J jonaserik skrev:
Sen om bara en tank ska värma huset, genom att elda mot den, så blir det lite bakvänt. Bättre så att elda och tanken få sköta värmen, samt vrida ner kurvan på VP så den inte ska ge värme.
TS avsikt var väl primärt att elda när elpriset var högt, inte att övergå till vedeldning som primär uppvärmning.
 
  • Gilla
henrik_1981
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
TS avsikt var väl primärt att elda när elpriset var högt, inte att övergå till vedeldning som primär uppvärmning.
Skrev inget om det, bara vad man kan göra och frågan blir ytterliggare, ska det bara eldas eller inte. När det är kallt och en prisfaktor inträder. Så det blir att tänka vilken funktion man är ute efter och koppla därefter.
 
Har nu kikat lite närmare på mitt system och det visar sig vara Nibe VPA 200/70, vilket ger en total volym på 615 liter vatten alltså dubbelt än vad jag angav från start, dessa är seriekoppplade alla in-ugående rör är försedda med aut.övertr.regulatorer. Ytterligare kopplingsplint finns fri ca 300 mm. längre ner på respektive tank. Det är även förberett för att enkelt koppla in ytterligare en cirkulationspump. Hur ändrar detta resonemanget ?
 
Glödde att bifoga bilderna...
 
  • Källare med vit kyl, silverfärgad frys, flera resväskor och en stege. Inplastade rör i taket och mörk belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bild av kopparrör med ventiler och anslutningar i ett VVS-system, med blå handtag för att stänga av och kontrollera vattenflödet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepump av märket NIBE Fighter 1135 med digital display, installerad i ett källarutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd vätskebehållare med rör och en tryckmätare i en verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Varmvattenberedare med kopparrör monterad i ett hemrenoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul varmvattenberedare inomhus med kopparrör ovanför i ett förråd, delvis avklädd metallram. Stege och diverse föremål i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Varmvattenberedare av märket NIBE VPA med kopparrör anslutna i ett trångt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättstuga med tvättmaskin, röda och svarta resväskor, stege och synliga kopparrör på väggen och i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är: behöver jag verkligen en laddomat när jag har så pass stora tankar och kommer sannolikt inte elda mer än någon timme per dag.
 
L LSG skrev:
Frågan är: behöver jag verkligen en laddomat när jag har så pass stora tankar och kommer sannolikt inte elda mer än någon timme per dag.
Då måste ha en laddomat eller annat som säkerställer att tempen i pannan ligger på rätt värde. Det går inte att bara elda och tro att nu är det bra. Det finns dom laddar från panna, med att en pump, när pannan kommit upp temperatur startar den. Det bir då pulsladdning och är en katastrof för pannan. Den får då kallt i botten helt plötsligt och kommer att vrida sig invändigt, med påföljd att den kommer att spricka på något ställe. Inget är starkare än sin svagaste länk. Sen det med stor tankar och bara elda någon timma per dag.
Kontraproduktivt är det, ska det vara någon mening med att vedelda för värme, så ska det eldas så att tankar blir varma rakt igenom. Det kan gå om det går att särskilja yankar med ventiler, så bara en tank värms och då blir det kortare eldningstid. Det är inte helt fel att elda för värme, men det sämsta med att elda är att uppstart kall panna tar tid.
 
Hej,
Bergvärmepumpen håller vattnet varmt hela tiden och när jag eldar så blir det extra bara under tiden som brasan brinner, eller tänker jag fel här?
 
Det jag menar är, att dessa 600 liter vatten har genomsnittlig temperatur på ungefär 55-60 grader melllan pumpvarven tror jag inte att det går under 45 grader.
 
L LSG skrev:
Bergvärmepumpen håller vattnet varmt hela tiden och när jag eldar så blir det extra bara under tiden som brasan brinner, eller tänker jag fel här?
Laddar då VP tanken alltid och värmen tas ut därifrån eller går flödet genom pannan med en shunt ut
L LSG skrev:
Det jag menar är, att dessa 600 liter vatten har genomsnittlig temperatur på ungefär 55-60 grader melllan pumpvarven tror jag inte att det går under 45 grader.
Är det 600 liter i tanken och lite till i pannan så kan det gå. Men om pannan värms enligt ovan, så är det rätt stora förluster genom den. Då ett självdrag går ut i skorstenen och kylar pannan.
Gör en enkel skiss hur du tänker eller som det är på plats.
 
Hej jonaserik,

Här är helheten i mitt tänkta energieffektiva systemtänk: i mitt kök har jag en perfekt plats för en vattenmantlad gjutjärnskamin. Under 2023 monterade jag in (på samma tänkta plats, se bif. foto under installationen) en gammal beg. gjutjärnskamin (näfvökvarn tidigt 1900-tal). En mycket liten gjutjärnskamin. Denna ska jag ersätta med den vattenmantlade gjutjärnskaminen, och koppla den mot mitt bergvärmesystem som jag INTE kopplar bort utan att jag tar hand om all extra energi kaminen ger vid de tillfällen jag eldar i köket.
Det blir med andra ord ingen kontinuerlig eldning, utan vid behov att spetsa systemet så att bergvärme pumpens sensorer, känner av att det är tillräckligt varmt, och därmed inte behöver köra igång, lika ofta, vid de tillfällen jag eldar.
Vidare så kan man stänga rökgasröret, så att all värme som passerar i kaminen, vid de tillfällen jag inte eldar, är att betrakta som en vanlig radiator och inget annat.
Det jag även vinner med den nya vattenmantlade gjutjärnskaminen, är att man kan steka eller koka på den samtidigt som den har en ugn. Vidare kommer jag att koppla på en värmeväxlare på rökröret som sparar ytterligare energi (se foto), även denna tillsammans med gjutjärnskaminen har rökgasreglering, så att ingen energi går ut i skorsten. Vidare har jag bara 2,5 meter till yttervägg varvid jag kommer att dra ett eldsäkrat rör, för självdrag med kalluft till gjutjärnskaminen, så att det inte blir någon energiförlust vid förbränningen.
Detta ska alltså bara kapa de höga priserna vid -15 grader och vindstilla, under vintern.
 
  • Gammal gjutjärnskamin framför en tegelvägg, del av energieffektivt systemtänk i kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenmantlad gjutjärnskamin med eldsflammor i eldstaden, integrerad termometer och ugn, för energieffektivt värmesystem i kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart värmeväxlare för rökrör, med flera vertikala cylindrar i metall och toppventil, del av energieffektivt system för gjutjärnskamin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den värmeväxlaren är inget som sotaren gillar, går inte att sota normalt. Det har funnits ett otal sorter av dessa, men gått i graven då sotaren förkastat en sådan, för att den inte gick att sota. Kanske det går att ha en sådan, om det finns en större sotlucka strax ovan och du säger att du sotar den själv. Men lyssna med sotaren först.
 
J jonaserik skrev:
Den värmeväxlaren är inget som sotaren gillar, går inte att sota normalt. Det har funnits ett otal sorter av dessa, men gått i graven då sotaren förkastat en sådan, för att den inte gick att sota. Kanske det går att ha en sådan, om det finns en större sotlucka strax ovan och du säger att du sotar den själv. Men lyssna med sotaren först.
Var det något i mitt energisystem som du ser som svag punkt, utöver värmeväxlare, som för övrigt inte har några sotningsproblem.

Sot kan bara ansamlas på platser där det naturliga draget inte finns annat än tjära från blöt ved, som i sin tur löses upp med några zinkplattor. I övrigt är röret för varmt för att ens tjära ska fastna det sker högre upp i skorstenen där rökgaserna har svalnat av. Har sotarerfarenhet.
 
L LSG skrev:
Var det något i mitt energisystem som du ser som svag punkt, utöver värmeväxlare, som för övrigt inte har några sotningsproblem.

Sot kan bara ansamlas på platser där det naturliga draget inte finns annat än tjära från blöt ved, som i sin tur löses upp med några zinkplattor. I övrigt är röret för varmt för att ens tjära ska fastna det sker högre upp i skorstenen där rökgaserna har svalnat av. Har sotarerfarenhet.
Svar nej i övrigt inget mer än växlaren, men nu verkar du veta en hel del med detta. Blir ett nytt hål då till pipan högre upp. Vill inte vara tycken på något sätt, men varför fråga då.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.