Står i startgroparna med att renovera vårt badrum, men först behöver jag lösa dragning av nya matningar för vatten. Nuvarande rör är prisolrör från 1980, går i dåligt isolderad platta och är skarvade under köksinredningen i köket. Så även om man bortser från att jag är riktigt trött på lång tid att få fram varmvatten, så är det inte en godkänd lösning med dagens standard.

Planen är att byta till 16mm pex RiR och dra separata matningar till kök och badrum. Dragningen görs I mellanbjälklaget eller kattvind på våningen ovanför. I badrummet sätter jag Vatette V6 fördelare i komoden. Men, detta fick mig att börja fundera, borde man dra en egen matning till duschen och sedan koppla vasken och toaletten på en separat. Fördelen som jag ser är att det blir kortare rör att spola ut när man ska duscha samt att man kan använda vasken utan att sänka vattentrycket (nämnvärt) i duschen.

Liten översikt:
Planritning över badrumsrenovering med förslag på rördragning. Röd linje från VVB till komod, orange linje till dusch eller alternativt grön till dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativen är röd dragning från VVB till komod, orange vidare till dusch. Eller Röd från VVB till komod och grön från VVB till dusch.

Så, vad säger de med erfarenhet, finns det en nackdel med separat matning?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.