Igår kväll upptäckte jag att ca 20l vatten försvunnit från mitt akvarium, hittade en del av det under akvariet. Jag flyttade på det och slet bort laminatgolvet i hörnet där akvariet stått och på andra sidan väggen.
Det var bara ca 2kvm av betonggolvet (platta på mark) som var blött, men man ser att vattnet till viss del sugits upp av innerväggens syll sugit upp en del, tyvärr går det inte att se hurvida ytterväggens syll har sugit något, men jag hoppas att syllisoleringen har förhindrat det.

Pratade med mitt försäkringsbolag för en stund sedan och de ska skicka ut en byggtekniker för att undersöka vad som behöver bytas.
Rent spontant, vad tror ni? Räcker det med ny gips och osb på väggarna och nytt golv eller bör syllen bytas? En kollega som jobbat många år på Anticimex sa att det finns risk för att myror får smak för syllen i ytterväggen om den tidigare varit blöt.

Vattenläckage under akvarium med upprivet laminatgolv och blött betonggolv vid vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenskada vid vägg med blött betonggolv, uppblött syll och rivet laminatgolv.
Skapa konto
Skadat golv och vägg med synligt vattenläckage och upprivet laminatgolv i ett hörn av rummet.
Skapa konto

Låt det torka ordentligt och lägg sedan tillbaka golvet. Trä gips etc klarar att bli blött och sedan torka. Det är bara om man konstant tillför fukt som problem uppstår.

Jag håller med MartenW. Om du låter allt torka så kommer inget mer att hända. Ställ in ett par byggfläktar och kanske en avfuktare i någon vecka så är det inga problem att slå ihop golven igen. Det är ju bara när man konstant tillför fukt som man får problem med röta, mögel och liknande. En enstaka uppblötning förstör egentligen bara utseendet på ytskikt men inget mer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.