Ska installera vattenvärmegolv. Upptäcker att det är cc 60cm mellan bjälkarna (torpargrund). rörmokaren rekommenderar spånskiva direkt på bjälkarna och därefter lägga klinker direkt på spånskivan.

Är rädd för att detta blir för ostabilt. Bör man inte lägga en eller kanske två golvgipsskivor över vattenvärmen? Tar inte detta udden av värmen?

Kan man lägga gipsskivorna under spånskivorna med vattenvärmen och sen lägga klinker ovanpå detta

MVH
Lars-Henrik

Bob_the_builder
Om du har c/c 60 finns det inte så många alternativ. Spånskiva (22 mm) underst, skruvlimmad mot bjälkarna. Det finns färdigfrästa skivor där man lägger slangen i spåren (dyrt, dock). Ovanpå detta SKA det ligga en limmad golvgipssiva (13 mm) för att klinkern ska ligga på en död yta. Man ska aldrig sätta keramiska plattor (kakel/klinker) på spånskiva eller bräder eftersom de rör sig med luftfuktigheten och klinkerfogarna spricker därmed obönhörligen. Bannor till rörmokaren! Vad gäller värmeöverföringen i golvet så är det inget problem att lägga ett eller flera lager gips ovanpå slangarna. Däremot ska man undvika för mycket trä i form av spånskivor och parkett mm. Gips leder värme bra, trä leder dåligt.

Lycka till!

c/c 60 innebär egentligen inga problem, jag har c/c 60 med glespanel påslagen ovanpå för att passa golvvärmeplåtarna, sedan golvspån på alla ställen jag har laminat el parkett, på utrymmen med klinkers har jag dessutom en gipsskiva överst, allt för få en död yta att lägga klinkersen på som Bob nämner !!!

Stora bannor till rörmokar'n han måste ha varit med vid liknande förut
och veta om detta med spruckna fogar och i förlängningen plattor som lossnar !

..//N

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.