janwide
Jag köper aldrig mer billig slang. Värt varenda krona med kvalitetsslang.

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Jag brukar stänga av kranen i källaren och släppa på trycket med knappen på sprutpistolen. Ändå har Biltemaslangen gått sönder - Även på den delen som knappt är solutsatt över huvud taget.
Så min slutsats är att det är en värdelös produkt snarare än felaktigt handhavande.

J jonaserik skrev:
Upp till var och en att göra som det behagar, nu kan andra läsa och ta beslut .efter eget huvud.
Ja även om jag argumenterar lite så har du naturligtvis fullkomligt rätt i att det inte är positivt för slangens livslängd att ligga trycksatt i solen. För mig är dock nyttan med en slang ofta att använda den de soligaste dagarna och lever de några år kortare på grund av det må det vara hänt. Dock tycker jag att en slang som inte klarar användning i solsken det med rimlig livslängd har undermålig kvalitet.

B bergquist skrev:
Tack för svar, får åka in och köpa två i veckan.
Nu ska jag bara komma överens om vad man ska ha till sitt Gardena system :)
Slangupprullaren från Biltema ser ut som min och min läcker i sviveln så det blir blött på golvet.
Att lämna den med trycket på är bara att glömma.
Köp bara en och prova.

Protte

Jag har köpt alla möjliga slangar över åren: Gardena, Biltema, Lidl, no-name etc. Biltema har varit sämst men en som jag gillade mycket var en no-name från Hornbach. Kanske halva priset mot Gardena men tål solljus och mycket smidig jämfört med BT. Den var ordentligt armerad (nylåntrådar) och har inte blekt sig även om den legat ute.

Redigerat:
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag köpte vattenslang på biltema. Efter en sommar såg den ut så här och funkade som ofrivillig vattenspridare.

[bild]

[bild]
Biltema har ju även en armerad slang i olika längder. Den borde fungera!

Tack för alla svar.
Istället för att göra misstaget som många har gjort på detta forum så tog jag och öppnade upp plånboken lite mer och investerare i Gardena slangvindor.

Ska bli kul och se om det var värt investeringen, hoppas att få ut 5 år av dem

• Gilla
janwide
  • Laddar…
K
Lånar denna tråd lite. Hoppas det är okej med ts. jag har vattenutaget inne i mitt garage och nu när frun vattnade hände det slangjävlen lossnade och innan hon hann stänga av fylldes stora delar av garaget med vatten och det sitter dessutom ihop med huset så höll på att ta sig in där med. Jag vet att det bästa vore att flytta uttaget men vi har inte möjlighet till det precis nu så jag undrar om någon känner till några snabbkopplingar i metall/mässing? Till uttaget och sen till slangen ? Gärna så man kan sätta ihop slang och koppling med slangklämmor så de sitter riktigt

K Krille_90_ skrev:
så jag undrar om någon känner till några snabbkopplingar i metall/mässing?
Kanske kopplingar liknande man brukar ansluta tvättmaskiner med? Mina har i alla fall fungerat helt problemfritt i tiotals år. Nito är väl ett fabrikat i alla fall.

"Inspirationsbilder" från https://www.hydroscand.se/ Nito 1/2 tums snabbkoppling hane för vattenslang utan ventil.

Snabbkoppling för slang med 1/2 tums invändig gänga, av metall, använd för tvättmaskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: Finns även som paket ser jag: https://www.vvsochbad.se/nito-kopplingsset-12x12-787402

NITO kopplingsset i metall för röranslutning, avskild från produktinformation och köpknapp.

Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
K
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske kopplingar liknande man brukar ansluta tvättmaskiner med? Mina har i alla fall fungerat helt problemfritt i tiotals år. Nito är väl ett fabrikat i alla fall.

"Inspirationsbilder" från [länk][bild]

[bild]

Edit: Finns även som paket ser jag: [länk]

[bild]
Ser väldigt intressant ut och har dem funkat så länge helt klart en bra lösning! tack för de!

K Krille_90_ skrev:
Ser väldigt intressant ut och har dem funkat så länge helt klart en bra lösning! tack för de!
Jag kan inte svära på att det är exakt denna modell jag har till tvättmaskinen och/eller om kvalitén är lika bra idag. Dock (tror jag) är det vanligt att koppla in tvättmaskiner med liknande snabbkopplingar inomhus så jag antar att det normalt brukar fungera problemfritt.

Jag har även haft liknande kopplingar till bänkdiskmaskin som också känts säkra.

• Gilla
Krux
  • Laddar…
useless useless skrev:
Slangen i fråga är armerad. Dessutom inte särskilt billig, så jag hoppades att den skulle hålla mer än en säsong.

[länk]
Denna vattenslang har jag köpt 2 st. av. Det är en slang som man verkligen behöver brottas med när den ska hängas på plats. Frugan har gett upp och låter mig hänga upp slangen på kvällen Den är dessutom så styv att snabbkopplingarna av plast inte kan klämma ihop slangen. Tröttnade och fixade till en specialare. Dessutom exploderade den i en jättekaskad av vatten på ett ställe som var begravd under ett lager av makadam där ingen går. Just den slangen har jag haft i 2 år och ligger delvis ute i solen. Jag har för mig att just denna slang fick pris som just bästa slang för några år sedan. kanske någon med en gammal Biltema katalog kan bekräfta detta?

Jag vattnade grannens köksträdgård med en Gardena slang - vilken skillnad, hur smidig som helst att dra runt och vattna med :)

Blå och grön vattenslang med snabbkopplingar och sprutmunstycke på trätrall.
Skapa konto
Sönderslitet stycke av en blå vattenslang med skadad ände på ett träbord.
Skapa konto

janwide
Jag köpte "gardenaslang" och inser att jag kastat bort mitt liv på billiga biltemaslangar tidigare :rofl:
"Biltemaslangen" jag hade sedan tidigare har jag borrat en massa hål i. Funkar bra till att hålla den nyetablerade gräsmattan fuktig.

Behövde man borra hål i den ens? Trodde det va redan från början i bilbutterixs slangar. :rofl:

• Haha
Bertil Erik Ohlsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.