12 151 läst ·
7 svar
12k läst
7 svar
Vattenmätare sönder
Kylan gjorde sitt i kombination med två dagar bortresta. Glaset på vattenmätaren sprängt, en härlig välkomstpresent efter 7 timmar i bilen. Försökte stänga av ingående vattnet och hela "bulten" gick av. Lyckades dock stänga med hjälp av rörtång.
Imorrn kommer de och sätter dit en ny så då blir det vatten i huset igen.
Nu till frågan. Ligger hela denna kostnaden på mig som husägare? Det är väl inte jag som äger vattenmätaren och inte heller har jag installerat den osv. Jag tänker att det rimligtvis borde vara vattenbolaget som står för den kostnaden eftersom jag inte på något sätt har medverkat med installation etc. Det är vad mitt förnuft säger. Erfarenheten av stora bolag säger något helt annat.
Någon som vet hur det ligger till och vad kostnaden i så fall ligger kring?
Imorrn kommer de och sätter dit en ny så då blir det vatten i huset igen.
Nu till frågan. Ligger hela denna kostnaden på mig som husägare? Det är väl inte jag som äger vattenmätaren och inte heller har jag installerat den osv. Jag tänker att det rimligtvis borde vara vattenbolaget som står för den kostnaden eftersom jag inte på något sätt har medverkat med installation etc. Det är vad mitt förnuft säger. Erfarenheten av stora bolag säger något helt annat.
Någon som vet hur det ligger till och vad kostnaden i så fall ligger kring?
Produkter som diskuteras: "rörtång"
Rörtänger
Rörtänger är specialiserade verktyg som används för att greppa och vrida rör och rördelar vid montering eller demontering. De är utformade med kraftiga käftar som kan ge ett fast grepp om runda, fyrkantiga, sexkantiga och åttkantiga rör
Läs mer
Helt rätt du äger inte vattenmätaren.
Dock så ansvarar du för att platsen där den sitter skall vara frostfri, diverse avstånd till andra ting, närhet till golvbrun mm, anslutningar konsoller kranar mm.
Du får bekosta allt t.om den sönderfrusna mätaren iom detta är ditt fel.
Tyvärr. PP
Dock så ansvarar du för att platsen där den sitter skall vara frostfri, diverse avstånd till andra ting, närhet till golvbrun mm, anslutningar konsoller kranar mm.
Du får bekosta allt t.om den sönderfrusna mätaren iom detta är ditt fel.
Tyvärr. PP
Numera räknas hela servisledningen, d.v.s. hela ledningen från ventilen i gatan fram till vattenmätaren som fastighetens egendom.
Detta innebär att det är ditt ansvar att hålla ledning + armatur (vattenmätare och ventiler) i sådant skick att det går att använda.
/Mario
Detta innebär att det är ditt ansvar att hålla ledning + armatur (vattenmätare och ventiler) i sådant skick att det går att använda.
/Mario
Så, vattenmätaren bytt. Cirka en tusenlapp kommer det kosta vilket känns överkomligt med tanke på vad det hade kunnat kosta om det hade blivit töväder innan hemkomst. Då hade väl kvarterets ungar åkt skridskor i hela trädgården så ikväll firas det med jäst druvdryck.
Tack för svaren.
Tack för svaren.
det var dyrt ...själv betalade jag 620 kr det är nog vad vatten mätaren kostar tror jag så dom tog nog inget för monteringen eller framkörning,,trodde att det skulle kosta över 1000kr man blir så glad ;D
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
En vattenmätare kostar mellan 250-300 kr....sitter med i en vattensamfällighets styrelse och det är de priser vi blir debiterade. Sedan tar det ca 10 min att byta. Räkna med 1/2 timmes debitering (250 kr/timma) samt milersättning. Dock låter 1000 kr i överkant.
Den stora pengen brukar annars vara vattnet som läcker ut....har haft en trasig mätare som under 1 månad sprutade ut ett antal 100tals kubik i marken på sommarstugan på vintern när ingen var där.....lagom kul. Inget problem med fukt men ett slöseri utan dess like. Det brukar dock gå och förhandla ned kostnaden för vattnet som annars ligger runt 7-8 kr/kbm. Om mätaren går sönder slutar ibland räkneverket att fungera!
Den stora pengen brukar annars vara vattnet som läcker ut....har haft en trasig mätare som under 1 månad sprutade ut ett antal 100tals kubik i marken på sommarstugan på vintern när ingen var där.....lagom kul. Inget problem med fukt men ett slöseri utan dess like. Det brukar dock gå och förhandla ned kostnaden för vattnet som annars ligger runt 7-8 kr/kbm. Om mätaren går sönder slutar ibland räkneverket att fungera!
Är det inte så att husägaren har ansvaret från tomtgränsen och in i huset?Mario skrev:
Detta gäller både vatten och avlopp om jag inte minns fel.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden