Hej

Jag skal möjligen till att bygga pool inom en snar framtid och tittar då på huruvida jag behöver dränera under poolen, men då jag bor på en kulle med fall åt alla håll misstänker jag att grundvattnet står ganska långt nere.

Jag har en brunn på min tomt som jag öppnat och bifogat bild på här. Årstiden är ju inte bästa för bedömning förstås, men utifrån brunnen som då är ca 6-7m djup står vattnet helt nere vid reflektionen som syns ca 6m nere, fuktighet på väggen är vid ca 1.5m djup, hur tolkar jag detta? Förutsätter jag behöver öppna igen i mars/april och titta?

Södra Sverige, granne till Danmark typ.

• Brunnens insida med synligt vatten cirka 6 meter ner, visar reflektion och fuktighet på väggen vid 1,5 meter djup.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det en brunn ni använder ? Vad har du för mark ? Jag hade nog struntat i dränering om du har dränerande mark. När jag grävde för pool tittade jag ner i grannens brunn, låg nivå där och pga vi har sandjord gjorde att jag inte dränerade. 👍

Hej!

Brunnen är oanvänd sedan många år tillbaka!

Jag vet inte riktigt hur pass dränerande mark jag egentligen har, men misstänker att den är ganska så dränerande. (Gräsmattan alltid ganska grön, även sommartid, Allt vatten som ungerna vattnar ut försvinner direkt och det blir aldrig lerigt etc,)

Enda orsaken till att jag vil undvika dränera är att jag r/t poolens placering kommer behöva göra ett större jobb med att koppla på dräneringen, och enda lösningen blir nog då en dräneringsbrunn m pump och det kommer innebära en rejäl åverkan på tomten.

Grundvattnet avläst i vår brunn pendlar från marknivå under vinterhalvåret till 3-4 m lägre under sommarhalvåret, grovt sett. Har avläst vattennivån nu och då under 25 år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.