Hej.
Jag har köpt ett spabad och funderar på hur jag kan bygga en något vedeldat för att toppvärma vattnet på ett hyfsat snabbt sätt.
Jag kom på att jag har en grill som jag byggde för länge sedan och stått oanvänd i många år.
Jag har också en cirkulationspump liggande jag tänkte ha att cirkulera vattnet med. En vanlig grundfors från ett värmesystem.
Skorstenen på grillen är löstagbar.
Min fundering var att bygga ett mellanrör till skorstenen där jag bygger in en kopparspiral där jag cirkulerar vattnet, tar från spabadet med en slang på enklaste vis, kör in det genom skorstenen och tillbaka till badet.
Till att börja med tar jag bara från ytan men kan koppla det på befintligt rörsystem sen om det blir en okej funktion.

Grillen behöver också få tät en lucka fram så jag kan styra luftflödet, justera med asklådan i botten.
Tror ni det kan funka?
Fördelen med löst förlängningsrör är ju att jag kan ta bort det och använda grillen som eldstad på sommarkvällarna när det blir lite kallt, ta bort frontluckan så blir det en öppen eld.
Jag kan också värma barnens sommarpool med samma prylar tänker jag.

Värms vattnet bra genom en spiral av den varma röken?

• Vedeldad grill vid mörker med öppen lucka och eld, bredvid ett spabad på en trätrall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjorde något liknande för år sedan. Det blev inte alls bra. Värmen var minimal. Vatten Röret/n behöver elden nå för att det ska bli varmt nog.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.