971 läst ·
46 svar
971 läst
46 svar
Vattenfördelare med vattenmätare
Du drar det bäst och enklast i plattan, det blir också kortare slang, men läs på hur vv/kv ska vara åtskilda i isoleringen.N Nygge72 skrev:Men brukar man lägga ner tappvatten i gjutningen menar du? Trodde man var tvungen att gå via taket idag
Ja det måste väl finnas någon standard som allt skall sitta på ungefär antar jag.
Såg någon video förr där de satte glespanelen och de sa att man skulle lämna några cm längst ute i kant som man skulle använda för vatten/el dragning
Såg nu att det är till ett nybygge, det lär gå åtskilliga meter och det är rätt hopplöst att mängda på metern när om du inte har tydliga ritningar
Ja att inkommande kommer ifrån golv är jag med på, men övriga tappställen blir det inte väldigt mycket krångligare att mäta ut så de hamnar rätt när de skall komma upp, då dessa skall väl i så fall komma upp exakt i installationsskiktet?F fribygg skrev:
Som jag säger är jag novis på detta 🫣😀
Jodå jag har ritningar på det och kan även mäta ut saker i konstruktionsritningen.mexitegel skrev:
Jag får kolla på detta med plattan, men trodde inte det var tillåtet mer än inkommande att gå via golv
Du behöver ändå ha koll på ”layouten” för att sätta avlopp och golvbrunnar på rätt ställe 😉N Nygge72 skrev:
Tänker du bygga själv? Dra rör själv? Installera manschetter/ tätskikt i våtrum själv?N Nygge72 skrev:
Sen har jag ritat huset så rummen Bad, Tvätt/teknik,hall,kök ligger efter samma yttervägg med inkommande vatten i teknik/tvätt, och en toalett på övergång ovanför teknik/tvätt, så inget vatten/avlopp som skall tvärs och kors över hela huset. Hoppas det skall underlätta, samt minska materialåtgången rejältF fribygg skrev:
Dra rören på varma sidan yttervägg eller synligt på insidan så du minskar du risken att det fryser..N Nygge72 skrev:Sen har jag ritat huset så rummen Bad, Tvätt/teknik,hall,kök ligger efter samma yttervägg med inkommande vatten i teknik/tvätt, och en toalett på övergång ovanför teknik/tvätt, så inget vatten/avlopp som skall tvärs och kors över hela huset. Hoppas det skall underlätta, samt minska materialåtgången rejält
Båda varianterna är helt godkänt.N Nygge72 skrev:
Alltså i frigoliten eller i glespanelen.
Viktigt är att du håller dig på "varma sidan" i både tak och om du ska ha vatten i yttervägg!
Sidan 20 i säkervatten.
https://sakervatten.se/wp-content/u...ler-sa-ker-vatteninstallation-2026-web-v2.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder