N Nygge72 skrev:
Men brukar man lägga ner tappvatten i gjutningen menar du? Trodde man var tvungen att gå via taket idag
Du kommer väl in med tappvattnet i fördelarskåp underifrån? Går vidare med rir i plattan/väggarna till tappställena? Varför ska du upp i taket med vattnet?
 
N Nygge72 skrev:
Men brukar man lägga ner tappvatten i gjutningen menar du? Trodde man var tvungen att gå via taket idag

Ja det måste väl finnas någon standard som allt skall sitta på ungefär antar jag.

Såg någon video förr där de satte glespanelen och de sa att man skulle lämna några cm längst ute i kant som man skulle använda för vatten/el dragning
Du drar det bäst och enklast i plattan, det blir också kortare slang, men läs på hur vv/kv ska vara åtskilda i isoleringen.

Såg nu att det är till ett nybygge, det lär gå åtskilliga meter och det är rätt hopplöst att mängda på metern när om du inte har tydliga ritningar
 
F fribygg skrev:
Du kommer väl in med tappvattnet i fördelarskåp underifrån? Går vidare med rir i plattan/väggarna till tappställena? Varför ska du upp i taket med vattnet?
Ja att inkommande kommer ifrån golv är jag med på, men övriga tappställen blir det inte väldigt mycket krångligare att mäta ut så de hamnar rätt när de skall komma upp, då dessa skall väl i så fall komma upp exakt i installationsskiktet?

Som jag säger är jag novis på detta 🫣😀
 
mexitegel mexitegel skrev:
Du drar det bäst och enklast i plattan, det blir också kortare slang, men läs på hur vv/kv ska vara åtskilda i isoleringen.

Såg nu att det är till ett nybygge, det lär gå åtskilliga meter och det är rätt hopplöst att mängda på metern när om du inte har tydliga ritningar
Jodå jag har ritningar på det och kan även mäta ut saker i konstruktionsritningen.

Jag får kolla på detta med plattan, men trodde inte det var tillåtet mer än inkommande att gå via golv
 
N Nygge72 skrev:
Ja att inkommande kommer ifrån golv är jag med på, men övriga tappställen blir det inte väldigt mycket krångligare att mäta ut så de hamnar rätt när de skall komma upp, då dessa skall väl i så fall komma upp exakt i installationsskiktet?

Som jag säger är jag novis på detta 🫣😀
Du behöver ändå ha koll på ”layouten” för att sätta avlopp och golvbrunnar på rätt ställe 😉
 
N Nygge72 skrev:
Ja att inkommande kommer ifrån golv är jag med på, men övriga tappställen blir det inte väldigt mycket krångligare att mäta ut så de hamnar rätt när de skall komma upp, då dessa skall väl i så fall komma upp exakt i installationsskiktet?

Som jag säger är jag novis på detta 🫣😀
Tänker du bygga själv? Dra rör själv? Installera manschetter/ tätskikt i våtrum själv?
 
F fribygg skrev:
Tänker du bygga själv? Dra rör själv? Installera manschetter/ tätskikt i våtrum själv?
Dra rör tänkte jag. Sen får troligen rörmokare göra anslutningarna, medans golvläggare får sätta tätskikt
 
mexitegel mexitegel skrev:
Du behöver ändå ha koll på ”layouten” för att sätta avlopp och golvbrunnar på rätt ställe 😉
Ja så är det ju. Hade ju tänkt ha en ”nära vägg” golvbrunn, så den går jag och nojar över nu om man mäter fel 🫣🤣
 
N Nygge72 skrev:
Dra rör tänkte jag. Sen får troligen rörmokare göra anslutningarna, medans golvläggare får sätta tätskikt
Det är rätt lätt att dra RIR i mellanvägg om den är tillräckligt tjock.
 
F fribygg skrev:
Det är rätt lätt att dra RIR i mellanvägg om den är tillräckligt tjock.
Blir 95 reglar i mellanväggarna
 
N Nygge72 skrev:
Blir 95 reglar i mellanväggarna
Då fixar du nog att dra slangarna och sätta fördelarskåpet.
 
F fribygg skrev:
Då fixar du nog att dra slangarna och sätta fördelarskåpet.
Sen har jag ritat huset så rummen Bad, Tvätt/teknik,hall,kök ligger efter samma yttervägg med inkommande vatten i teknik/tvätt, och en toalett på övergång ovanför teknik/tvätt, så inget vatten/avlopp som skall tvärs och kors över hela huset. Hoppas det skall underlätta, samt minska materialåtgången rejält
 
N Nygge72 skrev:
Sen har jag ritat huset så rummen Bad, Tvätt/teknik,hall,kök ligger efter samma yttervägg med inkommande vatten i teknik/tvätt, och en toalett på övergång ovanför teknik/tvätt, så inget vatten/avlopp som skall tvärs och kors över hela huset. Hoppas det skall underlätta, samt minska materialåtgången rejält
Dra rören på varma sidan yttervägg eller synligt på insidan så du minskar du risken att det fryser..
 
F fribygg skrev:
Dra rören på varma sidan yttervägg eller synligt på insidan så du minskar du risken att det fryser..
Ja jag kommer ju följa ”säker vatten” och deras föreskrifter.
 
Krilleman
N Nygge72 skrev:
Men brukar man lägga ner tappvatten i gjutningen menar du? Trodde man var tvungen att gå via taket idag
Båda varianterna är helt godkänt.
Alltså i frigoliten eller i glespanelen.

Viktigt är att du håller dig på "varma sidan" i både tak och om du ska ha vatten i yttervägg!

Sidan 20 i säkervatten.
https://sakervatten.se/wp-content/u...ler-sa-ker-vatteninstallation-2026-web-v2.pdf
Diagram över rörförläggning på varma sidan av isolering i yttervägg, med vertikala rör och trästomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Exempel på rörförläggning på "varma sidan" i vindsbjälklag med isolering, visar korrekt placering av rör för säkra vatteninstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Exempel på installation av kall- och varmvattenrör i isoleringsmaterial vid en platta på mark, illustrerad i ett konstruktionsdiagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Posselosse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.