Hej allihopa! För några dagar sen jag märkte en liten vattenläcka på ett litet rör som ansluter till elementet. Jag kollade upp på nätet och valde att tejpa läckaget med en självvulkaniserande tejp från Biltema. På packningen hävdar tillverkaren att tejpen kommer motstå temperatur från-45 till 200 grader och tejpen kan var en permanent lösning för vattenläckage. Jag undrar om tejpen kommer klara minst 3 bar av tryck när värmesystemet är igång? Eller måste jag byta gamla röret ? Har någon haft liknande problem och vad andra lösningar finns där ute? All förslag är välkomna. Jag bifogar två bilder.

• Litet rör anslutet till ett element, inlindat i orange självvulkaniserande tejp för att åtgärda en vattenläcka, mot träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett rör med självvulkaniserande tejp vid basen, ansluten till ett element mot en vägg. Tejpen täcker en vattenläcka i röret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Nej tejp är ingen permanent lösning, ring en rörmokare!

• Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
Du har nog knappast 3bars tryck där när det är "igång"...............Om du inte bor i höghus då och har 10 våningars vattenvolym ovanför dig.

S Stefan1972 skrev:
Du har nog knappast 3bars tryck där när det är "igång"...............Om du inte bor i höghus då och har 10 våningars vattenvolym ovanför dig.
Nej. Jag bor i ett småhus och det finns inga våningar ovanför mig.

M Morteza Alizade1 skrev:
Nej. Jag bor i ett småhus och det finns inga våningar ovanför mig.
Du får nog max 1 bara tryck.
Och ja den där tejpen är riktigt bra och funkar fint som en snålvariant av lagning av ett mindre läckage.
Har själv använt samma tejp på en liten läcka i en rörskarv i mitt värmesystem

Det är kanske därför ts har en läcka.... 3 bar liksom.

GoC GoC skrev:
Du får nog max 1 bara tryck.
Och ja den där tejpen är riktigt bra och funkar fint som en snålvariant av lagning av ett mindre läckage.
Har själv använt samma tejp på en liten läcka i en rörskarv i mitt värmesystem
Tack för infon! Då slipper jag ringa rörmokare

Fast man lär nog kanske se över det där oavsett.........Man ser dock inte riktigt vad det är för slags ventil. Verkar inte vara bytbar hur som helst? Ser ingen skarv under ventilen så.........

S Stefan1972 skrev:
Fast man lär nog kanske se över det där oavsett.........Man ser dock inte riktigt vad det är för slags ventil. Verkar inte vara bytbar hur som helst? Ser ingen skarv under ventilen så.........
Det är en hp svetsat hus. På bilden finns utbytesatsen. När jag plockade bort den gamla stoppningen, gängen inuti skadades. Och en spricka uppstod på utsidan.

• HP svetsat hus och utbytesats med komponenter som M18x1,5 och 21 F, samt artikelnummer 480 52 36 för byggprojekt.
Vulktejpen funkar bra.
Men har du verkligen sträckt den rejält när du lindade på den? Den skall sträckas ut rejält, flera gånger sin ursprungliga längd, när man lägger på den för att den skall vulka ihop bra.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.