Hej, vi har fått en vattenskada i mellanväggen mellan badrum och tvättstuga. Det är en väggcistern till toaletten som börjat läcka. Huset är från 1980 och där fanns inget tätskikt under.

Både badrum och tvättstuga måste åtgärdas. Försäkringsbolaget har anlitat en firma som har rivit bort allt skadat material (golv och väggar) och nu står en avfuktare och puttrar.

Frågor:

Vad gäller angående byte av golvbrunnar. Både tvättstuga och badrum har brunnar från 1980 i plast, dock med förhöjningsringar och klämringar ej reglerbar typ. Rörisen som har varit hos oss ger inga klara besked, kanske beroende på att golvet måste rivas upp ytterligare för ett byte.

Vem betalar vad? Eftersom det inte är något tätskikt som har brustit, utan en vatteninstallation mellan två våtrum, ska jag som försäkrad egentligen stå för andra kostnader än en ny toalettinstallation (den del som är orsak till skadan). Allt övrigt är ju konsekvensskador av detta.

Hej.

Ang fråga 1; Har läst på mer än ett ställe att om golvbrunnar är äldre än 1990 så ska de bytas ut, -om du vill ha ett godkänt fuktskydd.

Om du har tänkt att anlita en entreprenör så kan det vara fördelaktigt att betala mot kvitto, samt att välja en dito som är behörig enligt branschorganisation. Skälen till ovanstående är säkert uppenbara- kvitto ger garanti, -behörig ökar chanser för bra utfört arbete. Vad jag har förstått så är reviderade rekommendationer/krav på underliggande bärskikt, samt fuktspärr under införande. Detta accentuerar behovet av behörig entreprenör eftersom sådan måste deltaga i utbildningar, eller i alla fall står på sändlistan för beskrivning av nya arbetsmetoder/material.

Lycka till

Golvbrunnarna ska bytas om de är äldre än 1990.

Det beror väl på om det ska vara klinker eller matta.

Precis, det gäller bara vid klinkers. Det är okej att behålla dem om man ska ha matta.

Jag var otydlig. I badrummet kör vi vidare med plastmatta på golv och väggar. Jag har blivit alldeles nipprig av riskerna med fuktinstängning i bla yttervägg. Det är ett trähus dessutom.

Alltså, om man går vidare med plastmatta, vad gäller då? Kan vilken (plast)brunn som helst behållas?

Ja, om den är i gott skick så kan den det. Mig veterligen.

Bilder säger mer än tusen ord...

Notera boven i dramat, väggcisternen utan någon som helst fuktspärr under. Spolmekanismen fick spel och hade börjat stänka ut vatten vid påfyllning. Det vattnet rann ut längs tankens utsida, la sig på golvspånet och till sist gick det igenom golvbjälklaget ner i krypgrunden. Först då upptäckte vi problemet.

Golvbrunnen syns i närbild. Notera de dubbla förhöjningsringarna. Något snille monterade dessa med skruvar i vanligt bonnjärn, som till 90% är bortrostade idag. Brunnen är från 1980. Frågan är alltså om denna brunn kan återanvändas om vi lägger plastmatta.

En likadan brunn finns i tvättstugan (rummet på andra sidan cisternen), fast med tre förhöjningsringar samt en infart från sidan från en spygatt som sitter på andra sidan tvättstugan (till värmeväxlaren). I tvättstugan funderar vi på att lägga golvklinkers eftersom rummet även fungerar som grovingång. Då blir det byte av brunn.

• toa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • brunn.jpg
    Skapa konto
  • cistern.jpg
    Skapa konto
När du nu ändå har tagit bort så mycket så är det väl ändå bäst att byta brunnen samtidigt. Blir knappast mycket extrajobb.

Håller med, men det är ju inte "jag" som byter brunnarna utan försäkringsbolaget och deras entrepenör.

Om jag var i dina skor, och försäkringsbolaget inte hade velat bekosta bytet, så hade jag bekostat det själv. Den där känns inte så kul att ha kvar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.