11 505 läst ·
11 svar
12k läst
11 svar
Vattenlås som inte används - Fylla med vad?
Hej alla,
Jag har ett avlopp i källaren, traditionell golvbrunn med vattenlås. Dock så är det i princip aldrig som vi använder vatten där och det gör att vattenlåset torkar ut. Jag vill inte ta bort avloppet, för det kan såklart vara bra att ha där, men vad kan man göra för att det inte ska torka ut och man ska behöva fylla på nytt vatten en gång i månaden?
Har hört att man kan hälla i matolja som då lägger sig överst och inte avdunstar, men härsknar inte det efter ett tag? Vad är alternativen, förutom att skapa en påminnelse om att fylla på vatten då och då?
Jag har ett avlopp i källaren, traditionell golvbrunn med vattenlås. Dock så är det i princip aldrig som vi använder vatten där och det gör att vattenlåset torkar ut. Jag vill inte ta bort avloppet, för det kan såklart vara bra att ha där, men vad kan man göra för att det inte ska torka ut och man ska behöva fylla på nytt vatten en gång i månaden?
Har hört att man kan hälla i matolja som då lägger sig överst och inte avdunstar, men härsknar inte det efter ett tag? Vad är alternativen, förutom att skapa en påminnelse om att fylla på vatten då och då?
Kan du inte ha något som står och droppar ner i avloppet?Maveric77 skrev:
Hej alla,
Så har jag det ute i ladugården..
Maveric77 skrev:
Hej alla,
Beroende på golvbrunn borde du kunna hitta nått liknade detta, fast för din modell. https://www.purus.se/produkter/golvbrunnar/vattenlas/7138448-nood-med-lasring
Annars hade jag nog tagit parrafinolja istället för matolja.
Tack för alla svar!
Då det är en källare så vill jag inte helt blockera låset då det såklart kan vara bra om något skulle börja läcka där nere, så jag vill ha det bästa av två världar - det ska kunna ta emot vatten, men det ska inte avdunsta något (eller minimalt i alla fall).
Ska testa med parafinolja, tror jag har det hemma också, och det luktar ju heller inget. Så jag får testa helt enkelt!
Då det är en källare så vill jag inte helt blockera låset då det såklart kan vara bra om något skulle börja läcka där nere, så jag vill ha det bästa av två världar - det ska kunna ta emot vatten, men det ska inte avdunsta något (eller minimalt i alla fall).
Ska testa med parafinolja, tror jag har det hemma också, och det luktar ju heller inget. Så jag får testa helt enkelt!
hej! Har du testat och fått några bra resultat?Maveric77 skrev:
Tack för alla svar!
Ska testa med parafinolja, tror jag har det hemma också, och det luktar ju heller inget. Så jag får testa helt enkelt!![]()
Har nämligen samma ”problem” som dig. 😊
Japp, hällde i en skvätt parafinolja när inlägget ovan skrevs (april 2021) sen har det inte behövts mer. Där är vatten i låset, och jag har faktiskt hällt ut lite vatten i låset för att se att oljan inte härdat eller förändrats. Men det funkar hur bra som helst!E Entopento1 skrev:
Härligt! Då ska jag köpa och göra samma. Tack för svar.Maveric77 skrev:
Klicka här för att svara