SSSS
Hej, har precis köpt ett hus. Allt är bra förutom att vattnet luktar ägg vilket jag har läst mig till troligen beror på svavelväte. Får vattnet stå nån timme så försvinner doften. Har en borrad brunn och enskilt avlopp, BDT går till en 2-kammarbrunn med infiltration.

Se bilder nedan för det senaste vattenprovet som säljarna tog för ett par år sedan. Jag har beställt ett nytt test nu som har inte har fått ännu. Men någon kanske kan göra en bedömning av dessa värden om det ser okej ut trots kommentaren: "Tjänligt med anmärkning"?

Vi har inga filter idag och har en hydropress som trycktank. Jag försöker ta reda på vilka alternativ jag har för att ordning på detta.

Jag är nybörjare kring eget vatten men jag har läst mig fram till dessa alternativ:
Har jag missat någon lösning och innebär alla ovan alternativ att det blir oxidation och järn i vattnet vilket kan ställa till med andra problem? Dvs jag behöver ett järnfilter efter luftningen i vilket fall?

Tyvärr har vi inte så stor plats för ny utrustning, idag är vår hydropress och inkommande vatten inklämda under bänkskivan i tvättstugan.

Alla tips och råd uppskattas!

Analysresultat av vattenprov: tabell med kemiska värden för ämnen som klorid, sulfat, nitrat, järn m.fl. från en borrad brunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Resultat från vattenanalys med olika kemiska värden, inklusive alkalinitet, ammoniumkväve och radon. Vattnet bedömt som tjänligt med anmärkning.
Skapa konto

Med svavelväte i vattnet så luktar det ruttna ägg, Det enda som hjälper då är att lufta vattnet. Och det är en stor pjäs det, är då en hydrfon med snorkel som det kallas som luftar innan det går in i hydrofonen. Vad jag vet så finns inget sådant system med en hydropress. Kanske med ren luftare på utsidan, men därom vet jag inte.

SSSS
J jonaserik skrev:
Med svavelväte i vattnet så luktar det ruttna ägg, Det enda som hjälper då är att lufta vattnet. Och det är en stor pjäs det, är då en hydrfon med snorkel som det kallas som luftar innan det går in i hydrofonen. Vad jag vet så finns inget sådant system med en hydropress. Kanske med ren luftare på utsidan, men därom vet jag inte.
Dessa produkter har jag hittat till hydropress, hur bra dom är vet jag inte eller om jag måste ha ett järnfilter efter dom. Skulle filter behövas känns det bättre med ett kombifilter som tar bort järn, mangan och svavelväte så man får en allt-i-ett lösning. Enligt den gamla analysen har vi 0,39 mg/l järn i vattnet.

https://www.vvsbutiken.nu/product.h...3qInTdhlgamU4N1ar-mH4rc2dNCfiffnSUGnWmeVka1_c

https://www.bravavattenrening.se/filter/thetis/

https://www.varab.se/produkter#luftblandare

Redigerat:
Smaka vattnet järn och ger det ränder på sanitetsporslin ??

Om det inte gör det i någon besvärande nivå så skulle jag inte bry mig om att avjärna vatten utan koncentrera på svavevätedoften om den är besvärande stark - om det bara är lite och ibland (typ säsong, ofta i vårkanten i samband med vårsmältningen) så skulle jag inte ens bry mig om det - dock är det en toleransfråga inom familjen.

Är det besvär vårkanten och försommaren med hög grundvattenstånd i samband med islossning och vårfloden men OK resten av året så är det tecken på inläck av ytvatten, ofta i skavet mellan berget och foderröret i borrhålet och vattnet som läcker ned, för med sig organiska ämnen (som humusämnen mm.) som bakterier kan leva av och det är grupp svavelbakterier i lågsyremiljö (< 0.5 ml/l löst syre [~ ORP värde mellan -100 - 100 mV]) som kan omsätta dessa näringsämnen genom att ta syre från sulfater lösta i vattnet och resultatet av reduktionen är svavelväte löst i vattnet.

Och det behövs så väldigt lite nedläckande vatten som bär näringsämnen för att bilda svavelvätet tillräcklig mängd för att märkbart luktsätta vattnet.

Svavelväte auto-oxiderar sig tillbaka till sulfater igen ganska fort när vattnet syresätts igen.

TS vatten är väldigt mjukt och ganska salt med höga natriumvärden, så där är inte en jonbytande version av avjärning aktuellt då det skulle salta upp vattnet ytterligare - utan en luftoxiderande avjärning om järnet till stor del är 2-värd - ett test att kolla om vattnet kan avjärnas med luftoxidering är att hälla upp vattnet i ett rent glas och sedan låta det stå i någon eller ett par dygn - blir det antydan till grums/slam i botten och en antydan till rost-rand i glaset precis där vattenytan är och ev. synligt skimmer av skal av järnoxidhydroxidlager på vattenytan, så kan järnet minskas med luftning av vattnet.

Att droppa vatten från toppen av borrhålet till ytan nere i borrhålet är ett sätt att tillföra syre i borrhålet nog för att minska mängden svavelväte (bildade svavelväte oxideras tillbaka till sulfater igen) men samtidigt får det inte vara för mycket syre ned i hålet så att järnoxidhydroxider i någon mängd börja fällas ut och sakta börja slamma igen hålet med rost.

• Gilla
a_c och 2 till
  • Laddar…
SSSS
Tack för ett bra svar med mycket information! Jag hänger dock inte riktigt med när du skriver att luftning också tar bort järn? Jag trodde att det fäller ut järn i vattnet?

Vi har tagit över huset från 1:a Okt och vi har märkt doften direkt, om det är värre på våren vet vi inte ännu.

Jag tycker inte att vattnet smakar järn och det är inga rostränder i toaletten men färgen är lite åt det gula hållet, se bild.

Toalett med gulaktigt vatten, utan rostränder.
Skapa konto

Skulle det gå att lösa med att leda tillbaka lite vatten i borrhålet så låter det som den enklaste lösningen. Men hur vet man så att det inte fälls ut järn där nere så att det inte sätter igen hål/pump/rör på sikt? Går det att mäta? Och finns denna metod beskriven någonstans, gärna med en principskiss.

Såhär är utrymmet vid hydropressen som är på 60L

Hydropress på 60 liter installerad bredvid en vit hushållsmaskin under en diskbänk, med omkringliggande verktyg och eluttag.
Skapa konto

Hydropressen ser ganska ny ut? (Jag hade en gång en hydropress som efter några år ärgade/rostade och där gummiblåsan satt fast i plåten. Blev ett delvis stillastående vatten som inte byttes ut helt)
Jag hade inte fattat att pumpen inte skall gå igång så fort man öppnar kranen.

SSSS
Den är från 2007 året då huset byggdes.

Att fälla ut järn i form av rost och sedimentera eller filtrera bort denna är att ta bort järn ur lösningen - dvs. ta bort järn ur ditt vatten. - det var kanske lite slarvigt skrivet.

---

För att se om gulfärgningen kan vara baserad på mycket finfördelad rost så kan man prova att röra ned några knivsuddar med askobinsyra i vattnet och se om det avfärgas inom någon timme. Askobinsyra finns att köpa i påsar i kryddhyllan hos matafären.

Försvinner gultonen så är gultonen troligen av redan väldigt finfördelad oxiderad järn i vattnet, försvinner det inte så är det stor risk att det är humus.

Askobinsyra har egenskapen att det reducerar 3-värt järn till 2-värt järn och därmed avfärgar vattnet från gulton om denna beror på finfördelad rost (askobinsyra används för att reducera järn i olika kolormetriska tester för järn efter som använda färgämnen som blir vinröd med järnjoner, bara reagerar på 2-värt järn, inte 3-värt järn)

Nästa prov man kan göra är att i ett glas vatten droppa in några droppar klorin/klorrent - blir det märkbart gulare så beror det på att 2-värt järn i vattnet oxiderades upp till 3-värt järn och blir rost i ytterst små partiklar som gör gulfärgningen - vet inte om och hur länge man måste vänta innan det eventuellt sedimenterar - då jag gjorde provet med 'syntetisk' järnvatten. dvs. några få korn järn(II)sulfat löst i en skvätt vatten och det räckte med några få droppar klorin för att det skulle bli pink-gult.

Att använda klorin/klorrent (natriumhypoklorit) utan parfym används för avjärning utomlands i dricksvatten men sällan sedd i sverige - bla. av risk att doserutrustning kan pumpa in för mycket klorlösning i vattnet i olika fellägen.

Därav att man i sverige föredrar att använda luft, greensand och andra katalysiska massor baserad på brunsten i sig, för att oxidera upp 2-värd järn till 3-värd järn och järnet i vattnet flockas ut som rost, dock måste vattnets pH vara tillräkligt högt för att det skall ske och vid surt vatten kanske behöver avsyrningsfilter innan avjärningen. vill man reducera mangan så behöver pH vara ytterligare lite högre innan det börja flocka ut brunsten (manganets version av rost)

Och en sista test är att hälla upp en skvätt vatten i ny rent glas och sedan låta det står i fönstret ett par dagar och se om det bildas någon antyda sediment i botten och eventuellt antydan till rost-rand på glaset där vattenytan är.

Redigerat:
  • Gilla
FaffeF
  • Laddar…
SSSS
Tack för info, jag känner dock att det kanske var lite för komplicerat för mig att ta in... Jag kan såklart göra dessa tester som du föreslår men vad ska jag göra med resultatet?

SSSS
För att komma vidare, skulle denna produkt lösa mina problem med svavelväte? Dvs att byta ut min hydropress mot denna hydrofor. Känns enklare och billigare än en syreaktivator. Nackdelen är att det tar mer plats men om det är en bra lösning kan jag tänka mig att offra lite bänkyta i tvättstugan. Jag kommer nog ändå inte att få plats med en syreaktivator under bänken.

Är 114L tillräckligt? Idag har vi en hydropress på 60L

Schematisk bild av en Wellmate hydrofor 114L med stigarrör, automatisk avluftare, tryckströmbytare, in- och utlopp samt luftinjektor.
Skapa konto

Jag har beställt ett nytt vattenprov, OM det visar att jag behöver ett filter, finns det filter som syresätter vattnet direkt i filtret utan extra delar?

Är det både kall och varmvatten som luktar?

Vi har en borrad brunn och upplevde också liknande svavellukt för några år sedan (ägg), dock endast på varmvattnet. Min första tanke var precis som dig att kika på luftning som åtgärd. Men som första steg bytte jag ut vår offeranod i VVB från en i magnesium till en i zink. Vilket helt avhjälpte vårt problem med lukten.

Vet inte om det är lösningen för dig, men för oss så eliminerade det lukten helt och hållet. Och jämfört med att investera i hårdvara för luftning av vattnet, så är det ju typ gratis att byta ut anoden.

Men jag är inte så bra på att tolka vattenprov, så det kan såklart finnas andra aspekter som spelar sig in i förhållande till ditt prov.

SSSS
E Ekebergarn skrev:
Är det både kall och varmvatten som luktar?
Ja, helt klart kommer doften från kallvattnet också.

Jag har tänkt om lite och tänker att om jag behöver lufta vattnet så blir nog en syreaktivator enklast att installera. Jag såg bilden nedan och det ser ju ganska enkel ut. Har jag tur så får ventilen och kopplingarna plats under bänkskiva (illustrerat rött) och då kan jag bara gör ett hål i skivan som cylindern kan sticka upp igenom.

Syreaktivator monterad på väggen med röranslutningar och hydropress i förgrunden; röd markering och pil visar inkommande vatten.
Skapa konto

Se bild nedan för hur ser det ut hos mig, det är väldigt trångt bakom hydropressen. Röd pil är inkommande vatten från pumpen. Visst borde jag kunna ta bort grönmarkerat rör och koppla via syreaktivatorn ist? Är det en backventil vid blå pil? Syreaktivatorn levereras med en backventil på utgående koppling men det känns ju dumt att ha två sådana på rad.

VVS-installation med rör och ventiler, där grönt rör är markerat för borttagning, röd pil visar inkommande vatten och blå pil pekar på en backventil.
Skapa konto

Såhär ska man koppla enligt installationsanvisningen, är det nödvändigt med en bypass?
8000kr kostar den också...
https://www.vvsbutiken.nu/product.h...kc7m3YiOSgTi7uUutGrSU11Uvd07KaEVCltcEwQOJRBN5

Schematisk bild som visar installation av en syreaktivator med ventiler och kopplingar, samt två foton av syreaktivatorn och tillbehör.
Skapa konto

SSSS
Nu har jag läst alla trådar i detta ämne på forumet tror jag, inte blivit så mycket klockare men har noterat att @mogge_73 verkar ha koll på detta, Kanske du har någon rekommendation?

Jag har i.a.f. fått hem mitt vattenprov och ska ta det i morgon och skicka iväg på analys.,

Syreaktivator fungerar ofta bra, risken är dock att den inte alltid hinner med om tryckkärlet är för litet, eller vattenuttaget är för stort. Det kan också ibland bli luft kvar i vattnet vilket kan ge luftstötar på både kall och varmvatten.
Syreaktivator med en avluftare är ofta bäst i dessa fall.
Har man järn eller mangan så ska man välja syresättnings hydrofor med micronizer, då järn och mangan sjunker till botten och enkelt kan åka vidare till ett sandfilter.
Effekten är också bäst i hydrofor, så har man mycket lukt (om du känner doft 1meter från kranen)så är det den jag skulle rekommendera.

Gör dock inget innan du har provet klart!

Det går att neutralisera svavelväte på fler sätt, om man vill samtidigt kombinerat andra ämnen.

Dina vattenprover ser bra ut, en del kalk och lite järn att fundera över. Tror inte du behöver bry dig om järnet och kalken hanterar du med ”förebyggande underhåll”. Alltså kalka av dina hushållsmaskiner med jämna mellanrum, använd diskmaskinssalt och höj spolglansen i diskmaskinen om du får fläckar på glas, motionera ballofixer och kranar en gång i kvartalat,, ta ett 360 varv med övertrycksventiler osv. Alltså allt som kan kalka igen.

Vad kommer till lukt, sannolikt sumpgas om ditt nya vattenprov inte visar på e.coli /colliforma/mikroorganismer (men det kan vi ta när du fått svar).
Eftersom du nu redan har en hydropress så kan du väl lika gärna sätta på luftinjektor på den? Finns lösningar för det.
Annars hade jag bytt till 125l hydrofor och se om inte det räcker som avluftning, annars monteras luftinjektor direkt på tanken.
Sen hade jag oavsett satt ett förfilter på 20my på vatten in och sen ett 5my filter m. aktivt kol direkt innan vatten ut till förbrukare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.