15 550 läst ·
84 svar
16k läst
84 svar
Vattenskada under kyl
Man ska nog vara försiktig med att lita på mäklares bedömningar, tyvärr gör de nog misstag ibland, kanske för att nå snabba och enkla lösningar. Det avgörande här är skicket vid kontraktsdagen. Vi vet inte hur lång tid det var mellan kontrakt och tillträde, men skadan har troligen funnits vid kontraktsdagen. Om det är så att skadan täcks av hemförsäkring är det så att det är säljarens försäkring , vilket kan vara det mäklaren menar. Men i ert fall tycks ju allt lösa sig pga en tillmötesgående säljare.E EmilJan skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Åtusan, jorå, jag hade en kyl som det plötsligt rann vatten ifrån, men det var när den avfrostade. Som tur var lutade golvet utåt på det lackerade golvet och torkade, däremot sockeln bredvid av spånskiva är inte så snygg.electroluxaren skrev:
Inte alltid man var inne i huset och såg detta innan det torkade upp.
Det glädjer mig att höra att det är ytterst ovanligt tydligen
Fukttekniker, vad tusan är det för något? Känns som en svamlig titel av någon, vem som helst som tittar där vatten runnit.
Fuktskador luktar inte alltid som tur är, det kan bli skadat av fukt och torka ur, men luktar det är det en pågående skada.
Redigerat:
Jag misstänker att ditt smältvatten kom genom dörren för att avrinningsrännan var täptWorkingclasshero skrev:
Åtusan, jorå, jag hade en kyl som det plötsligt rann vatten ifrån, men det var när den avfrostade. Som tur var lutade golvet utåt på det lackerade golvet och torkade, däremot sockeln bredvid av spånskiva är inte så snygg.
Inte alltid man var inne i huset och såg detta innan det torkade upp.
Det glädjer mig att höra att det är ytterst ovanligt tydligen
Fukttekniker, vad tusan är det för något? Känns som en svamlig titel av någon, vem som helst som tittar där vatten runnit.
Fuktskador luktar inte alltid som tur är, det kan bli skadat av fukt och torka ur, men luktar det är det en pågående skada.
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Avrinningsrännan gav vatten i kylen ibland, så den rensades, uppsamlingskärlet var det dock hål på där det legat emot kompressorn och hål på dessa ställen. Kan varit 1 eller 2 hål, men ett räcker ju. Men som sagt skönt att höra hur ovanligt just det felet är. Det var ett GRAM om jag minns rätt och levde väl 15 år ungefär, länge var det iaf.electroluxaren skrev:
gram var grejer det när danskarna gjorde dessa numera är det bara en brandad turkisk skitprodukt.Workingclasshero skrev:
Avrinningsrännan gav vatten i kylen ibland, så den rensades, uppsamlingskärlet var det dock hål på där det legat emot kompressorn och hål på dessa ställen. Kan varit 1 eller 2 hål, men ett räcker ju. Men som sagt skönt att höra hur ovanligt just det felet är. Det var ett GRAM om jag minns rätt och levde väl 15 år ungefär, länge var det iaf.
en skål har jag varit med om att den läckt och det var ett gammalt R12 skåp som var tokslut så kompressorn smälte skålen!
några skålar har varit sprickor i då dessa antagligen fått det vid montering i fabrik dock inte läckt
några transportskador med totatalt massakrerade skåla har jag oxå erfarit. annars rätt lugnt på den fronten.
det är däremot väldigt vanligt att dräneringshålet täpps av isplugg i synnerhet på de koreanska skåpen LG och Samsung
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Jag har numer en härlig sambo, så jag behöver större kyl, dock en begad i nuläget, vilka märken ska man undvika?electroluxaren skrev:gram var grejer det när danskarna gjorde dessa numera är det bara en brandad turkisk skitprodukt.
en skål har jag varit med om att den läckt och det var ett gammalt R12 skåp som var tokslut så kompressorn smälte skålen!
några skålar har varit sprickor i då dessa antagligen fått det vid montering i fabrik dock inte läckt
några transportskador med totatalt massakrerade skåla har jag oxå erfarit. annars rätt lugnt på den fronten.
det är däremot väldigt vanligt att dräneringshålet täpps av isplugg i synnerhet på de koreanska skåpen LG och Samsung
Kommer verkligen den där kosmetiska golvdefekten att synas när ett skylskåp placeras där?
Jag hade bara bett om lite avdrag och levt med det som ändå inte syns.
Jag hade bara bett om lite avdrag och levt med det som ändå inte syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det hade det inte gjort, tror jag. Det var fuktteknikern som sa att då ”blir det byte av allt här”. Sedan är listen på denna bilden skadad och har svällt. Hoppas det listen kan bytas utan att riva ut hela köket …Huddingebo skrev:
Låter helt orimligt att byta 60 kvm golv för det där.
Såga bort golvet under kylskåpet. Kolla så att allting är torrt där och att det inte runnit iväg vatten någonstans. Lägg nytt golv, eventuellt en list som övergång beroende på hur snyggt man sågat.
Täcksidan kan kanske limmas, eller så kapar man bort nederkanten och ersätter med något annat snyggt. Kanske går det att byta hela täcksidan när kylskåpet är ur vägen?
Det här skulle ta mig en halvdag att fixa, och då är jag långsam. Räkna med en dag om försäkringsbolagets snickare ska lösa det (då går det säkert åt två man så att en kan titta på när den andra jobbar).
Såga bort golvet under kylskåpet. Kolla så att allting är torrt där och att det inte runnit iväg vatten någonstans. Lägg nytt golv, eventuellt en list som övergång beroende på hur snyggt man sågat.
Täcksidan kan kanske limmas, eller så kapar man bort nederkanten och ersätter med något annat snyggt. Kanske går det att byta hela täcksidan när kylskåpet är ur vägen?
Det här skulle ta mig en halvdag att fixa, och då är jag långsam. Räkna med en dag om försäkringsbolagets snickare ska lösa det (då går det säkert åt två man så att en kan titta på när den andra jobbar).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu har protokollet från fuktteknikerns kommit. Anledningen till varför de inte bara byter berörda plankor är att det tycks gå ut lite från kylen, se bild. Det syns dock inget på golvet där, kan bara ha varit att fuktmätare gav utslag. Vad säger ni? Är det helt kört att få slippa lägga om hela köket och få en ful list som sabbar den öppna planlösningen?
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 060 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 060 inlägg
Det är väl antagligen så långt som betongen har blivit blöt och då måste golvet bort över den ytan så att det går att avfukta.E EmilJan skrev:Anledningen till varför de inte bara byter berörda plankor är att det tycks gå ut lite från kylen, se bild. Det syns dock inget på golvet där, kan bara ha varit att fuktmätare gav utslag. Vad säger ni? Är det helt kört att få slippa lägga om hela köket och få en ful list som sabbar den öppna planlösningen?
Det blir väl rätt naturligt att ha en bred list mot allrummet, det ser ju mer ut som en öppning än som att det är samma rum. Det hade ju varit skillnad om köket hade vari en del av vardagsrummet.
Medlem
· Stockholm
· 1 024 inlägg
Finns det möjlighet för dig att betala för resterande golv? Verkar inte vara så mycket. Antagligen inte särskilt dyrt. Och inte alls i förhållande mot att störa dig på det.E EmilJan skrev: