SSSS
Hej, har precis köpt ett hus. Allt är bra förutom att vattnet luktar ägg vilket jag har läst mig till troligen beror på svavelväte. Får vattnet stå nån timme så försvinner doften. Har en borrad brunn och enskilt avlopp, BDT går till en 2-kammarbrunn med infiltration.

Se bilder nedan för det senaste vattenprovet som säljarna tog för ett par år sedan. Jag har beställt ett nytt test nu som har inte har fått ännu. Men någon kanske kan göra en bedömning av dessa värden om det ser okej ut trots kommentaren: "Tjänligt med anmärkning"?

Vi har inga filter idag och har en hydropress som trycktank. Jag försöker ta reda på vilka alternativ jag har för att ordning på detta.

Jag är nybörjare kring eget vatten men jag har läst mig fram till dessa alternativ:
Har jag missat någon lösning och innebär alla ovan alternativ att det blir oxidation och järn i vattnet vilket kan ställa till med andra problem? Dvs jag behöver ett järnfilter efter luftningen i vilket fall?

Tyvärr har vi inte så stor plats för ny utrustning, idag är vår hydropress och inkommande vatten inklämda under bänkskivan i tvättstugan.

Alla tips och råd uppskattas!

Analysresultat av vattenprov: tabell med kemiska värden för ämnen som klorid, sulfat, nitrat, järn m.fl. från en borrad brunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Resultat från vattenanalys med olika kemiska värden, inklusive alkalinitet, ammoniumkväve och radon. Vattnet bedömt som tjänligt med anmärkning.
Skapa konto

Med svavelväte i vattnet så luktar det ruttna ägg, Det enda som hjälper då är att lufta vattnet. Och det är en stor pjäs det, är då en hydrfon med snorkel som det kallas som luftar innan det går in i hydrofonen. Vad jag vet så finns inget sådant system med en hydropress. Kanske med ren luftare på utsidan, men därom vet jag inte.

SSSS
J jonaserik skrev: