15 558 läst ·
84 svar
16k läst
84 svar
Vattenskada under kyl
kolla med en golvläggare och försäkringsbolag vad som gäller och kostarE EmilJan skrev:Tack för svar. Mäklaren är informerad. Hon sa att antingen kan vi komma överens om kompensation innan (vilket vi inte lär hinna då tillträdet är imorgon) eller så får vi reklamera i efterhand. Min rädsla är bara att säljaren kommer strunta i detta då han inte befinner sig i Sverige längre. Vårt hemförsäkring kommer inte täcka något då läckan uppstod innan tillträde, antar jag? Då blir de väl inte inblandade alls. Knepigt …
det
Jag som håller på med detta skulle säga att det brukar sluta med hela golvet måste bytas och det brukar kosta några nollor mer.
skadan som finns kommer ligga dig till lags när du flyttar ut i framtiden
det är min uppfattning att golvet skall vara helt återställt innan du flyttar in och inte bekostas av dig varken nu eller i framtiden.
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Vattnet kommer nog från kylens uppsamlingskärl från avfrostningen. När kylen avfrostas samlas vattnet i kärlet. Kärlet sitter på kompressorn som värmer kärlet och vattnet avdunstar. När kylen är gammal har vibrationerna från kompressorn nött hål på kärlet, så vid avfrostning rinner vattnet nu ut på golvet. Men bara den lilla mängden, så det märks sällan i tid. Det kan gå mpnga år innan det upptäcks och då har vattnet hunnit göra stora skador om man har otur.
Kylen är bara tre år gammal, garantin gäller fortfarande. Säljaren har lovat att ta kostnaden (befinner sig dock inte i Sverige längre). Bostadsrättsföreningen har beställt en fuktinspektion till att börja med. Jag hoppas de fakturerar säljaren direkt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Jag tycker mer att det ser ut som det har blivit blött nå enstaka gånger och sen torkat. Kanske till och med nån som våttorkat lite väl friskt och det några gånger runnit in vatten under kylen som sedan torkar ut. Så himla mycket vatten kommer det inte från en kyl.
Mäklaren har ett mejl från säljaren där det står att han kommer stå för kostnaden. Vi har skickat ett reklamationsmejl till säljaren också. Men det vore onekligen skönt om HSB hanterar det.Jonatan79 skrev:
Ursäkta min okunskap, men vad menar du med skarv vid köksdelen? Jag blev lite förvånad för jag trodde bara det var att byta ut de drabbade plankorna.T tergo skrev:
Redigerat: