Ibland så ger man nästan upp…

Vi bygger om en tvättstuga till sovrum. Runt golvbrunnen hade det läckt vatten, så vi torkade upp betongplattan i några månader tills den var torr.

I förra veckan var golvfirman här och flytspacklade och det blev kanon! Innan vi lägger golv målade jag väggarna och då det inte sitter några element där ännu har jag kört luftavfuktare som generera lite värme och framförallt avfuktar luften. Det kan ju bli relativt hög luftfuktighet när färg torkar i ett litet rum.

När jag börjar plocka bort täckpappen så är den blöt på ett ställe. Då ser jag att proppen bak på luftavfuktaren är utplockad. Den har alltså fuktat av luften och tömt vattnet rakt ut på det flytspacklade golvet. (Tror det är något nyfiket barn som plockat ut den)

Så, jag har kört en kupévärmare riktad mot området typ ett dygn parallellt med avfuktaren, nu med proppen tillbakasatt.

24 timmar har gått och jag har hyrt en fuktindikatorn och de är fuktigare där det läckt ut vatten jämfört med resten av golvet. Drygt 100 jämfört med ca 80 i resten av golvet (vet ej vad det är för enhet, men det är iaf fuktigare kan vi konstatera)

Ska jag gissa nått tror jag det är kanske en liter vatten som hamnat där. Avfuktaren har samlat upp 3-4 dl senaste 24 timmarna men då är ju väggarna redan torra.

Någon som vågar gissa hur långt tid det tar innan detta är torrt? Flytspackel är ju väldigt blött när man lägger men torkar ju snabbt. Han som la det sa att man fick lägga golv på det efter ett dygn. Det borde inte ta speciellt mycket längre tid för detta att torka ur?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.