Det kan man inte, men Vattenfalls manick kan identifiera olika förbrukare. Inte så att den säger "Frysen i uthuset" utan något i stil med "Förbrukare 58". Sedan får man själv räkna ut vilken maskin det är.

mycke_nu skrev:
Det kan man inte, men Vattenfalls manick kan identifiera olika förbrukare. Inte så att den säger "Frysen i uthuset" utan något i stil med "Förbrukare 58". Sedan får man själv räkna ut vilken maskin det är.
Mmm...det blir inte lätt.....hur många förbrukare finns det i en normal villa.....

Antagligen känner man igen en frys på att den drar 90W och startar varannan timme eller så. Men, visst, jag skulle tro att det handlar om en hel del detektivarbetet.

Min värmepump som är inverterstyrd tror jag inte att den skulle klara alls, belastningen varierar ju kontinuerligt från 0-100% när kompressorn är igång.

Under fördupad information i Vattenfalls webbshop kan man läsa följande:

"EnergyWatch kan inte avgöra vilken fysisk apparat, utrustning eller installation den analyserat."

Enk Projektet skrev:
Mmm...det blir inte lätt.....hur många förbrukare finns det i en normal villa.....
Vi har ca 25 olika fasta belysningsgrupper och 6 "portabla" som används i stort sett varje dag. 5 köksvitvaror = varje dag, 3 tvättvitvaror = i snitt varje dag, 20-25 hemelektronik = varje dag.

Plus en massa saker som används sporadiskt.

eviljava skrev:
Mitt exempel var snarast tänkt att visa att 1000-lappen är bättre nyttjad (om vi enbart ser till insparad el) om man investerar i något av det jag nämnde ovan. Hur lång payoff-tid man egentligen har på en kondenstumlare med värmepump har jag inte räknat på. Jag vet faktiskt inte vad en sådan kostar idagsläget?

Men det saknar egentligen betydelse eftersom den ändå sparar mer energi än "energywatch"-prylen, enligt mitt sätt att se på saken.

Sist jag kollade förbrukade dock denna typ av tumlare ungefär hälten så mycket energi som en vanlig kondenstumlare.

Min fråga var rent allmän när var hur blir det någon lönsamhet i en sådan maskin, inget mer inget mindre. Vad åstad kommer en sådan maskin, värme blir det väl av alla kondenstumlare.

cecar33 skrev:
Vad åstad kommer en sådan maskin, värme blir det väl av alla kondenstumlare.
Den åstadkommer samma sak som en vilken torktumlare som helst, men med mindre mängd energi (eftersom den har ett högre COP-värde)

När du får lönsamhet i en sådan är lite svårare att svara på. Det beror ju på hur ofta du använder torktumlare? En mycket enkel uträkning kan väl se ut enligt följande:

Ponera att en "vanlig" kondenstumlare drar 5 kWh per omgång. En tumlare med värmepump drar ungefär hälften, alltså 2,5 kWh. Du sparar således 2,5 kWh per omgång.

Om vi för enkelhetens skull antar att 1 kWh = 1 kr och att du använder din tumlare 1 gång per dag gör du en besparing på 912 kr/år (365 * 2,50) jämfört med en vanlig kondenstumlare.

Antar man sedan att en värmepumpstumlare är ca. 3000 kronor dyrare än en konventionell tumlare (gissning från min sida) har du räknat hem den dyrare investeringskostnaden på ca. 3 år.

Redigerat:
mycke_nu skrev:
Antagligen känner man igen en frys på att den drar 90W och startar varannan timme eller så. Men, visst, jag skulle tro att det handlar om en hel del detektivarbetet.

Min värmepump som är inverterstyrd tror jag inte att den skulle klara alls, belastningen varierar ju kontinuerligt från 0-100% när kompressorn är igång.
Jag byggde mig min egen för några år sedan och kopplade in till servern. (Att titta på en IR-diod kräver bara en fototransistor som man lämpligtvis darlingtonkopplar och en serieport, se exv: http://phk.freebsd.dk/Eldims/)

Att känna igen frysarna var ganska lätt. De ser ut som en fyrkantvåg med samma pulskvot. Tvättmaskinen och diskmaskinen var också enkla. Likaså dammsugaren. Och min kvällsbeslysning av trädgården (var en 500W halogen då). Men sedan så var det en massa diffusa förbrukare som var svårare. Det är nog inte omöjligt att se värmepumpen om man också loggar exv. inne/ute-temp men det blir nog svårare om man bara tittar på elförbrukningen).

Nu behövde jag nätverkskabeln till servern till annat för något år sedan och stängde av loggningen. Det var kul att titta på ett tag, men jag kan inte säga att jag saknat det. Det öppnade mest ögonen på hur mycket el vi drar på disk och tvätt, och det är inte mycket att göra åt. (Nu har jag dock någon RasberrryPi liggande över, så vilken vecka som helst så skall jag köra igång det igen. Mest bara för att det är kul. Inte för att jag tyckte det var särskilt användbart.)

eviljava skrev:
Den åstadkommer samma sak som en vilken torktumlare som helst, men med mindre mängd energi (eftersom den har ett högre COP-värde)

När du får lönsamhet i en sådan är lite svårare att svara på. Det beror ju på hur ofta du använder torktumlare? En mycket enkel uträkning kan väl se ut enligt följande:

Ponera att en "vanlig" kondenstumlare drar 5 kWh per omgång. En tumlare med värmepump drar ungefär hälften, alltså 2,5 kWh. Du sparar således 2,5 kWh per omgång.

Om vi för enkelhetens skull antar att 1 kWh = 1 kr och att du använder din tumlare 1 gång per dag gör du en besparing på 912 kr/år (365 * 2,50) jämfört med en vanlig kondenstumlare.

Antar man sedan att en värmepumpstumlare är ca. 3000 kronor dyrare än en konventionell tumlare (gissning från min sida) har du räknat hem den dyrare investeringskostnaden på ca. 3 år.
Kanske lite förenklat:
a) Den tillförda extra energin från den "konventionella" tumlaren kommer huset tillgodo som värme.
b) Troligen torktumlar man inte så ofta på sommaren när man kan hänga tvätt ute (utom kanske småbarnsföräldrar).

• Gilla
cecar33
  • Laddar…
Jag fick min Energywatch precis före Jul, men har mest haft problem med den. Enkel att få igång, dock känns inte Wifi delen i den helt stabil. Jag har den i fasadskåp vilket inte är idealiskt. Min Wifi AP är endast 5 meter innanför så jag tänkte att det bör gå. Efter lite småjusteringar får jag OK signal med stängt skåp. Den går dock bara ca 1 dygn innan den tappar kontakten. Även om jag öppnar skåpet så hittar den inte tillbaka. Bryter jag batteriet så funkar det direkt, men man verkar tappa all lagrad data då (ska annars kunna logga 2-4 veckor utan nätkontakt enligt Vattenfall). I detta läge drar den dessutom ut batterierna väldigt fort, en mjukvarubugg som enligt Vattenfall ska vara fixad i nyare versioner.

Varför köra nått som kostar först att köpa ca 1500:- sedan en månadskostnad (Vattenfall) när det finns andra grymma alternativ som denna. Se min publika.

http://e-logger.se/pub?kajutvagen

Har köpt en extra 3 fas elmätare för att sätta mellan VP och logger2020 för att mäta/logga VPn förbrukning. Har också några mer temp givare som skall kopplas in på FTX samt ute temp.

http://energibutiken.se

Redigerat:
För 1500kr får man en massa skoj att mäta förbrukning och temperatur
Kolla bara på www.m.nu t.ex

Finns ett par appar till Android (helt gratis).

Att maskiner osv drar ström fattar man ju, men det är bra att få veta HUR MYCKET tycker jag. Man ser direkt när mikron, vattenkokaren, spisen, etc är igång.

Sedan kanske det inte gör att man sänker förbrukningen direkt, men man blir väldigt medveten om vad som drar, och när.

Den mesta nyttan är nog att se grundförbrukning, när "allt" annat är avstängt så att säga. Alla stand-by grejjer man har: det kan man ju faktiskt påverka!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.