Hej allihopa! För några dagar sen jag märkte en liten vattenläcka på ett litet rör som ansluter till elementet. Jag kollade upp på nätet och valde att tejpa läckaget med en självvulkaniserande tejp från Biltema. På packningen hävdar tillverkaren att tejpen kommer motstå temperatur från-45 till 200 grader och tejpen kan var en permanent lösning för vattenläckage. Jag undrar om tejpen kommer klara minst 3 bar av tryck när värmesystemet är igång? Eller måste jag byta gamla röret ? Har någon haft liknande problem och vad andra lösningar finns där ute? All förslag är välkomna. Jag bifogar två bilder.
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Du har nog knappast 3bars tryck där när det är "igång"...............Om du inte bor i höghus då och har 10 våningars vattenvolym ovanför dig.
Du får nog max 1 bara tryck.M Morteza Alizade1 skrev:
Och ja den där tejpen är riktigt bra och funkar fint som en snålvariant av lagning av ett mindre läckage.
Har själv använt samma tejp på en liten läcka i en rörskarv i mitt värmesystem
Medlem
· Västra Götaland
· 3 516 inlägg
Det är kanske därför ts har en läcka.... 3 bar liksom.
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Fast man lär nog kanske se över det där oavsett.........Man ser dock inte riktigt vad det är för slags ventil. Verkar inte vara bytbar hur som helst? Ser ingen skarv under ventilen så.........
Det är en hp svetsat hus. På bilden finns utbytesatsen. När jag plockade bort den gamla stoppningen, gängen inuti skadades. Och en spricka uppstod på utsidan.S Stefan1972 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden