Krilleman Krilleman skrev:
Båda varianterna är helt godkänt.
Alltså i frigoliten eller i glespanelen.

Viktigt är att du håller dig på "varma sidan" i både tak och om du ska ha vatten i yttervägg!

Sidan 20 i säkervatten.
[länk]
[bild]

[bild]

[bild]
Ja det är ju som de två över bilderna. Jag tänkte då. För även om alla sätt är okej så förespråkar väl säkert vatten vägg i tak före golv med hänvisning till att en eventuellt läcka tar mycket längre tid att upptäcka.
 
P
N Nygge72 skrev:
Ja det är ju som de två över bilderna. Jag tänkte då. För även om alla sätt är okej så förespråkar väl säkert vatten vägg i tak före golv med hänvisning till att en eventuellt läcka tar mycket längre tid att upptäcka.
Du behöver ha orimligt otur om RiR plötsligt börjar läcka mitt i ingjutningen i golvet, kontra att du drar in en spik den för en hylla i väggen. Läckaget lär snarare komma i inkopplingen, som är samma oavsett dragning
 
P Posselosse skrev:
Du behöver ha orimligt otur om RiR plötsligt börjar läcka mitt i ingjutningen i golvet, kontra att du drar in en spik den för en hylla i väggen. Läckaget lär snarare komma i inkopplingen, som är samma oavsett dragning
Ja det är ju sant. Vad är vanligast idag när man gjuter platta, är det att gå via plattan eller vägg/tak med matningen?

Går man då direkt upp till stället där blandare osv skall sitta, så slangen kommer i installationsskiktet direkt?
 
P
Vad jag förstår är grundregeln kortaste vägen. Dvs dra så att det blir så enkelt och kort som möjligt. Det skulle kunna innebära plattan i vissa fall och vägg/tak i andra
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
P Posselosse skrev:
Vad jag förstår är grundregeln kortaste vägen. Dvs dra så att det blir så enkelt och kort som möjligt. Det skulle kunna innebära plattan i vissa fall och vägg/tak i andra
Hur bör jag tänka med Höger/Vänster här, är det inkommande vatten man utgår ifrån vad som är mest lämpligast?
 
  • Produktbild av två vattenmätarskåp från LK Systems, "UNI Vänster" och "UNI Höger", med priser och kampanjinformation från Bauhaus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja. Fundera även på om du inte ska ha en vattenfelsbrytare i skåpet.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ja. Fundera även på om du inte ska ha en vattenfelsbrytare i skåpet.
Får man plats med en sån? 🤣🤣 Tycker det redan ser trångt ut 🫣

Sätter man den på inkommande sida av vattenmätaren eller?
 
N Nygge72 skrev:
Får man plats med en sån? 🤣🤣 Tycker det redan ser trångt ut 🫣

Sätter man den på inkommande sida av vattenmätaren eller?
Jag tänker att vattenfördelarskåp sitter på vägg med x och blått streck är inkommande vatten. Då bör det väl vara ett vänsterskåp eller?
 
  • Planritning över tvättstuga med ett blått streck för inkommande vatten och ett rött kryss på väggen, visar placering av vattenfördelarskåp.
  • Byggnadsritning av husplan med vattenfördelarskåp markerat, inkommande vatten inritat med blått streck. Diskussionsämne: placering av vänsterskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
N Nygge72 skrev:
Ja det är ju sant. Vad är vanligast idag när man gjuter platta, är det att gå via plattan eller vägg/tak med matningen?
Plattan är vanligast skulle jag säga, dessutom är det bättre att göra det jobbet innan gjutning så är det färdigt sen. Men givetvis är måtten oerhört viktiga så det blir rätt.

N Nygge72 skrev:
Går man då direkt upp till stället där blandare osv skall sitta, så slangen kommer i installationsskiktet direkt?
Ja, i installationsskiktet eller innerväggar.

N Nygge72 skrev:
Får man plats med en sån? 🤣🤣 Tycker det redan ser trångt ut 🫣
Klart man får!

Här hittar du alla varianter LK tillverkar:
https://www.lksystems.se/sv/produkter/universal/installationsskap/?offset=3&scroll=3401

Installationsskåp med rör och ventiler för vatten- eller värmehantering, monterat mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


N Nygge72 skrev:
Jag tänker att vattenfördelarskåp sitter på vägg med x och blått streck är inkommande vatten. Då bör det väl vara ett vänsterskåp eller?
Ja. 👍
 
pdov pdov skrev:
Är det LK skåp du vill ha så har de en variant med vattenfelsbrytare. Samma som du tittat på fast med CS på slutet för CubicSecure.

[länk]
Men om man köper en utan vattenfelbrytare, och lägger till den senare, finns då detta rör att köpa separat, så det är rätt avstånd, dvs om man använder LK´s egna VFB? Kikar på de två olika och köper man utan, kan man få ett för 9200 nu på kampanj, medans tar man med en inbyggd så går de på 21000 på kampanj. Köper man CS modulen själv kan man få den för 5000. Ologisk prissättning där. Vattenfördelarskåp med markerat rör för eventuell anslutning av vattenfelbrytare, som en del av diskussionen om installation och prisalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ja. Fundera även på om du inte ska ha en vattenfelsbrytare i skåpet.
Kikade på dem. En sån MÅSTE jag ha, då den går att lägga till i mitt automationshem :D Älskar alla prylar jag kan följa där :D
 
pdov
N Nygge72 skrev:
Men om man köper en utan vattenfelbrytare, och lägger till den senare, finns då detta rör att köpa separat, så det är rätt avstånd, dvs om man använder LK´s egna VFB? Kikar på de två olika och köper man utan, kan man få ett för 9200 nu på kampanj, medans tar man med en inbyggd så går de på 21000 på kampanj. Köper man CS modulen själv kan man få den för 5000. Ologisk prissättning där. [bild]
Har ingen aning om just den biten finns, en killgissning är att den inte för det utan det är något som de endast har när de bygger just det skåpet. En VVSare löser nog en lämplig bit som passar.

Det är lite skillnad mellan skåpen. Den med CubicSecure är förberedd med platta för att dra fram elen till.
Rörkoppling och monteringsdel inuti ett skåp med en röd cirkel runt en specifik komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det ska gå att eftermontera men kräver mer anpassningar.
 
pdov pdov skrev:
Har ingen aning om just den biten finns, en killgissning är att den inte för det utan det är något som de endast har när de bygger just det skåpet. En VVSare löser nog en lämplig bit som passar.

Det är lite skillnad mellan skåpen. Den med CubicSecure är förberedd med platta för att dra fram elen till.
[bild]

Men det ska gå att eftermontera men kräver mer anpassningar.
Men den plattan borde väl rimligtvis då även gå att köpa separat
 
Bör vara denna Eluttagskonsol VM-skåp UNI för montage i LK Vattenmätarskåp. Monteringsplatta och vingmutter synliga, förberedd med jordskruv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.