1 962 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Vattenskada
När kom krav på att det ska vara monterat en brunnsmanshett i kaklat badrum? Huset Byggt 91 besiktat vid köp 2002 nu vattenskada i badrum och får inget på försäkring pga av att manschett saknas
Ingen anmärkning på detta 2002 vid besiktning av huset.
Ingen anmärkning på detta 2002 vid besiktning av huset.
En vanlig missuppfattning är att försäkringsbolaget står för hela renoveringskostnaden om du drabbas av en vattenskada (som täcks av försäkringen). Men så är det inte, Förutom avsaknad av brunnsmanshett har du åldersavdrag att tänka på. Ett badrum från 1991 är enligt försäkringsbolagen avskrivet till 100% det borde framgå av de fullständiga försäkringsvillkoren.
Z Zorax skrev:En vanlig missuppfattning är att försäkringsbolaget står för hela renoveringskostnaden om du drabbas av en vattenskada (som täcks av försäkringen). Men så är det inte, Förutom avsaknad av brunnsmanshett har du åldersavdrag att tänka på. Ett badrum från 1991 är enligt försäkringsbolagen avskrivet till 100% det borde framgå av de fullständiga försäkringsvillkoren.
Har bara åldersavdrag på 15000kr, nu var ju inte storleken på ersättningen frågan utan när kravet på manschett kom!Z Zorax skrev:En vanlig missuppfattning är att försäkringsbolaget står för hela renoveringskostnaden om du drabbas av en vattenskada (som täcks av försäkringen). Men så är det inte, Förutom avsaknad av brunnsmanshett har du åldersavdrag att tänka på. Ett badrum från 1991 är enligt försäkringsbolagen avskrivet till 100% det borde framgå av de fullständiga försäkringsvillkoren.
1990 förändrades förfarandet när det gäller provmetoder och krav för typgodkännande av golvbrunnar med anslutning till tätskiktssystem med manschett. Ett tips är att ringa Byggkeramikrådet (BKR) dom kan med 100% säkerhet svara på din fråga.2 2005 skrev:
Dom säger att det kom krav om tätskikt på golv 1995 och dom ha än idag inget krav på manschett!Z Zorax skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Idag finns det definitivt krav på manshett.
Men det skedde en ändring just i början av 90- talet. Jag har för mig att det sagts att det var 92.
Efter det gäller i princip samma sak som idag. Det skall finnas en manchett som trycks fast mot innerväggen i brunnen med en klämring. Innan dess fanns det lite blandade system såvitt jag förstått. Med tätskikt limmat mot en fläns på brunnen. Det var framförallt det man ville komma ifrån med de nya typgodkännandekraven då.
jag är inte säker på vilket år det ändrades, men det är troligen efter 91, du får kolla djupare.
Konstruktionen med limmat mot en fläns har kommit tillbaka på senare år för väggnära brunnar.
Men det skedde en ändring just i början av 90- talet. Jag har för mig att det sagts att det var 92.
Efter det gäller i princip samma sak som idag. Det skall finnas en manchett som trycks fast mot innerväggen i brunnen med en klämring. Innan dess fanns det lite blandade system såvitt jag förstått. Med tätskikt limmat mot en fläns på brunnen. Det var framförallt det man ville komma ifrån med de nya typgodkännandekraven då.
jag är inte säker på vilket år det ändrades, men det är troligen efter 91, du får kolla djupare.
Konstruktionen med limmat mot en fläns har kommit tillbaka på senare år för väggnära brunnar.
Det har mig veterligen i branschreglerna aldrig funnits och finns inte heller nu något krav på brunnsmanschett.H hempularen skrev:Idag finns det definitivt krav på manshett.
Men det skedde en ändring just i början av 90- talet. Jag har för mig att det sagts att det var 92.
Efter det gäller i princip samma sak som idag. Det skall finnas en manchett som trycks fast mot innerväggen i brunnen med en klämring. Innan dess fanns det lite blandade system såvitt jag förstått. Med tätskikt limmat mot en fläns på brunnen. Det var framförallt det man ville komma ifrån med de nya typgodkännandekraven då.
jag är inte säker på vilket år det ändrades, men det är troligen efter 91, du får kolla djupare.
Konstruktionen med limmat mot en fläns har kommit tillbaka på senare år för väggnära brunnar.
Det är tätskiktsleverantören som bestämmer om en sådan ingår i dennes tätskiktssystem.
Idag har vi hos oss godkända system både med och utan brunnsmanschett.
Åren 91-92 gällde våra (hette då PER) branschregler från 1988.
I dessa står att läsa:
"Dessa branschregler har utformats i samråd med Statens Planverk.
De är granskade av Försäkringsbolagens Byggreparationskomitté och är exempel på lösningar som uppfyller kraven enligt Plan- och Bygglagen (PBL)."
Dessutom står det klart att det i branschreglerna inte förelåg krav på tätskikt på golv utan endast för vägg.
Först i -95 års branschregler kom kravet på tätskikt i våtrum på både vägg och golv.
detta var svaret jag fick av bkr!
Vad gör manschetten där om inte tätskikt i golv krävs? 36dagars strid med bolaget gav oss rätt!! Sjukt och otroligt tidskrävande, värt det för att få rätt!!men hade vart lättare och lugnare för sinnet att bara göra skiten och ta kostnaden
Klicka här för att svara
