Hej

Jag har ett problem med en subtil avloppslukt från vår golvbrunn i duschen.
Jag har sett till att allt är tätt.

Det är vattnet i brunnen som luktar och blir också grumligt väldigt fort. Jag har frenetiskt letat efter otätheter till dess att jag idag tog vatten från brunnen och luktade på och insåg att det är där problemet ligger.

Vi bor i en villa och detta är på 2a våningen

Är det någon som vet vad detta kan bero på och hur det kan åtgärdas?

Använder ni duschen regelbundet ?

T
Hur gammal är brunnen? Köp ett nytt vattenlås om den är gammal för då kan packningen ha stelnat och sluter inte tätt längre.

• Gilla
Alenanna
  • Laddar…
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Använder ni duschen regelbundet ?
Ja. Varannan dag typ

T tank77 skrev:
Hur gammal är brunnen? Köp ett nytt vattenlås om den är gammal för då kan packningen ha stelnat och sluter inte tätt längre.
Det är ett vattenlås från sent 90-tal. Tror inte det går att byta någon komponent tyvärr

Såhär ser det ut

• Golvbrunn med borttaget lock, omgiven av kakel, visar smuts och kalkavlagringar runt avloppet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alenanna Alenanna skrev:
Såhär ser det ut
Har tagit silikon på en del ställen för att täta ifall det skulle vara en läcka

Häll i någon halvdeciliter klorin och låt stå. Pumpa runt ordentligt med vaskrensare. Skölj väl. Du kommer få upprepa med viss regelbundenhet tills dess du spolat eller bytt rören. Det är gamla tvålrester/hår och dylikt som gör att vattnet blir skitigt snabbt. Det räcker inte med att använda avloppet. Det måste rengöras.

Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Häll i någon halvdeciliter klorin och låt stå. Pumpa runt ordentligt med vaskrensare. Skölj väl. Du kommer få upprepa med viss regelbundenhet tills dess du spolat eller bytt rören. Det är gamla tvålrester/hår och dylikt som gör att vattnet blir skitigt snabbt. Det räcker inte med att använda avloppet. Det måste rengöras.
Tusen tack. Låter rimligt!

Kan man inte ta ut insatsen och rengöra? Om den nu har en insats.

• Gilla
Alenanna
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:
Kan man inte ta ut insatsen och rengöra? Om den nu har en insats.
Finns tyvärr inga delar som går att plocka isär

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.