Hej alla,

Jag har ett avlopp i källaren, traditionell golvbrunn med vattenlås. Dock så är det i princip aldrig som vi använder vatten där och det gör att vattenlåset torkar ut. Jag vill inte ta bort avloppet, för det kan såklart vara bra att ha där, men vad kan man göra för att det inte ska torka ut och man ska behöva fylla på nytt vatten en gång i månaden?

Har hört att man kan hälla i matolja som då lägger sig överst och inte avdunstar, men härsknar inte det efter ett tag? Vad är alternativen, förutom att skapa en påminnelse om att fylla på vatten då och då?

P
Maveric77 Maveric77 skrev:
Hej alla,

Jag har ett avlopp i källaren, traditionell golvbrunn med vattenlås. Dock så är det i princip aldrig som vi använder vatten där och det gör att vattenlåset torkar ut. Jag vill inte ta bort avloppet, för det kan såklart vara bra att ha där, men vad kan man göra för att det inte ska torka ut och man ska behöva fylla på nytt vatten en gång i månaden?

Har hört att man kan hälla i matolja som då lägger sig överst och inte avdunstar, men härsknar inte det efter ett tag? Vad är alternativen, förutom att skapa en påminnelse om att fylla på vatten då och då?
Kan du inte ha något som står och droppar ner i avloppet?
Så har jag det ute i ladugården..

• Gilla
Maveric77
  • Laddar…
Diskmedel ?

Jag har sett att det ska finnas någon slags lock att sätta över öppningen. vet dock inte om det helt ersätter att hålla koll/fylla på något eller om det bara minskar avdunstningen och behovet av påfyllnad.

Testa med matolja då? om det härsknar så häller man i en hink vatten för att spola ut det.

coconut
Hej alla,

Beroende på golvbrunn borde du kunna hitta nått liknade detta, fast för din modell. https://www.purus.se/produkter/golvbrunnar/vattenlas/7138448-nood-med-lasring

Annars hade jag nog tagit parrafinolja istället för matolja.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Då det är en källare så vill jag inte helt blockera låset då det såklart kan vara bra om något skulle börja läcka där nere, så jag vill ha det bästa av två världar - det ska kunna ta emot vatten, men det ska inte avdunsta något (eller minimalt i alla fall).

Ska testa med parafinolja, tror jag har det hemma också, och det luktar ju heller inget. Så jag får testa helt enkelt! :-)

Tack för alla svar!

Då det är en källare så vill jag inte helt blockera låset då det såklart kan vara bra om något skulle börja läcka där nere, så jag vill ha det bästa av två världar - det ska kunna ta emot vatten, men det ska inte avdunsta något (eller minimalt i alla fall).

Ska testa med parafinolja, tror jag har det hemma också, och det luktar ju heller inget. Så jag får testa helt enkelt! :)
hej! Har du testat och fått några bra resultat?
Har nämligen samma ”problem” som dig. 😊

E Entopento1 skrev:
hej! Har du testat och fått några bra resultat?
Har nämligen samma ”problem” som dig. 😊
Japp, hällde i en skvätt parafinolja när inlägget ovan skrevs (april 2021) sen har det inte behövts mer. Där är vatten i låset, och jag har faktiskt hällt ut lite vatten i låset för att se att oljan inte härdat eller förändrats. Men det funkar hur bra som helst!

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Japp, hällde i en skvätt parafinolja när inlägget ovan skrevs (april 2021) sen har det inte behövts mer. Där är vatten i låset, och jag har faktiskt hällt ut lite vatten i låset för att se att oljan inte härdat eller förändrats. Men det funkar hur bra som helst!
Härligt! Då ska jag köpa och göra samma. Tack för svar.

E Entopento1 skrev:
Härligt! Då ska jag köpa och göra samma. Tack för svar.
Finns små flaskor med parafinolja, används till att olja in skärbrädor och sånt. Så du hittar det nog i en välsorterad ICA-butik.

D
Finns små flaskor med parafinolja, används till att olja in skärbrädor och sånt. Så du hittar det nog i en välsorterad ICA-butik.
Vi brukar använda rapsolja el dyl. Inte lika beständigt som paraffin men bättre än vatten

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.