Vattenskada

Grannen under oss upptäckte en fuktskada i sitt tak(badrum) som orsakad av att ett avloppsrör i bjälklaget som tjänar vår toalett läcker undertill eller i en skarv (ej helt fastställt ännu). Föreningens försäkring täcker rivning och lokalisation medan föreningen står för reparation av skadan. Det har rivit hela vårt badrum utom taket.

Nu till vårt problem. Vårt försäkringsbolag har preliminärt sagt nej till att ersätta återställning av badrummet med motivering att ”vi inte hade en synlig skada i vår lägenhet innan rivningen”. En inspektör från föreningens försäkringsbolag har dock konstaterat att skadan inte kunnat upptäckas eller åtgärdas på annat sätt än via mitt badrum. Rivningen och återställningen var därför oundvikliga. När golvet var intakt uppmätes ingen fukt men så fort golvet var bortriven upptäcktes fukt och nu står värmefläktar och torkar ut fukten.

I försäkrings villkoren står det:

”Läckage
Vi ersätter skada av vatten, olja, annan vätska eller ånga som oberäknat strömmar ut från
• ledningssystem för vatten, värme eller avlopp

Vid sådan läckageskada som kan ersättas, omfattas även kostnaderna för att lokalisera och
frilägga läckagestället för att möjliggöra reparation av läckan. Detsamma gäller kostnaderna
för att återställa det frilagda läckagestället.”

Här finns inget krav på att ytskikten i lägenheten ska ha en synlig skada.

Har någon varit med om något liknande? I så fall, täckte er försäkring?

Jag tolkar det som att förs. bolaget inte anser att det finns någon skada alls inom det som försäkringen täcker. Fuktskadan finns så att säga på "fel sida" av tätskiktet.

Har du bostadsrättstillägg i försäkringen? Det brukar anges som en av fördelarna med ett sådant tillägg att dte ersätter även för skador som beror på fel utanför din lägenhet. Vet ej hur bra/dåligt tilläggen fungerar.

Som kuriosa kan tilläggas att OM det hade varit en läckas på tappvattenledning så skulle föreningen ha varit ansvarig för återställning. Finns en klausul om det i bostdsrättslagen. Det kan vara lönt att försöka få föreningens försäkringsbolag att ta skdan. Det är inte helt ovanligt att fastighetsförsäkringen som föreningen har tar sådant här lite som goodwill. Dock inget man kan kräva.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Om ditt försäkringsbolag fortsätter att tycka att de inte ska betala kan det vara bra att kontakta Konsumenternas Försäkringsbyrå och be om deras råd om vad som gäller och hur du kan gå vidare.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
H Hortis skrev:
Vårt försäkringsbolag har preliminärt sagt nej till att ersätta återställning av badrummet med motivering att ”vi inte hade en synlig skada i vår lägenhet innan rivningen”. En inspektör från föreningens försäkringsbolag har dock konstaterat att skadan inte kunnat upptäckas eller åtgärdas på annat sätt än via mitt badrum.
Försäkringsbolagen gör ju allt för att slippa undan. Jag antar att de anser att man kunde gått upp genom den drabbade lägenhetens tak och hitta/fixa felet utan att riva ditt badrum. Hade det verkligen varit omöjligt? Det hade kanske varit jobbigare/dyrare men det skiter ditt försäkringsbolag i utan det+ blir grannens försäkringsbolag då som får ta smällen.

H hempularen skrev:
Jag tolkar det som att förs. bolaget inte anser att det finns någon skada alls inom det som försäkringen täcker. Fuktskadan finns så att säga på "fel sida" av tätskiktet.

Har du bostadsrättstillägg i försäkringen? Det brukar anges som en av fördelarna med ett sådant tillägg att dte ersätter även för skador som beror på fel utanför din lägenhet. Vet ej hur bra/dåligt tilläggen fungerar.

Som kuriosa kan tilläggas att OM det hade varit en läckas på tappvattenledning så skulle föreningen ha varit ansvarig för återställning. Finns en klausul om det i bostdsrättslagen. Det kan vara lönt att försöka få föreningens försäkringsbolag att ta skdan. Det är inte helt ovanligt att fastighetsförsäkringen som föreningen har tar sådant här lite som goodwill. Dock inget man kan kräva.
L lbgu skrev:
Försäkringsbolagen gör ju allt för att slippa undan. Jag antar att de anser att man kunde gått upp genom den drabbade lägenhetens tak och hitta/fixa felet utan att riva ditt badrum. Hade det verkligen varit omöjligt? Det hade kanske varit jobbigare/dyrare men det skiter ditt försäkringsbolag i utan det+ blir grannens försäkringsbolag då som får ta smällen.
Tack för svar! Hehe både jag och grannen har samma försäkringsbolag så det kanske jag ska göra 😊!

BirgitS BirgitS skrev:
Om ditt försäkringsbolag fortsätter att tycka att de inte ska betala kan det vara bra att kontakta Konsumenternas Försäkringsbyrå och be om deras råd om vad som gäller och hur du kan gå vidare.
Tack för tips!

H Hortis skrev:
Tack för svar! Hehe både jag och grannen har samma försäkringsbolag så det kanske jag ska göra 😊!
Men har du bostadsrättstillägg? Ibland har föreningen tecknat ett kollektivt bostadsrättstillägg för alla medlemmar.

H hempularen skrev:
Men har du bostadsrättstillägg? Ibland har föreningen tecknat ett kollektivt bostadsrättstillägg för alla medlemmar.
Vi har inte ett kollektiv bostadsrättstillägg i föreningen men jag har det i min hemförsäkring.

Då borde den täcka det här.

Du fick tips högre upp
BirgitS BirgitS skrev:
Konsumenternas Försäkringsbyrå
Det skall även finnas en konsumentombudsman i försäkringsbolaget (kan heta lite olika i olika förs. bolag) som skall kunna göra en intern överprövning av beslut.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.