Visar sig att väggavloppet sitter väldigt långt ner i förhållande till handfatet. Så mitt tjusiga vattenlås nådde inte ned. Köpte ett standard vattenlås(Faluplast) i hopp om att det fanns tillräckligt med ljustermån i röret mellan handfat och vattenlås, men det är inte ens nära.

Så hur löser man detta på minst fula vis? Två vinklar för att komma upp en bit med det horisontella röret som ansluter mot vägg, eller finns det vattenlås där anslutningen sitter längre ner?

Tacksam för kreativa förslag!

Vattenlås och avloppsrör under handfat som inte når väggavloppet, behov av anpassning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handfatets vattenlås ansluter inte till det lågt sittande väggavloppet, behöver lösning.
Skapa konto

D DejvidK skrev:
Visar sig att väggavloppet sitter väldigt långt ner i förhållande till handfatet. Så mitt tjusiga vattenlås nådde inte ned. Köpte ett standard vattenlås(Faluplast) i hopp om att det fanns tillräckligt med ljustermån i röret mellan handfat och vattenlås, men det är inte ens nära.

Så hur löser man detta på minst fula vis? Två vinklar för att komma upp en bit med det horisontella röret som ansluter mot vägg, eller finns det vattenlås där anslutningen sitter längre ner?

[bild] [bild]
Det finns justerbara i höjdled. Vilket mått har du från undersidan av gängen till centrum på avloppet?

Kanske skulle varit lite tydligare. Den på bilden är ljusterbar och max utdragen, men det är en bra bit kvar ändå. Försökt se om rörbiten mellan handfat och vattenlås finns att hitta löst i olika längder men utan framgång.

Detta är i stugan så har inte måttet tillgämgligt tyvärr. Borde jag ju såklart ha mätt ordentligt..

Det finns något som kallas teleskoprör från Faluplast som man kan ersätta befintliga med.

https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...63-teleskopror-32-mm-x-g32-200-mm-vit-2814514

Den + en rak rörbit rakt in i väggen kanske blir bra?

Nackdelen är väl att vattenlåset hamnar väldigt långt ner.

Andra lösningen skulle kunna vara att koppla ihop det med 2 90 graders böjar som justerar höjden bara?

https://www.hornbach.se/shop/FALUPLAST-Vinkel-40-mm-x-90-2910343/5110213/artikel-detaljer.html

(Finns ju även som 45or, men svårt att se ifall det skulle få plats eller inte..)

Vad satt där tidigare :rofl:

Som nämnts redan så är väl 2st 45' snyggaste lösningen....

D DejvidK skrev:

[bild] [bild]
rakt vattenlås, följt av en 90 graders böj rak in i väggen? (jag vet inte exakt mått på motsvarande raka vattenlås, men det bör kunna gå in före en böj i det utrymmet du har. Finns ju även kromade om man vill)

https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/inomhusavlopp/vattenlas/vattenlas-kok-badrum/purus-8075137-vattenlas-40-mm-x-g32-rakt-2815013?channable=00a9e8736b750032383135303133e3&VAT=1&gclid=EAIaIQobChMIure3k-6d9QIVkUiRBR3wiQcVEAQYCCABEgJgBvD_BwE

Finns vita rör och böjar med tätningar i , bara trycka ihop

Ja, det kanske blir "snyggast" med vattenlåset nära väggen, för det kommer inte bli bra med vattenlåset halvvägs ner till golvet. Kanske går att mocka ihop nåt som ser OK ut med lite böjar som ni förelår så röret följer handfatet någorlunda innan det viker ner till vattenlåset. Eller så får jag gömma eländet med en komod och köra flexslang..

Badrummet är nytt och trodde i min enfald att avloppet i väggen skulle hamna på nån slags standardhöjd, då rörmockaren gett ett kompetent intryck när det gäller övrig rördragning. Men man lär sig. Nästa gång får jag se till att speca att jag vill kunna nyttja ett standard vattenlås ;)

Och så här blev det. Under omständigheterna helt OK även om målbilden var en annan..

Nyinstallerad vattenlås och rörsystem under handfat med kakelvägg i bakgrunden.
Skapa konto

Kromad vattenlås och avloppsrör under handfat, installation slutförd.
Skapa konto

• Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
(y) Du får köpa en kommod och dölja allt :rofl:

D DejvidK skrev:
Och så här blev det. Under omständigheterna helt OK även om målbilden var en annan..

[bild]

[bild]
Inte helt fyskam (y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.