Jag har en myr ovanför huset som avvattnas genom min tomt. Som den nörd man är så skulle det vara roligt att veta hur mycket vatten som egentligen rinner den vägen. Jag har funderat på något sätt att mäta vattenmängden, men inte kommit på något praktiskt användbart sätt. Så här ser det ut:
Enklast är givetvis att helt enkelt ta ett litermått och klocka tiden det tar att fylla det, men resten får bli en höftad gissning. Dessutom skulle jag gärna vilja se flödet i realtid i l/m på min dator och göra en flödeskurva över flödet. (Nördigt? Javisst!)
Det finns ju flödesmätningsrännor med V-formade utlopp där man kan mäta flödet, men sådant är nog mest till för kontrollerade miljöer och inte lämpade att sitta ute i skogen där vissna löv och pinnar kommer att fylla mätrännan.
Några enkla ideer? Strömförsörjning är inga (nåja?) problem, det kan jag fixa. Mätvärdet skall ju helst vara i något standardformat. 4-20 mA, 0-10 V eller liknade som är enkelt att ta hand om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enklast är givetvis att helt enkelt ta ett litermått och klocka tiden det tar att fylla det, men resten får bli en höftad gissning. Dessutom skulle jag gärna vilja se flödet i realtid i l/m på min dator och göra en flödeskurva över flödet. (Nördigt? Javisst!)
Det finns ju flödesmätningsrännor med V-formade utlopp där man kan mäta flödet, men sådant är nog mest till för kontrollerade miljöer och inte lämpade att sitta ute i skogen där vissna löv och pinnar kommer att fylla mätrännan.
Några enkla ideer? Strömförsörjning är inga (nåja?) problem, det kan jag fixa. Mätvärdet skall ju helst vara i något standardformat. 4-20 mA, 0-10 V eller liknade som är enkelt att ta hand om.
Ser ut att vara ganska högt flöde om det där är ett 110-rör.
Skulle gissa på en halv liter i sekunden ungefär.
Vad har du för budget och vad kan du få "gratis"?
Min lösning på det här skulle vara ett V-överfall med nivågivare (tryck) som trycks in i röret och sedan beräknar du flödet enligt http://sv.wikipedia.org/wiki/Överfallsvärn
Eller försöker du få tag i en gammal brunnsring och bygger en mätbrunn med ett V-överfall på utgående ledning.
I regel blir sådana här installation aldrig billiga, det betalar min lön...
Skulle gissa på en halv liter i sekunden ungefär.
Vad har du för budget och vad kan du få "gratis"?
Min lösning på det här skulle vara ett V-överfall med nivågivare (tryck) som trycks in i röret och sedan beräknar du flödet enligt http://sv.wikipedia.org/wiki/Överfallsvärn
Eller försöker du få tag i en gammal brunnsring och bygger en mätbrunn med ett V-överfall på utgående ledning.
I regel blir sådana här installation aldrig billiga, det betalar min lön...
Redigerat:
Jo, en mätränna med V-format utlopp är ju en gammal bekant. Har själv jobbat mycket
med instrumentering i alla möjliga (och omöjliga) applikationer. Men det var det där
med pengar.... Dessutom den typen av mätränna är inte särskilt lämpad att sitta under
ett träd. Mängden pinnar och löv kommer snart att fylla rännan.
Det finns ju regnmätare som har funktionen att mäta både flöde och summerade mängder,
men en sådan skulle väl explodera :eek: om jag satte den under detta flöde.
Det skull behövas någon form av "skovelhjul" med kalibrerade mängder per skopa som man
sedan kunde mäta.
med instrumentering i alla möjliga (och omöjliga) applikationer. Men det var det där
med pengar.... Dessutom den typen av mätränna är inte särskilt lämpad att sitta under
ett träd. Mängden pinnar och löv kommer snart att fylla rännan.
Det finns ju regnmätare som har funktionen att mäta både flöde och summerade mängder,
men en sådan skulle väl explodera :eek: om jag satte den under detta flöde.
Det skull behövas någon form av "skovelhjul" med kalibrerade mängder per skopa som man
sedan kunde mäta.
Möjligen en tanke? Men hur stort tryckfall är det över en vattenmätare? Den är ju gjord för att jobba
i ett systemtryck om några kilo/cm2. Fallhöjden här är
någon (några) decimeter så något tryck är det ju inte tal om i röret.
i ett systemtryck om några kilo/cm2. Fallhöjden här är
någon (några) decimeter så något tryck är det ju inte tal om i röret.
Medlem
· Västra Götaland
· 55 inlägg
När man läste kursen i spelfälten har ja minne av någon uppgift där man mätte den inducerade spänningen när vatten flödade igenom ett magnetfält. Tror Faraday gjorde något sådan experiment för att mäta flödet i Themsen. Fördelen är ju att det inte krävs några rörliga delar.
Allt beror ju på precisionen men varför skulle en mätränna inte funka? Du kan ju bygga över den?
Höjdmätningen gör man väl enklast med ett flöte på vipparm med en potentiometer eller liknande.
Höjdmätningen gör man väl enklast med ett flöte på vipparm med en potentiometer eller liknande.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Varför inte ett skovelhjul med en dynamo... 
http://www.leike.no/aarstider/hoest/vannkraftanlegg
sen får du kalibrera utspänningen mot flödet..
http://www.leike.no/aarstider/hoest/vannkraftanlegg
sen får du kalibrera utspänningen mot flödet..
Klicka här för att svara