26 381 läst ·
61 svar
26k läst
61 svar
Vattenmantlad insats och tank
He-He, gillar lösningen med dörren. Det gäller att räkna ut det för sig...d^_^bSnabelost skrev:
Tack för bilder, mycket intressant. Ser att du monterat rör m.m. på väggen bakom. Ska du ha en lucka eller liknande på sida för åtkomst?
Själv ska jag modifiera en öppen spis för att montera insatsen. Nog så bökigt, men förmodligen kanon när det blir klart.
Tack för infon JohanJohanEO skrev:Verkar som Mygind har goda marginaler på detta, har du sett det här,
[länk]
Basmodellen: 42.000CSK=14.600SEK
Med förbränningskontroll: 47.000CSK=16.400SEK
+Frakt
+Laddomat
Vet dock inte om Flamingo levererar till Sverige. Sen är det kanske lite bökigt med reklammationer osv. Men det ser lockande ut.
Ser onekligen lockande ut men precis som du säger, kan innebära problem.
Det är väl så att man får ge sig ner till Polen och hämta om det skulle bli aktuellt.
Det blir något att lura på....
Det närmar sig proveldning... Saknas bara ett par raka rör och en krök. Har du något liggande, Tobbe? Skorstenen är 150 mm och kaminen 180 mm.
Btw, en Nibe Premodul monterar man på åtta timmar inkl allt (utom sista kröken i mitt fall). Har tom fått dit innertaksplåten
Btw, en Nibe Premodul monterar man på åtta timmar inkl allt (utom sista kröken i mitt fall). Har tom fått dit innertaksplåten
Redigerat:
Hur gick det?
Hej, trevligt med en "kaminbroder" d^_^bMr henke skrev:
Jodå, under vissa lägen så puffar den inåt. Jag har lärt mig att inte öppna dörren så fort utan glänta lite först. Viktigt med fullt öppna spjäll, både uppe och nere.
Hur har installationen sett ut för dig, är den inmurad med tegel eller liknande?
Ok. Detta är intressant. Jag har en del funderingar. Var gång jag öppnar luckan så stänger jag tilluften helt. Min tanke med detta var att det skulle ryka in mindre pga luften skulle komma in i eldstaden från rummet istället. Har du den fullt öppen även när du lägger i mer ved? Min är inbyggd med brandgips och stålreglar. Min sotar även på glaset uppe i hörnen. Redan efter några timmars eldning så är det svart. Jag kollade nyss värmemätaren. Under två timmar har den snittat 13 kW ut med en topp effekt på 16.5 kW. Jag har planglas och 17 kW modellen av den första generationen. Den är lite ändrad nu. Bl.a. Finns det en plåt i överkant som sticker ner några cm. Förmodligen för att kaminen har haft en tendens till att ryka in precis som min gör. En plåt där hade nog hindrat röken att smita ut. Har du fått den att fungera bra nu?
En grej jag glömde fråga också. Har du lagt märke till att det ligger en kös plåt ovanpå dom två rektangulära rören? Vet du hur den ska ligga eller hur ligger din. Man måsta kavla upp skjortan och köra in hela handen för att känna. Jag har provat att ha den på olika ställen. Men det ryker in lika jävligt hur jag än har den. Var köpte du din kamin? Tänkte ringa och fråga någon som vet hur den ska ligga.
Svarar i två trådar nu, men ok. Ser att du har samma problem med sot på glaset, trots planglas. Jag ska kolla att känna efter plåten som du beskriver, dock väntar jag till i morgon. Stekt armfläsk luktar sådär då det är 70° i kaminen nu....Mr henke skrev:Ok. Detta är intressant. Jag har en del funderingar. Var gång jag öppnar luckan så stänger jag tilluften helt. Min tanke med detta var att det skulle ryka in mindre pga luften skulle komma in i eldstaden från rummet istället. Har du den fullt öppen även när du lägger i mer ved? Min är inbyggd med brandgips och stålreglar. Min sotar även på glaset uppe i hörnen. Redan efter några timmars eldning så är det svart. Jag kollade nyss värmemätaren. Under två timmar har den snittat 13 kW ut med en topp effekt på 16.5 kW. Jag har planglas och 17 kW modellen av den första generationen. Den är lite ändrad nu. Bl.a. Finns det en plåt i överkant som sticker ner några cm. Förmodligen för att kaminen har haft en tendens till att ryka in precis som min gör. En plåt där hade nog hindrat röken att smita ut. Har du fått den att fungera bra nu?
Japp, jag har fullt öppet när jag fyller på. Det finns dock massa olika lägen och jag har inte provat alla än, men min upplevelse hittills är att detta är det bästa.
Jag har fått bättre funktion då många tips har varit väldigt bra kring uppbyggnaden av systemet. Ska justera en del för att ytterligare trimma in det men har trots allt kommit en bit.
Har precis murat upp en sidovägg och det gjorde gott för en jämnare effekt och mindre värme ut i rummet. När jag är klar med murningen ska jag ta upp ett hål in i inneslutningen för att hämta varmluft och skicka ut i ett spirorör med fläkt.
Köpte kaminen hos Mygind. Kollar plåten när kaminen svalnat.Mr henke skrev:En grej jag glömde fråga också. Har du lagt märke till att det ligger en kös plåt ovanpå dom två rektangulära rören? Vet du hur den ska ligga eller hur ligger din. Man måsta kavla upp skjortan och köra in hela handen för att känna. Jag har provat att ha den på olika ställen. Men det ryker in lika jävligt hur jag än har den. Var köpte du din kamin? Tänkte ringa och fråga någon som vet hur den ska ligga.
Jag gjorde också en öppning uppe vid taket och ett under luckan. Det kommer en hel del värme uppe vid taket trots att jag tyckte jag var noga när jag isolera. Då är det nog en konstruktionsmiss med att den sotar uppe ii hörnen. Jag trodde först det var sur ved. Så idag köpte jag två säckar krut torr ved i butik för att testa. Men det blev inte ett dugg bättre. Jag köpte min också på mygind. Får åka och prata med Henrik ( dansken) om den där plåten. Han verkar duktig. Jag har varit och tittat på den nya versionen av aquaflam på mygind. Den ser lite annorlunda ut. Dels är den plåten lite mindre också är den svetsad fast. Plus som jag sa innan så har dom vikit ner en plåt vid ovankanten på säkert 5 cm.
Har också goda erfarenheter av Henrik. Lämnat bra support till mig och kan rekommenderas för andra köpare. Gällande kaminen så lämnar den bra tryck, precis som du anser. Det finns dock mycket att ställa in och det finns säkert många olika sätt att driva den. Vill gärna hitta det optimala så vi får hjälpas åt.Mr henke skrev:Jag gjorde också en öppning uppe vid taket och ett under luckan. Det kommer en hel del värme uppe vid taket trots att jag tyckte jag var noga när jag isolera. Då är det nog en konstruktionsmiss med att den sotar uppe ii hörnen. Jag trodde först det var sur ved. Så idag köpte jag två säckar krut torr ved i butik för att testa. Men det blev inte ett dugg bättre. Jag köpte min också på mygind. Får åka och prata med Henrik ( dansken) om den där plåten. Han verkar duktig. Jag har varit och tittat på den nya versionen av aquaflam på mygind. Den ser lite annorlunda ut. Dels är den plåten lite mindre också är den svetsad fast. Plus som jag sa innan så har dom vikit ner en plåt vid ovankanten på säkert 5 cm.
Vad är det som är annorlunda förutom styrsystemet? Har du de vinklade plåtprofilerna i överkant inuti kaminen?
Jag har förresten det styrsystemet som kallades halv reglering. Alltså enbart elektronisk tilluft spjäll. Den kör jag på fullt öppen. Om du hittar bilder på nätet rakt framifrån så ser man tydligt att det finns en plåt nervikt i ovankanten på rutan. Jag kan nästan slå vad om att den kommit dit på grund av att den ryker in i rummet. Jag tänkte fixa ett vinkel järn nästa vecka och försöka skruva dit. Jag måste få rätt på det. En orsak kan också vara att jag har ganska kort skorsten. Ca 3.5 meter.