Tjena, vi hade en vattenladning som pajade på landet i somras, nu lästes vattenmätaren av och vi har 1000m3 mer i förbrukning detta år jämfört med förra. Kollade snabbt igenom Folksams villkor och där tycker jag mig se att det står att de inte ersätter för den utrunna vätskan (vilket i vårt fall är nästan 20000kr....) är detta vanligt? Blev rätt snopen...:x

harry73
Betalar du 20 kr per kubik? Vi betalar 6,39 enligt vår senaste faktura.

Ja, vi får pröjsa 18,75kr/m3 här i Täby. Det är inkl spillvatten (dvs avlopp) Har man inget kommunalt avlopp så kostar det 9,94kr/m2 (vilket borde vara det jag ska betala eftersom vi inte hällt ut 1000m3 i avloppet....)

Tyvärr är detta kutym för alla försäkringar, man ersätter alltså skadan men inte för ev förbrukning till följd av skadan, förutom vid ansvarsskada som regleras enligt skadeståndslagen. Samma gäller t.ex om man tankat fel bränsle i bilen, sanering o ev lagning/haveri ersätts men inte bränslet. Ett av undantagen är ersättning för elförbrukning av fläktar och avluftare efter vattenskada

Kolla om de inte kan jämka en del av kostnaden, efterssom läckvattnet troligen inte har belastat avloppet.

• Gilla
Althen
  • Laddar…
Ja jag har testat att kontakta vattenbolaget. Dock är det lite krångligare än normalt då VA sköts av en samfällighet som är kontaktytan mot vattenbolaget, sen får vi räkningarna från samf....
Men prova kan man alltid.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.