). Jag är som sagt också lite skeptisk till att tillsätta syre i borrhålet om man riskerar hela borrhålet om det skiter sig,
 
  • Gilla
mogge_73
  • Laddar…
Jag hade en rulle pex-slang liggandes som jag körde ner i brunnen. Kopplade till en billig biltemakompressor som blåser ner luft 5 minuter varje dag. Efter nåt år behövdes det inte längre.
 
  • Gilla
SusoDus
  • Laddar…
För många år sedan hade vi problem med svavelväte i vårt vatten på lantstället. Jag kontaktade Electrolux som enligt uppgift sålde utrustning för att ta bort svavelväte och kom i kontakt med en mycket schyst och trevlig försäljare. När han hört om mitt problem med svavelväte gav han mig ett tips på hur jag skulle bli av med svavelvätet i stort sätt helt gratis.
Vi har ett 80 meters djupt brunnshål inklätt med foderrör av stål. När vattnet börjar lukta tar jag trädgårdslangen och låter den hänga ner några meter i röret. Därefter får vattnet spruta tillbaka ner i brunnen under några timmar. Sedan håller det sig luktfritt minst ett år. Kostnaden är el till pumpen under några timmar, uppskattningsvis en femma.
 
  • Gilla
SusoDus
  • Laddar…
M mogge_73 skrev:
Det finns många sätt att neutralisera vätesulfid. Det vanligaste och billigaste (i längden) är att tillsätta syre. Det är dock viktigt att ta reda på vad mer som händer med ditt vatten om man tillför syre.

Att tillföra syre direkt i borrhålet är väldigt riskabelt då all ev. Metall oxiderar ut och faller till botten.
Där löser sig metallerna tillbaka till jonform och blir mer och mer ju längre tiden går.

Tänk dock på att syre in, betyder att man måste ha syre ut i ett trycksatt system. Annars är risken stor att man får luftpuffar på kall och varmvatten.

Nu förstod jag det som att SSSS skulle ta en ny vattenanalys, jag skulle inte rekommendera att syresätta 0,39 i järn. Vid det värdet brukar man redan se missfärgningar i toastolen. Man vill inte förstöra ledningarna genom att oxidera ut det till 100%.
metallhalten ökar inte med tiden för att man för tillbaka vatten som eventuellt oxiderats. Borrhålet är i kontakt med grundvattnet via sprickor i berggrunden och även om du inte tar ut vatten ur borrhålet så har du en viss cirkulation av vattnet. Det andra är att vid koncentrationsökning av ett ämne i en vätska sker diffusion som motverkar koncentrationsansamlingar. Det gör att eventuella metallkomplex med tiden diffunderar från brunnen, för att bibehålla samma koncentration, och vattenvolymen är i detta fall oändlig.

Syrepuffar har vi inte upplevt under de tre år som vi kört vårt system.

Mitt förslag är att prova dig fram innan du gör en massa dyra investeringar. Borra hål i en PEM slang längst upp och sen kapa bort 10cm om du inte blir nöjd påverkar inte funktionen av hålet. Vi betalade 2000kr för att bli av med vårt svavelväte, ställ det mot andra lösningar. Till sist, prata med några gamla VVS gubbar, de har erfarenhet.
 
Installera en Ozonrening i brunnen. Haft det i 20 år. Ozonet oxiderar mycket effektivare än bara luft. Lukten försvinner omedelbart och färgen likaså.
Kolla https://www.teknik-gotland.se/
Finns för både borrad och grävd brunn.
 
H Hovet1 skrev:
jag stötte på samma problem med vårt sommarhus på fårö. Svavelväte i vattnet. Jag gjorde som du o letade lösningar, hittade samma alternativ som du och insåg att alla lösningarna var väldigt dyra. Du kan hitta begagnade delar på blocket (syreaktivator) men det finns ett enklare sätt som vår VVS kille lärde oss.

Det du ska göra, och som alla säger, är att oxidera svavelvätet. Oxidationen går väldigt snabbt och är väldigt effektiv men du måste få in syre i ditt system för att det ska fungera. Vi gjorde på följande sätt.
Inne i huset där PEM slangen kom in monterade vi en backventil. Backventilen såg till att bibehålla högt tryck inne i huset med hjälp av en hydropress. Vid borrhålet borrade vår VVS man ett litet hål, ca 2mm i diameter (ungefär). Hålet borrades i mässingsanslutningen som PEM slangen hänger i. När djupvattenpumpen gick igång sprutar det ut lite vatten i det bortade hålet som faller tillbaka i brunnshålet. Större delen av vattnet trycks dock framåt genom PEM slangen mot huset. När du slutat förbruka vatten inne i huset och hydropressen nått sitt förinställda tryck stängs djupvattenpumpen av. Backventilen ser till att hålla tätt och bibehålla trycket inne i huset. Vattnet mellan backventilen och hålet vid brunnen töms nu via det borrade hålet, det rinner tillbaka ner i hålet. Nästa gång du startar pumpen har du en luftpelare mellan borrhål och hus som fungerar som en oxidation mot svavelvätet. Även när vatten sprutar ut i det borrade hålet får du in lite syre så det är ingen risk att det börjar lukta även under stor förbrukning.

Vi räknade på det och i såg att det tog pumpen ca 7-8 sekunder att fylla slangen mellan hus och borrhåll så vi upplevde ingen fördröjning eller tryckvariationer. Pumpen han med att kompensera tryckfallet när vi förbrukade vatten.

Kostnad:
en backventil. Ca 2-300kr
Ett borrat hål: 0kr
Arbete, 2 timmar

Fundera o väg in i ditt beslut o konsultera även med din VVS gubbe/gumma.
Har gjort en liknande lösning men med en magnetventil som öppnar tyck till en slang som sprutar ned vatten i borrhålet. Magnetventilen öppnar med samma spänning som pumpen får, alltså öppet endast när pumpen går. En kulventil ser till att det endast är en minimal rännil ned i borrhålet.
Lukten försvann direkt och det har fungerat i åtta år nu.
 
Reduktion av svavelväte med luft/syre och pH 7 verka ligga inom -200 mV (10 ppm) - -80 mV (0,05 ppm) ORP-värde

vilket är inom kraftig syrebristområdet (< 0,5 ml/O2/l) men inte helt anaerob (helt anaerobt är när värdet är från -400 mV och lägre vid pH 7 som kan mätas vid rötning och metangasjäsning)

tvåvärdiga järnjoner vid pH 7 omvandlas och fälls ut som olika oxider vid början runt 0 mV ORP, 3-värdiga järnjoner kan inte existera fritt förrän pH är låg, runt 1 och väl syresatt miljö som +800 mV ORP och högre, vid högre pH så fälls 3-värdig järn ut som oxider/rost.


Med andra ord svavelväte försvinner helt vid syresättning med tex luft innan man når nivå att 2-värdiga järnjoner börja flocka ut som fällning när pH är 7 i vatten.

Det svåra är att dosera luften så att man inte går över ORP 0 då när sista H2S förbrukas och omvandlas till sulfater så smäller det direkt förbi 0 mV ORP till mer eller mindre plussidan och järnhydroxidoxider börja flocka ut.

Det som gör det ytterligare knepigt är att mängden H2S i luktande vatten är väldigt lite och det behövs inte mycket till syre för att det skall försvinna och överskott av syre gör att det börja fälla ut järn istället.


med andra ord skall man få bort svavelväte så kommer man i någon mängd också fälla ut järnoxider, vilket måste hanteras då man inte kan justera så tight med syresättningen att det tar enbart tar svavelvätet.
 
  • Gilla
SSSS
  • Laddar…
SSSS SSSS skrev:
Dessa produkter har jag hittat till hydropress, hur bra dom är vet jag inte eller om jag måste ha ett järnfilter efter dom. Skulle filter behövas känns det bättre med ett kombifilter som tar bort järn, mangan och svavelväte så man får en allt-i-ett lösning. Enligt den gamla analysen har vi 0,39 mg/l järn i vattnet.

[länk]

[länk]

[länk]
Hej. Vi hade samma problem innan kommunalt vatten.
Lösningen var ett ozonaggregat från LSF i Ljungby. Det var enkelt att installera själv.
Och vattnet blev otroligt bra.
 
Per-Inge Sagestam Per-Inge Sagestam skrev:
Hej. Vi hade samma problem innan kommunalt vatten.
Lösningen var ett ozonaggregat från LSF i Ljungby. Det var enkelt att installera själv.
Och vattnet blev otroligt bra.
Vad fint att någon mer kan intyga ozonreningens fördelar. Mycket billigare än allehanda filterlösningar som dessutom kräver underhåll och frostskyddad miljö. Förstår inte att kunskapen om detta inte fått större utbredning.
 
J Jan Söderberg skrev:
Vad fint att någon mer kan intyga ozonreningens fördelar. Mycket billigare än allehanda filterlösningar som dessutom kräver underhåll och frostskyddad miljö. Förstår inte att kunskapen om detta inte fått större utbredning.
Ja , lite konstigt. Då vi gjorde vattenprover före vi beställde aggregatet och nytt prov efter , så trodde våran miljö o hälsa på kommunen att vi tagit prov hos någon annan. Det var helt andra värden och lukten av ruttet ägg var helt borta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.