Det är en dörr till duschen dock bar en så jag ser risk att det skvätter dit bort.
Det är rör manshetter som kommer upp sedan rören igenom dem,
golvbrunnen va bra lagd enligt besiktningsmannen (Anticimex) men klämring osv.
Han mätte även med fuktmätare.

Jag tror inte att det kommer komma ner fukt, dock är ju problemet vad som händer OM det skulle hända.
Kommer försäkringsbolagen att säga nej?
Alt om jag säljer huset om 3 år blir det väl jag som är ansvarig för samma sak?

Redigerat:
Alternativ är att mura upp en skiljevägg i glasblock som skiljer rörgenomföring och duschplats.

Mvh

Jag har ju svårt att se hur man skulle kunna monterat manschetter korrekt där.
Syns manschetterna?

Har säljaren gjort det själv eller firma?

spekerök skrev:
Alternativ är att mura upp en skiljevägg i glasblock som skiljer rörgenomföring och duschplats.Mvh
Hur skulle det hindra vatten och fukt som finns under klinkern (i fixet) menar du?

Jag har dålig kunskap i ämnet det var besiktningsmannen som sa att det var manschetter där.
Det är en firma som har gjort det, den är inte i konkurs.
Ägaren har ju inte fått några papper på att det är garanti/kvallité godkännt.
Jag hittar inte firman på BKR eller GVK.
Inte alla som gör badrum som verkar vara anslutna där heller?

Ägaren skulle kontakta firman för att se varför de inte lämnat garanti, tror dock inte att det lyckas då man inte kan lämna garanti på det jobbet.
Tack för så snabba svar =)

robban22 skrev:
Det är väl ändå ägaren som får stå för kostnaden om det skulle bli problem om jag köper huset ioch med det är så pass nytt så "förväntas man" att det är ok.
Nej, absolut inte. Vid ett fastighetsköp ingår alla fel som man kan upptäcka eller misstänka, som en del i paketet, och förväntas påverka priset. När du köpt huset är alla dessa fel ditt ansvar.

Endast fel som inte går att upptäcka eller misstänka vid köpet (dolda fel) kan i vissa fall anses vara säljarens ansvar.

Detta fel kan aldrig bli ett dolt fel, det syns ju tydligt.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Just Anticimex har jag inte mycket till övers för när det gäller besiktningar, men här verkar det ju väldigt uppenbart.

Är bara köparen införstådd med omständigheterna så går det ju att skriva närmast hur mycket avvikelser som helst.

Det är mycket vanligt med avvikelser för rör genomförningar i golv, men då ska ju avståndet vara korrekt så att bra tätskikt ändå kan göras. Dessutom bör det ju göras så långt från duschytan som möjligt.

GoForIt skrev:
Hur skulle det hindra vatten och fukt som finns under klinkern (i fixet) menar du?

Golvvärmen torkar väl ut en del på några dagar om ingen duschar, är ingen tätskikts expert. Sen kom jag med förslag till Ts om hur man kan hindra vatten att komma åt rörgenomföringen.

Mvh

Ja det skall vara 60mm om jag förstått de insatta rätt?
Men frågan är hur gör man härifrån.
Skall man pruta ner i pris för att göra om göra rätt? (Bygga om hela badrummet?)
Köpa det och hoppas på det bästa?

Det ska kanske inte fälla ett husköp om allt annat tilltalar, men finns det ingen form av kvalitetsintyg så bör ju detta definitivt påverka prisbilden.

Ska det åtgärdas fullt ut, så är det ju bygga om hela. Inklusive modifierad rördragning.

Verkade fallet mot golvbrunnen bra?

Definitivt ska ni ju sätta någon form av vägg eller skydd för att förhindra stänk (även om detta inte påverkar den fukt som finns i fixet).

Det enklaste är ju att ställa in en duschkabin med avlopp direkt ner i golvbrunnen, och i övrigt försöka undvika att spola vatten på golvet, iaf i närheten av de där rören. Om det verkligen finns manschetter på dem är det ju bra.

Ja, med tanke på närheten till duschen där så är det ju tokfel, tyvärr.
Knacka bort de två plattorna där rören går ner igenom golvet och sätt dit nya med epoxifix så blir det tätt, kan vara ett alternativ.

Har hört att det ska gå att knacka bort kakelplattor när det är tätskiktsfolie under, och det lär det väl vara här, men bäst att kolla upp det först. Har dock inte testat själv. Kan nog vara läge att kolla upp det också först. Känns inte helt riskfritt.
Men om det funkar är det kanske det enklaste sättet att åtminstone säkra täthet runt genomföringarna.

Sätt dit nya rör? eller vad?
Vet inte exakt vad som ligger under men stod på fakturan att matta hade använts.

robban22 skrev:
Vet inte exakt vad som ligger under men stod på fakturan att matta hade använts.

En bild på hur hela ser ut. 10228351.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

robban22 skrev:
Matta..
Kan det möjligen indikera att det är gjort enligt GVK:s regelverk?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.