Hej

Bor i ett hus som jag värmer genom att elda med ved. Vaknar mitt i natten någon dag innan påsk av att det droppar vatten ifrån taket i hallen. Släpar mig då upp till vinden ovanför hallen där expansionskärlet finns. Där märker jag ett litet hål på röret som går till expansionskärlet och en tunn stråle vatten som blöter ner golvet. Tömmer ur vatten ur systemet och får stopp på läckaget och torkar upp så gott jag kan.

Ringer dagen efter till försäkringsbolaget och ber att de skickar någon som kan utreda vad som behöver göras. Dom har inte tid förrän efter påsk och således kommer dom inte förrän idag. Försäkringsmannen har med sig två typer av instrument som han mäter väggar, golv och tak med. Lite förhöjda värden precis i anslutning till där det droppade på natten säger han. Men menar att det har torkat bra och inte tillräckligt höga värden för att behöva göra något ytterligare. Erbjuder ersättning för tapet på en vägg, det enda stället där det syns tydligt att det runnit vatten. Samt arbetet jag lagt ner när jag öppnat upp en del av golvet på vinden för att få genomströmning på luft.

Jag är inte så kunnig på området men det känns som en undermålig undersökning när jag inte riktigt vet hur länge det har läckt ifrån röret. Tankar, tips o råd angående detta?

Trä torkar oftast bra om problemet upptäckts i tid och om det var ordentligt fuktigt så hade de sett det på instrumenten. Ta tag i reparation av felet och gå vidare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.