Korgbottenventilen under diskhon i köket har gått sönder och jag ar bytt den. Jag var även tvungen att byta vattenlåset. Min fråga är nu var jag ska koppla in översvämningsslangen.
Det finns ett rör som går ut på sidan av korgbottenventilen, men det är inget hål i det. Jag funderar på att i stället sätta översvämningsslangen på diskmaskins röret, längre ner på vattenlåset. Det kommer aldrig att vara någon diskmaskin kopplad till detta vattenlås, eftersom en sådan inte får plats.
Om jag gör hål i korgbottenventilen tänker jag att skit samlar sig i botten på bottenventilen, men att om jag kopplar till diskmaskinsröret så rinner det mer rakt ner. Tänker jag rätt?
Nedanför en förenklad skiss av hur det ser ut. Köpt grejerna på Bauhaus.
Handritad skiss av vattenlås under diskho utan översvämningsslang ansluten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är du säker på att det verkligen ser ut sådär?

Diskmaskinsanslutningen som du ritat den sitter efter vattenlåset. Om du ansluter breddavloppet dit, så kommer det att lukta avlopp i köket.

Men normalt sett så sitter även en diskmaskinsanslutning före vattenlåset. Annars kan det lukta i maskinen.

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Är du säker på att det verkligen ser ut sådär?

Diskmaskinsanslutningen som du ritat den sitter efter vattenlåset. Om du ansluter breddavloppet dit, så kommer det att lukta avlopp i köket.

Men normalt sett så sitter även en diskmaskinsanslutning före vattenlåset. Annars kan det lukta i maskinen.
Du har helt rätt. Så här ser det ut
https://www.bauhaus.se/diskbanksvattenas-prevex-smartloc-1-gren

Jag är inte riktigt med på varför det skulle vara ett problem att använda den avsedda anslutningen. Har diskmaskinsanslutningen samma diameter, så slangen passar?

H hempularen skrev:
Jag är inte riktigt med på varför det skulle vara ett problem att använda den avsedda anslutningen. Har diskmaskinsanslutningen samma diameter, så slangen passar?
Det finns inget befintligt hål i korgbottenventilen, utan i så fall får jag borra ett. Kopplingen för diskmaskinen har variabel diameter (avkapningsbar) och passar.

R Rutred skrev:
Det finns inget befintligt hål i korgbottenventilen, utan i så fall får jag borra ett. Kopplingen för diskmaskinen har variabel diameter (avkapningsbar) och passar.
Det är betydlgt lättare att kapa öppningen för diskmaskinsslangen och sätta en klämring

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Översvämningsslangen skall kopplas på röret på sidan av korgbottenventilen. Anledningen att det inte är hål in i korgbottenventilen är för att om man inte kopplar något där så läcker den. Det bör dock vara någon form av "knock out" så att det bara är att knacka ur ett "lock" liksom. Annars borrar du upp ett hål och karvar ur så att det inte blir någon kant i underkant.
Vad är det för skit du menar ska samla sig i botten på ventilen? Eventuellt bös i diskhon kommer i första hand rinna ner genom korgventilen oavsett om du ansluter översvämningsslangen eller ej.

• Gilla
Rutred
  • Laddar…
Tack för goda råd

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
Inser att du kanske menar att om du borrar hål i anslutningen och det blir en kant så kan det samlas skit i röret..? Jo iofs, men jag tror som sagt att det mesta böset kommer åka ut genom bottenventilen och karvar du dessutom bort en eventuell kant så är risken minimal.

Lycka till! (y)

T ToRy skrev:
Inser att du kanske menar att om du borrar hål i anslutningen och det blir en kant så kan det samlas skit i röret..? Jo iofs, men jag tror som sagt att det mesta böset kommer åka ut genom bottenventilen och karvar du dessutom bort en eventuell kant så är risken minimal.
Med en vass smal kniv kunde jag skära ett hål och sedan karva på kanterna så att det blev jämnt.
Nu funkar allt perfekt.
Tusen tack för hjälpen.

Lycka till! (y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.