Är det tillåtet att placera en spis direkt bredvid ett högskåp med endast 5cm mellanrum. Det finns avställningsyta på andra sida spisen. Försöker läsa vad som gäller i SIS men hittar inget om saken. Betyder det att det är ok?
 
Oavsett om det är tillåtet eller inte så är det nog mycket stor risk att du ganska fort har ett mycket tråkigt högskåp. Värme från plattor, varmt matfett och vattenånga kommer att påverka skåpets sida så att den blir ful och är det en målad eller lackerad sida så riskerar du nog att få färgsläpp efter en tid.
 
Bortsett från vad som är tillåtet så verkar de opraktiskt.
Jag vill minnas att det rekommenderades en 40 cm avställningsyta på ena sidan av spisen.
På den andra sidan har man en 80 cm arbetsyta för beredning av maten.
Du skall ju kunna ställa undan heta kokkärl, frityrgrytor och annat som inte passar bland skärbrädorna på andra sidan.

Men det hela beror naturligtvis på vilken plats man har till förfogande för köket totalt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.