Hej alla kunniga!

Jag har ett mysterium för er att sätta tänderna i.

I höstas la min vattenpump av och jag bytte till en ny sänkpump i min borrade brunn. Alltsedan installationen av den nya pumpen har kranvattnet varit gulbrunt, vilket visat sig bero på mycket höga järnhalter. Innan dess var vattnet alltid helt klart och de vattenprover jag tagit tidigare har aldrig visat höga nivåer av järn.

För mig som lekman låter det väldigt konstigt att vattnets egenskaper ändras bara för att jag byter pump. Rörmokaren kan inte heller förklara det.

Nu kommer jag att behöva investera i ett dyrt vattenfilter utöver alla de pengar jag redan lagt på vattenpumpen, vattenprover och en urspolning av brunnen (som inte gav någonting).

Det skulle kännas bättre om jag åtminstone fick en rimlig förklaring till hur det kunde bli så här. Är det någon som vågar sig på ett försök?

Mvh fattig husägare
 
Kollat i hydroforen invändigt?
Där kan finnas otroligt med järngojs.
 
  • Gilla
LinneaChristina
  • Laddar…
L LinneaChristina skrev:
Hej alla kunniga!

Jag har ett mysterium för er att sätta tänderna i.

I höstas la min vattenpump av och jag bytte till en ny sänkpump i min borrade brunn. Alltsedan installationen av den nya pumpen har kranvattnet varit gulbrunt, vilket visat sig bero på mycket höga järnhalter. Innan dess var vattnet alltid helt klart och de vattenprover jag tagit tidigare har aldrig visat höga nivåer av järn.

För mig som lekman låter det väldigt konstigt att vattnets egenskaper ändras bara för att jag byter pump. Rörmokaren kan inte heller förklara det.

Nu kommer jag att behöva investera i ett dyrt vattenfilter utöver alla de pengar jag redan lagt på vattenpumpen, vattenprover och en urspolning av brunnen (som inte gav någonting).

Det skulle kännas bättre om jag åtminstone fick en rimlig förklaring till hur det kunde bli så här. Är det någon som vågar sig på ett försök?

Mvh fattig husägare
Hej!
Jag har ingen djupborrad utan en pumpautomat. När jag bytte den för några år sedan blev vattnet järnfärgat. Jag lämnade tillbaka pumpen och köpte en rostfri istället. Då upphörde problemet.
Jag tog aldrig vattenprov.
 
J Jannejoel skrev:
Hej!
Jag har ingen djupborrad utan en pumpautomat. När jag bytte den för några år sedan blev vattnet järnfärgat. Jag lämnade tillbaka pumpen och köpte en rostfri istället. Då upphörde problemet.
Jag tog aldrig vattenprov.
MYCKET intressant! Minns du lite närmare vad för sorts pump du fick först, som gav problemen?
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Kollat i hydroforen invändigt?
Där kan finnas otroligt med järngojs.
Har tänkt tanken, men jag har en hydropress och verkar inte kunna öppna den lika enkelt som en hydrofor. Men jag kan nämna teorin för rörmokaren. Tack!
 
L LinneaChristina skrev:
MYCKET intressant! Minns du lite närmare vad för sorts pump du fick först, som gav problemen?
Det var en hydropress med pumphus av gjutjärn. Nu har jag rostfritt pumphus.
Du har inte ändrat något med hydropressen i samband med bytet av djuppumpen?
 
J Jannejoel skrev:
Det var en hydropress med pumphus av gjutjärn. Nu har jag rostfritt pumphus.
Du har inte ändrat något med hydropressen i samband med bytet av djuppumpen?
Det skulle ju kunna vara så att gummiblåsan i din hydropress gett upp just i samband med detta. Isåfall kommer vattnet ut i tanken och blir garanterat järnfärgat. Du kan börja med att släppa ut lite luft ur bilventilen där du fyller på luft. Kommer där vatten så läcker gummiblåsan
 
J Jannejoel skrev:
Det skulle ju kunna vara så att gummiblåsan i din hydropress gett upp just i samband med detta. Isåfall kommer vattnet ut i tanken och blir garanterat järnfärgat. Du kan börja med att släppa ut lite luft ur bilventilen där du fyller på luft. Kommer där vatten så läcker gummiblåsan
Bra tips! Ska testa!
 
Samma problem här. Bytte en jättegammal ejektorpump och hydropress till en ny dränkpump med konstanttryck och frekvensstyrning. Efter detta så har järn (Fe) värdet skjutit i höjden och spolar jag länge får jag brunt vatten och partiklar.
Kan pumpen sitta för djupt?
Kan det vara så mycket "gojs" i borrhålet (40m) att spolning rör upp bottensediment med järn? Den äldre pumpen orkade förmodligen inte suga upp skiten, bara vatten.
 
Det har att göra med att man när man lufter ur en pump och sätter i en ny ändrar tryckförhållandena i borrhålet, detta kan leda till att sprickor öppnar upp sig och att andra sluter sig. Min kusin fick saltvatten i borrhålet när han bytte pump...

Järnet (och/eller mangan) är löst i vattnet, så det har inte att göra med om det finns skit i hålet.

Jag har en granne som fått järn i vattnet när en annan granne borrat brunn också.

Sedan kan det ju vara massor av järn lagrat i olika delar av vattensystemet, man har kanske en relativt låg halt (om än förhöjd) i sitt vatten, detta avsätts då i rör, hydrofor mm. När man då tömmer systemet (vid ett byte av pump) så lossnar detta och missfärgar vattnet. Jag har järnfilter och har därför låga halter i vattnet efter filtret. Men senast jag tömde systemet (lagning av ett par kranar som börjat kärva pga järnet) så hade jag gult vatten i flera timmar innan jag lyckats spola bort det. Mycket av järnet kom från vattenfiltret som på något sätt lyckades släppa igenom järnet när trycket försvann (jag glömde koppla förbi det när jag tömde systemet). Så en rengöringscykel på filtret var det första jag fick göra, sedan spola i några timmar också.
 
  • Gilla
  • Wow
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det har att göra med att man när man lufter ur en pump och sätter i en ny ändrar tryckförhållandena i borrhålet, detta kan leda till att sprickor öppnar upp sig och att andra sluter sig. Min kusin fick saltvatten i borrhålet när han bytte pump...

Järnet (och/eller mangan) är löst i vattnet, så det har inte att göra med om det finns skit i hålet.

Jag har en granne som fått järn i vattnet när en annan granne borrat brunn också.

Sedan kan det ju vara massor av järn lagrat i olika delar av vattensystemet, man har kanske en relativt låg halt (om än förhöjd) i sitt vatten, detta avsätts då i rör, hydrofor mm. När man då tömmer systemet (vid ett byte av pump) så lossnar detta och missfärgar vattnet. Jag har järnfilter och har därför låga halter i vattnet efter filtret. Men senast jag tömde systemet (lagning av ett par kranar som börjat kärva pga järnet) så hade jag gult vatten i flera timmar innan jag lyckats spola bort det. Mycket av järnet kom från vattenfiltret som på något sätt lyckades släppa igenom järnet när trycket försvann (jag glömde koppla förbi det när jag tömde systemet). Så en rengöringscykel på filtret var det första jag fick göra, sedan spola i några timmar också.
Aha, vi bytte pumpen för ca 3v sedan. Haft klart och fint vatten, men som smakar järn. Gjorde en spolning med alla kranar fullt öppna och höjde pumptrycket, då efter ett tag (ca 10min) kom bara brunt vatten.
Ska låta det stå ett tag nu och bara låta det rinna lite lätt för att se om det blir klart igen.

Haft järn ca 0.5 tidigare vid vattenprover. Nu helt plötsligt 1.8.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.