Hej,
Bor i ett Gullrings hus från -69 med platt tak.
Takpapp från 2017.
Istället för hängrännor så är det som ”ränndalar” som även dom är pappbeklädna.
För ett tag sen när det hade kommit mycket regn märkte jag att det var fukt i taket på farstukvisten som är ihopbyggd med takfoten på huset men ligger lägre. När jag öppnade upp undertill så ser det ut som att ränndalen är gjord av plåt, den korta bit som jag kunde se i alla fall, och där stupröret går ner så kommer det ut skruvar. Vid ena skruven hängde en vattendroppe…
Om jag skulle täta skruvhålet underifrån känns det som att jag kommer stänga in vattnet och få problem nån annanstans.
Nån som vet hur det är konstruerat och ev. vad det kan vara för fel?
Bor i ett Gullrings hus från -69 med platt tak.
Takpapp från 2017.
Istället för hängrännor så är det som ”ränndalar” som även dom är pappbeklädna.
För ett tag sen när det hade kommit mycket regn märkte jag att det var fukt i taket på farstukvisten som är ihopbyggd med takfoten på huset men ligger lägre. När jag öppnade upp undertill så ser det ut som att ränndalen är gjord av plåt, den korta bit som jag kunde se i alla fall, och där stupröret går ner så kommer det ut skruvar. Vid ena skruven hängde en vattendroppe…
Om jag skulle täta skruvhålet underifrån känns det som att jag kommer stänga in vattnet och få problem nån annanstans.
Nån som vet hur det är konstruerat och ev. vad det kan vara för fel?
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 018 inlägg
är skruvarna synliga uppifrån i ränndalen?
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 018 inlägg
Då är det svårt att hitta felet .R Rönningebjörnen skrev:
Jag hade kapat skruvat underifrån och tätat med någon slags
glasfiber armerad fog . runt alla skruvar och plåtfalser.
och provat mig fram
Denna använder vi när vi repererar plåttak .
Går att använda även i stående vatten
Om du har pappklädda plåtrännor och du ser vatten på undersidan plåten är det rimligtvis hål i pappen och då hjälper det inte att försöka täta underifrån. Fota hur det ser ut på pappen. Om det inte är uppenbara skador i pappen kan det vara väldigt svårt att lokalisera var det läcker eftersom vattnet kan rinna långt innan det når skruvskallarna och rinner ner längs skruven. Det går heller inte att utesluta att läckaget sker via annan del av konstruktionen än pappen.
Klicka här för att svara