Hej
Vi ska investera ganska mycket pengar i bevattning i både trädgård och runt övriga uthus och kollar på lite olika alternativ.
Vi ska bland annat köpa in Gardena pipeline (vattensystem) till hela trädgården med spridare, utkast och allt som hör till, detta är ganska lätt investeringsbeslut för att underlätta bevattning av både trädgårdsland, buskar och ev. gräsmatta.
Däremot så vill jag köpa 2st slangvindor, en till maskinhallen och en annan till ladugården.
Problemet här är att jag är lite för snål att investera 2000 kr /st till dessa utrymmen och tänkte fråga om denna är god nog för något som ska användas några ggr i månaden och som sitter inomhus, och plockas in över vinternt.
https://www.biltema.se/fritid/tradg..._efYJqu0simlyU4vrtFn5l-y98cZvEERoCTA4QAvD_BwE
har ni testat denna variant eller har ni andra tips, eller är jag bara dumsnål som inte tar de 2800 kr extra och köper bra saker direkt?
Vi ska investera ganska mycket pengar i bevattning i både trädgård och runt övriga uthus och kollar på lite olika alternativ.
Vi ska bland annat köpa in Gardena pipeline (vattensystem) till hela trädgården med spridare, utkast och allt som hör till, detta är ganska lätt investeringsbeslut för att underlätta bevattning av både trädgårdsland, buskar och ev. gräsmatta.
Däremot så vill jag köpa 2st slangvindor, en till maskinhallen och en annan till ladugården.
Problemet här är att jag är lite för snål att investera 2000 kr /st till dessa utrymmen och tänkte fråga om denna är god nog för något som ska användas några ggr i månaden och som sitter inomhus, och plockas in över vinternt.
https://www.biltema.se/fritid/tradg..._efYJqu0simlyU4vrtFn5l-y98cZvEERoCTA4QAvD_BwE
har ni testat denna variant eller har ni andra tips, eller är jag bara dumsnål som inte tar de 2800 kr extra och köper bra saker direkt?
Produkter som diskuteras: "slangvindor"
Väggvinda Auto 40 meter Hozelock
Automatisk indragning
1 847 kr inkl moms
Läs mer
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Jag har samma erfarenhet av biltemaslangar, de blir sådär i solen.
Har den där i trädgården dock ny för i år, verkar gedigen vet att någon tidigare Biltema modell av samma sort vann bästa budgetval. Ska bara vattna blommorna och tvätta bilen ändåB bergquist skrev:Hej
[länk]
Hur är själva rullen på Biltema? Går det att få in mer än de där 30 meter och om nu slangen ger upp efter några år går det att byta den? Behöver en ca 50 m slang som aldrig kommer vara utrullad mer än någon timme itaget.
Det beror på vad du har arnerad eller oarmerad, normalt ska inte vanliga trädgårdsslangar ligga i solen med tryck på, kanske med egen brunn och maxtryck på ca 4 bar, kommunalt kan bli upp till 7 bar och inte bra. Ta alltid som vana att stänga av kranen vid väggen eller annorstädes när du vattnet färdigt.
J jonaserik skrev:
För övrigt kan väl trycket i slangen inte påverkas av om den ligger i solen så länge kranen är öppen, om man nu inte har någon backventil eller så förstås. Däremot är det nog olämpligt att stänga vid väggen om man inte öppnar i "vattningsändan" för då lär trycket öka om slangen ligger i solen.
Hur som helst ligger mina slangar i solen, när den nu lyser som den ska, hela somrarna och ofta med tryck och de brukar hålla många år utan problem.