Hej,
Vi har nu under sommaren påbörjat renovering av vårt badrum som läckt från golvbrunn till intilliggande rum där golvet blev skadat av det genomträngande vattnet.
Nu har vi rivit upp ett par av plankorna som blivit mögelskadade och kan då konstatera att vattnet gått lite längre under golvet än vi tänkt oss.
Idag ligger det ett laminat-golv ovanpå ett parkett-golv av ask. laminat-golvet lades in av tidigare ägare som ett ytskydd i samband med att stugan skulle hyras ut, så det skall väck nu. Det känns som en stor energi-tjuv att ha ett extra lager golv då uppvärmningen i hela huset är vattenburen golvvärme i plattan.
Frågan från mig är då vad man bör göra med golvet. Ask-parketten går flödande genom alla rum i huset utan trösklar, så det bästa hade varit om det gått att rädda golvet. Tyvärr fick golvet svartmögel, skulle det vara möjligt att slipa bort detta och lägga tillbaka? Om inte, kan man med bra resultat lägga ett massivt trägolv rakt på betongplattan, eller krävs det att man reglar upp med luftning?
Är slipning och ytskikt av betong ett bra alternativ (om ytskiktet går att få till snyggt)?
Det är generellt lågt i tak, 215cm, så om man väljer ett golv som bygger lite så är det trevligt, även om det är väldigt marginellt.
Tar tacksamt emot idéer och förslag. Vill kolla lite hos andra som haft eventuellt liknande projekt eller erfarenheter som vi själva inte sett.
Bifogar lite bilder på skadan och det golv som ligger idag. (Det mörka är laminatet, om det inte framgår tydligt
Insåg att det var dåligt med bilder på den skadade delen av parketten)
Tack på förhand för tankar, idéer och tips
Vi har nu under sommaren påbörjat renovering av vårt badrum som läckt från golvbrunn till intilliggande rum där golvet blev skadat av det genomträngande vattnet.
Nu har vi rivit upp ett par av plankorna som blivit mögelskadade och kan då konstatera att vattnet gått lite längre under golvet än vi tänkt oss.
Idag ligger det ett laminat-golv ovanpå ett parkett-golv av ask. laminat-golvet lades in av tidigare ägare som ett ytskydd i samband med att stugan skulle hyras ut, så det skall väck nu. Det känns som en stor energi-tjuv att ha ett extra lager golv då uppvärmningen i hela huset är vattenburen golvvärme i plattan.
Frågan från mig är då vad man bör göra med golvet. Ask-parketten går flödande genom alla rum i huset utan trösklar, så det bästa hade varit om det gått att rädda golvet. Tyvärr fick golvet svartmögel, skulle det vara möjligt att slipa bort detta och lägga tillbaka? Om inte, kan man med bra resultat lägga ett massivt trägolv rakt på betongplattan, eller krävs det att man reglar upp med luftning?
Är slipning och ytskikt av betong ett bra alternativ (om ytskiktet går att få till snyggt)?
Det är generellt lågt i tak, 215cm, så om man väljer ett golv som bygger lite så är det trevligt, även om det är väldigt marginellt.
Tar tacksamt emot idéer och förslag. Vill kolla lite hos andra som haft eventuellt liknande projekt eller erfarenheter som vi själva inte sett.
Bifogar lite bilder på skadan och det golv som ligger idag. (Det mörka är laminatet, om det inte framgår tydligt
Tack på förhand för tankar, idéer och tips
Produkter som diskuteras: "ytskydd"
Ytskydd Jape
Skydd för markytor, tak och fasader
299 kr inkl moms
Läs mer
En liten kommentar bara, mest för att lära mig. Plattan är ju isolerad mot marken. Hur kan då ett extra golv bli energitjuv? Möjligen blir värmen lite långsammare? Men all avgiven värmeenergi går väl upp i huset?
Det är helt riktigt isolering mot marken under den del av plattan där golvvärmen är nedgjuten, sen är det även någon form av reflektorsystem(?) som ytterligare skall hjälpa att sprida värmen uppåt.D Dr Jumping Jack skrev:
Kan helt klart vara så att jag tänker fel, men värme bör gå dit den har bäst konvektion och lägger man isolerande lager emellan golvvärmen och det rummet som skall värmas upp så ökar trögheten och större del går till spillo nedåt? Kanske är det resonemanget felaktigt, men så har jag förstått det.
Om det är 10gånger trögare för värmen att gå nedåt än uppåt så förlorar man ändå ca 10% av värmen nedåt och 90% går uppåt. Lägger man då på isolering uppåt så att skillnaden i tröghet minskar så bör man också få motsvarande värmeförlust nedåt? Eller
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 616 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 616 inlägg
Ett större problem är nog att om det blir mer isolerat uppåt så kommer det avges mindre värme för samma temperatur på vattnet, dvs det kommer krävas högre framledningstemperatur för att värma rummet lika mycket. Energin försvinner inte, men om systemet drivs med en värmepump så kommer den tappa i effektivitet ju högre framledningstemperatur som krävs.
Redigerat:
Första bilden ser väl inte så farligt ut? Bara det numera är genomtorrt är det nog bara att göra rent ordentligt och lägga tillbaka (det rengjorda/ev slipade) golvet. Kolla dock först att det inte möglat upp i väggen. Det är potentiellt värre om det finns lösa sporer och lukt i exvis isoleringen man ser sticka ut i nederkanten.
Varifrån kommer bild 2?
Varifrån kommer bild 2?
Betongytan ser ju bra ut, den skall bara torkas av och få torka ut ordentligt med avfuktare. Vägg, isolering och regler i väggen har klarat sig, som tur har det varit ett tomrum mellan platta och vägg om ca 2-3 cm längs med den del där läckan varit, så vattnet har aldrig varit i direkt kontakt med material i väggen.
Bild två är från delen av golvet närmst väggen, där det (från bottenplattan) då låg en papp, 1-stavs parkett ljus ask, papp, 3-stavs laminat med valnötsimitation.
Under laminatet var det ganska ordentligt med svartmögel i pappen, samt ytlig mögel på parketten där under. Det kan gå att slipa den, men jag känner mig osäker på om det räcker för att få bort sporer och eventuellt hälsovådligt som kan sitta kvar i golvet.
Det övre lagret laminat kommer vi inte att spara oavsett på grund av tidigare nämnd problematik med trögheten i värmen.
Bild två är från delen av golvet närmst väggen, där det (från bottenplattan) då låg en papp, 1-stavs parkett ljus ask, papp, 3-stavs laminat med valnötsimitation.
Under laminatet var det ganska ordentligt med svartmögel i pappen, samt ytlig mögel på parketten där under. Det kan gå att slipa den, men jag känner mig osäker på om det räcker för att få bort sporer och eventuellt hälsovådligt som kan sitta kvar i golvet.
Det övre lagret laminat kommer vi inte att spara oavsett på grund av tidigare nämnd problematik med trögheten i värmen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden