Och angående spänningsmätning för funktionskontroll, du måste mäta mellan faserna för att få ett användbart mätresultat.björnuf skrev:
Mäter du mot jord säger resultatet inget mer än att minst en fas har spänning.
Jag mätte bara med spänningsprovare, jag tänkte på funktion på motorn ohm mäta,skulle det vara kortslutning skulle det väl gått säkringarsnaggletooth skrev:
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Om du kopplade in ledarna på sidan med blecken så som jag beskrev så ska minst två säkringar ha gått och även din mätning visar troligtvis på det om du mätte medans ledarna var inkopplade på motorn.
Men visst, om det är avbrott i två lindningar i motorn så får man samma resultat på spänningsmätningen med tre hela faser.
Men visst, om det är avbrott i två lindningar i motorn så får man samma resultat på spänningsmätningen med tre hela faser.
Motorn i detta fall, där märkskylten anger 230/400 (finns ingen bild men vi får anta det)Pjosk75 skrev:
Triangel- / D (Delta) -koppling = Drift i nät med 230V huvudspänning (t.ex. vissa delar av Norge eller om man kör på 1-fasmatad frekv.omv. här i Sverige).
Stjärn- / Y-koppling = Drift i nät med 400V huvudspänning.
Nu har jag monterat tillbaka den gamla den vet jag att motorn fungerade på ,den går inte heller funderar på tryckströmbrytaren är iof sig ström till motornsnaggletooth skrev:
Motorn i detta fall, där märkskylten anger 230/400 (finns ingen bild men vi får anta det)
Triangel- / D (Delta) -koppling = Drift i nät med 230V huvudspänning (t.ex. vissa delar av Norge eller om man kör på 1-fasmatad frekv.omv. här i Sverige).
Stjärn- / Y-koppling = Drift i nät med 400V huvudspänning.
Nu fick jag tipset om tryckströmbrytaren, göra rent den ,hjälpte inte, var upp till elfirma och provkörde pumpen gick fint, köpte tryckströmbrytare. Är det inte det är det bara motorskyddet kvar, håller på att koppla in nu
Vad för motorskydd, ett med röd och svart knapp och tryckströmbrytaren kopplar in pumpen. Eller ett kontaktor med motorskydd, har det löst så måste det återställas manuellt, bör finnas 2 knappar på det,björnuf skrev:
i bland är det en blå och röd knapp, t.o.m så man måste lossa på locket på lådan i bland.
Hur många kablar går till tryckisen, är det 2 och den ena går direkt till motorn. Bara 1 st så är den kontaktor på väggen.
Ja jag var hos en elfirma som kollade mätte sen provkörde han motorn, gick fint köpte tryckströmbrytaren men får väl köpa motorskyddsbrytare medB Bjober skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Så du har bytt säkringar och fått pumpen inkopplad utan kortslutning nu?