2 805 läst ·
32 svar
3k läst
32 svar
Vattenpass - är det någon skillnad?
Detsamma gäller vanliga vattenpass, såväl billiga som mindre billiga, tyvärr.F Fideliox skrev:
Har man otur får man ett måndagsex som visar helt fel. Det kan vara en libell som visar fel eller t.o.m. en sida av en libell som visar fel. Kvalitetskontrollen är obefintlig.
Alla. Från att justera in en hatthylla till att snickra saker. Vet aldrig vad det blir. Stod på Jula och där hängde ett Meec grått, ett Meec rött, ett Bahco och ett Hultafors. Det grå kostade 99 kronor och hade ingen tolerans utskriven. Men röda Meec (400kr) Bahco(1500kr) och Hultafors(1400kr) hade alla samma tolerans angivet till 0.5mm så då kändes det svårt att förstå varför de skulle vara 100 kr dyrare. De kändes ganska lika också.VidarH skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 338 inlägg
Ja, noggrannheten kan vara samma men kolla på känsligheten också då även det kan skilja.G Grevlingen skrev:Alla. Från att justera in en hatthylla till att snickra saker. Vet aldrig vad det blir. Stod på Jula och där hängde ett Meec grått, ett Meec rött, ett Bahco och ett Hultafors. Det grå kostade 99 kronor och hade ingen tolerans utskriven. Men röda Meec (400kr) Bahco(1500kr) och Hultafors(1400kr) hade alla samma tolerans angivet till 0.5mm så då kändes det svårt att förstå varför de skulle vara 100 kr dyrare. De kändes ganska lika också.
Diskuterades för några år sen.
https://www.byggahus.se/forum/threads/billigare-vattenpass.311184/
Man skall inte haka upp sig så mycket på de uppgivna specifikationerna, det behöver inte betyda någonting, tyvärr.G Grevlingen skrev:
Köp för all del det billigaste passet, men var noga med att kontrollera att det visar rätt och var beredd på att du kan behöva reklamera det (om du inte kan göra kontrollen redan i butiken).
Hobbysnickare
· skaraborg
· 365 inlägg
Jag tycker att det kan vara lite olika hur stabil luftbubblan är och hur fort den går ihop igen vid en stöt. Är ju ganska irriterande när man råkar sätta ner passet lite hårt och bubblan delar på sig å sen vill den inte gå ihop igen.
Hur kontrollerar man?C cpalm skrev:Man skall inte haka upp sig så mycket på de uppgivna specifikationerna, det behöver inte betyda någonting, tyvärr.
Köp för all del det billigaste passet, men var noga med att kontrollera att det visar rätt och var beredd på att du kan behöva reklamera det (om du inte kan göra kontrollen redan i butiken).
Har en uppsjö olika beroende på ändamål. Båda långa och korta eftersom alla inte får plats på alla ställen.
Två som jag gillar lite extra är ändå Bosch avståndsmätaren som även har pass i sig och Libella 2000. Nackdelen med Libella är väl att man aldrig kan få något rakt då det är lite för känsligt.
Två som jag gillar lite extra är ändå Bosch avståndsmätaren som även har pass i sig och Libella 2000. Nackdelen med Libella är väl att man aldrig kan få något rakt då det är lite för känsligt.
Produkter som diskuteras: "avståndsmätaren"
Avståndsmätare
Avståndsmätare med laser är ett mycket exakt och effektivt verktyg för att mäta avstånd. De kan användas i flera olika situationer, från att uppskatta dimensioner av ett rum för renovering, till mer komplexa uppgifter inom byggbranschen,
Läs mer
Kan man inte läsa av libellan så det blir ok? Förstår inte problemet riktigt.Purre skrev:
Har en uppsjö olika beroende på ändamål. Båda långa och korta eftersom alla inte får plats på alla ställen.
Renoverare
· Falun
· 171 inlägg
Jag har två vattenpass, ett ”billeskit” från Lidl som förvisso mäter rätt men är hopplös att läsa av om det är i våg:
Och så har jag min salig fars vattenpass från anno dazumal (gissar från 50- eller 60-talet), oerhört mycket lättare att läsa av:
Båda passen är fotade på samma horisontella hylla i samma vinkel mellan kamera och pass. Fars vattenpass vårdar jag ömt, och det är det som används när det ska göras något. Lidls vattenpass är förvisad till skamvrån, det används för att dra raka linjer om det är närmast till hands.
Köp alltså ett kvalitetspass som är lätt att läsa av, antagligen kommer du att ha väldigt stor nytta av det och merkostnaden är nog relativt liten när alla arbeten det används till är klara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och så har jag min salig fars vattenpass från anno dazumal (gissar från 50- eller 60-talet), oerhört mycket lättare att läsa av:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Båda passen är fotade på samma horisontella hylla i samma vinkel mellan kamera och pass. Fars vattenpass vårdar jag ömt, och det är det som används när det ska göras något. Lidls vattenpass är förvisad till skamvrån, det används för att dra raka linjer om det är närmast till hands.
Köp alltså ett kvalitetspass som är lätt att läsa av, antagligen kommer du att ha väldigt stor nytta av det och merkostnaden är nog relativt liten när alla arbeten det används till är klara.
Titta hur lätt det är att se att blåsan är i mitten. På billiga pass så är oftast blåsan för liten så man får bedöma när den är i mitten. På dyrare så är blåsan så stor att den precis får plats mellan strecken.G Grevlingen skrev:Alla. Från att justera in en hatthylla till att snickra saker. Vet aldrig vad det blir. Stod på Jula och där hängde ett Meec grått, ett Meec rött, ett Bahco och ett Hultafors. Det grå kostade 99 kronor och hade ingen tolerans utskriven. Men röda Meec (400kr) Bahco(1500kr) och Hultafors(1400kr) hade alla samma tolerans angivet till 0.5mm så då kändes det svårt att förstå varför de skulle vara 100 kr dyrare. De kändes ganska lika också.
Libella är extra känsligt och precist därför kan det vara svårare att få det rätt. I gengäld så är det noggrannare och äv n lite snett är ändå rakare än ett billigt pass
Kollade inte så noga i butiken. Bara kände på dem rent allmänt, sen blev jag förvirrad av att de var så lika och gav köpet en paus tills jag funderat lite och bollat lite här.Matti_75 skrev:
Titta hur lätt det är att se att blåsan är i mitten. På billiga pass så är oftast blåsan för liten så man får bedöma när den är i mitten. På dyrare så är blåsan så stor att den precis får plats mellan strecken.
Libella är extra känsligt och precist därför kan det vara svårare att få det rätt. I gengäld så är det noggrannare och äv n lite snett är ändå rakare än ett billigt pass
Som med mycket annat så är det "buy once, cry once"
Skulle rekommendera stabila vattenpass.
https://kiwitools.se/products/copy-of-vattenpass-stabila-80-as-2?variant=31340618416224
Så köper du ett långt typ 180cm och ett kort på 40cm sen ett torpedpass på 10-20cm
Då är det klart sen.
Skulle rekommendera stabila vattenpass.
https://kiwitools.se/products/copy-of-vattenpass-stabila-80-as-2?variant=31340618416224
Så köper du ett långt typ 180cm och ett kort på 40cm sen ett torpedpass på 10-20cm
Då är det klart sen.