Hej alla!
första inlägg. Behöver verkligen hjälp.
Bor utan för Uddevalla väldigt nera havet. Har vattenbrunn barrad ca 70m enligt fd ägare. Får ok mängd med dålig kvalitet. har idag filer för kalk järn och mangan samt salt endast till kökskran.
Vi kommer att renovera snart och vill skydda VVS mot salt samt kunna dricka vattnet i huset inte bara från köket.
Har ngn här bra rekommendation på salt filter för hela huset till rimligt pris? Fick offert på 150tkr och detta med filtret vi redan har.
Har även försökt borra igen men det blev salt också...

Åsa Lund
Hade ni spolat ordentligt innan ni tog vattenprovet?

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hade ni spolat ordentligt innan ni tog vattenprovet?
Ja det gjorde vi.
Den brunnen ge 500l/h och den nya som också är salt ge 180L/h och jag tänkte att vi har redan filter för järn kalk mangan och behöver ”bara” salt filter och behållare på kanske 300-400 liter som buffert. Då kan vi använda 2 brunnar ihop kanske?
Men saltfilter med omvändosmos kostar väldigt mycket. Har ni bra saltfiltet som kostar kanske under 100tkr?

Åsa Lund
Det var mycket bly och koppar i vattnet bland annat såg jag i analysen. Därför jag undrade. Räcker det att ta bort saltet? Har du pratat med nån på labbet om vad de rekommenderar för typ av filter?

Tomer2000 Tomer2000 skrev:
Hej alla!
första inlägg. Behöver verkligen hjälp.
Bor utan för Uddevalla väldigt nera havet. Har vattenbrunn barrad ca 70m enligt fd ägare. Får ok mängd med dålig kvalitet. har idag filer för kalk järn och mangan samt salt endast till kökskran.

Vi kommer att renovera snart och vill skydda VVS mot salt samt kunna dricka vattnet i huset inte bara från köket.
Har ngn här bra rekommendation på salt filter för hela huset till rimligt pris? Fick offert på 150tkr och detta med filtret vi redan har.
Har även försökt borra igen men det blev salt också...
fick offert på 150tkr. Tror att man tar bort väldigt mycket med omvänd osmos om man ändå ska ta bort salt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.