Ska man vattna en nyputsad vägg samma dag man satt upp putsen? Har varit soligt och 20 grader på dagen. Det är lecamur utomhus. Eller ska jag vattna i morgon bitti?

Det är putsbruk c från Byggmax om det nu har någon betydelse.

Pratade med hantverkaren nu (från helt annan kultur) och han säger "no water! betong water yes, puts no water!"

A
Jag skulle följa tillverkarens egna instruktioner snarare än att lyssna på en så grov generalisering. Läs på förpackningen och i tillverkarens produktblad. Hantverkaren kanske vill snabba upp arbetet genom att låta putsen brinna alldeles för snabbt för att kunna måla?

Nej jag ska själv måla vid senare tillfälle.

Grejen är att jag har påpekat en del grejer redan under byggets gång så relationen är lite halvfrostig.

Alternativet är att jag smygvattnar när han åkt hem för dagen (han kommer igen i morgon och ska snickra)

Om det blir torrsprickor, när uppkommer de i så fall? Och hur åtgärdar man dem?

Det är svårt att kommunicera alltså.

A
Om solen ligger på och det är 20 grader skulle jag definitivt ha varit generös med eftervattning. Det vore onekligen intressant att försöka få hantverkaren att motivera varför han rekommenderar att inte följa tillverkarens instruktioner. Om man överdriver nåt kolossalt med eftervattningen kanske bruket försvagas men jag skulle tro att det är mer troligt att få ett dåligt resultat om man inte vattnar.

Eventuella torksprickor är bara av estetisk betydelse (förutom eventuella följdeffekter om fukt som ev kan leta sig in i framtiden). Beroende på typ av färg så kan målningen åtgärda/dölja torksprickorna helt, de brukar vara så pass fina och många att de är svåra att reparera med bruk utan att behöva tunnputsa hela väggen.

Aha. Tack för svar.

När kan man gå första vändan och vattna? Hur många timmar ska det gå?

• Gilla
Per-Johan
  • Laddar…
M
När vattningen inte påverkar putsen, typ spolar bort material eller lämnar märken går det bra att vattna. Några timmar efter putsen är färdigt bearbetad beroende på ett flertal faktorer. Börjar den vitna så bör vattning påbörjas. Idealiskt ska putsen hållas åtminstone fuktig de närmsta dagarna efter putsningen. Dagen efter och under kommande 3-4 dagar kan du dränka väggen i vatten ordentligt så fort den blir torr.

Ligger solen på precis när det putsas bör väggen täckas/skyddas mot direkt solstrålning, annars blir det garanterat torksprickor.

Jag skulle inte rekommendera att vattna putsen. Det är så tunnt skikt som ska torka och risken är att den bokomvarande stenen suger åt sig vattnet. Vi bygger mycket putsade hus och man vill att det ska torka så fort som som möjligt.
Betong däremot vattnar man för att ytan torkar först pga. tjockleken på konstruktionen.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
M
Konstigt råd. Att vattna kan inte leda till några negativa bieffekter då det som sugs in i lecan sakteligen vandrar ut. Däremot riskerar man sämre hållfasthet och torksprickor om man inte vattnar.

Om man vill att det ska torka så fort som möjligt så har det nog att göra med att man jobbar på ackord och inte att resultatet blir bättre då.

• Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Jag skulle inte rekommendera att vattna putsen. Det är så tunnt skikt som ska torka och risken är att den bokomvarande stenen suger åt sig vattnet. Vi bygger mycket putsade hus och man vill att det ska torka så fort som som möjligt.
Betong däremot vattnar man för att ytan torkar först pga. tjockleken på konstruktionen.
Putsen ska inte torka, putsen ska härda.
Detta sker när det finns fukta och koldioxid.
Tar man bort fukt så slutar processen.
Så följdfrågan blir då, när är detta process färdig?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.