Har via elfirma beställt ändring/byte av inkommande skåp/mätare då detta är väldigt gammalt och det har dragit ut något fantastiskt på tiden. Hade ett samtal med Vattenfalls kundservice idag och de visste verkligen inte mycket. De kunde se att ärendet var anmält men de kunde inte se hur lång tid det skulle ta innan de kunde tänkas visa sig hos mig eller egentligen något annat. När jag pressade dem och frågade hur lång inställelsetid efter ärendeansökan det handlar om enligt deras rutiner så var det "max 10 dagar". Det har ju förflutit sen länge kan sägas. Börjar undra vad de håller på med. Tror möjligen att det kan påverka var i landet man bor och hur mycket personal och annat som finns tillgänglig i kombination med väderläge, driftstörningar osv. Pandemin kan säkert påverka men det ville de inte kännas av när jag talade med Vattenfall i vart fall.

Nån som har erfarenhet av hur lång tid sådant här tar generellt? Väntan börjar bli lite smålöjlig nu...

Normalt är det elfirman som du anlitar som byter mätarskåpet åt dig, dom har även kontakten med nätägaren och sköter samordningen. Så ta kontakt med "din" elfirma för jag tror det är där problemet sitter och inte hos nätägaren. Och skulle nätägaren ha nått problem så ska elfirman kunna ge dig ett besked, dom har ju kontakt med nätägarens handläggare på rätt nivå och inte en kundservice som normalt inte sysslar med den typen av frågor.

• Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
K
Måste ha fallit mellan stolarna någonstans.
Din elfirma skall ju samordna med VF och komma överrens gällande plats för ny mätare, kabeltyp och tider för frånkoppling etc.

För mig gick det fort, jag har egen ABL så jag samordnade själv med VF utan någon firma.
Hade några mailväxlingar med VF's nätplanerare gällande ny dragning av servis och placering av mätarskåpet och fick det godkänt, efter mina förberedelser med skåpet och ny huvudledning till centralen tog det mindre än 1 vecka innan dom kom ut och drog i ny servis och flyttade mätaren, samtidigt som jag kopplade om nya huvudledningen.

Jag undrar om det inte är din elfirma som sinkar.

Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vattenfall har väldigt långa handläggningstider nu, har fått vänta drygt 1/2 år på att få en servicekabel omdragen.

Handläggningstiden beror helt på vart i landet man befinner sig. Men man ska vara ute i så god tid som möjligt oavsett, för någon månad får man som minst vänta.

Ja, jag har fått så många olika besked från elfirman och har för länge sen insett att man inte på något sätt är högprioriterad hos dem. Snarare idogt bortglömd. Skulle kunna beskriva ärendet både målande och informativt på 30-40 tusen tecken men det får möjligen bli om/när vi är i mål.

Dock verkar det så att själva Vattenfall inte har några besked de heller eller så är det "slutet sällskap" där slutkunder inte är välkomna att ta del av tidsplaneringar eller framföra sina åsikter och önskemål. Jag inser att jag verkligen inte göra ett skit åt det mer än att ligga på hos elfirman. Ärendet skulle anmälts av elfirman i slutet av februari men gjordes troligen (jag vet inte) i slutet av april. Har för mig att jag fick besked om 14 maj då, det datumet kom och gick,ingen hörde av sig. Sen hörde jag med firman och då var det helt all of a sudden, 2 juli? En av mina första kontaktpersoner menade att det skulle ta "Max 10 dagar" för vattenfall att höra av sig efter anmälan, men den regeln (om det var en regel?), ville iaf inte kundtjänst på Vattenfall kännas av.

Jag har ju el in i fastigheten men väntan har varit lång nu sen första kontakten (!) togs med elfirman så ja man är rätt less. Det tar sådan kraft att bevaka och fundera över en sak man trodde man skulle gå enkelt. Tror det är ett skolexempel på hur lätt det kan gå fel av orsaker jag dock inte kopplat fullt ut. Bara att vänta in vattenfall och hoppas det är 2 juli som gäller men även vattenfall har väl semestrar så jag är skeptisk.

Nätägaren brukar INTE föra dialog med slutkunden utan enbart med den "behöriga installatören". Då det endast handlar om ett byte av mätarskåp borde nätägaren inte ha några problem att hitta en tid för deras folk. Deras ingrepp består då av att bryta strömmen på matande ledning samt att koppla på igen. Den operationen tar ca 10 + 10 minuter samt restid.
Så byt elfirma för jag är som sagt övertygad om att det är där problemet sitter.
Ps
Är den matande kabeln mycket gammal kanske den måste skarvas och då tillkommer det en timme samt lite grävjobb.

Jag är inte lika säker. Hade ett liknande ärende hos Vattenfall förra året. Ingenting hände trots att Vattenfalls hemsida inte signalerade några dröjsmål. Min elektriker hävdade att Vattenfall
”är fullständigt hopplösa att ha att göra med. Jag kan inte ta kontakt förrän jag tilldelats ett ärendenummer och det kan ta veckor, ibland månader” Han jämförde också med en närliggande mindre nätägare där det trots betydligt lägre prisnivå aldrig är problem att kontakta/diskutera.
Jag ringde en lokal chef på Vattenfall eldistribution och utgöt mig över monopolföretag, prisnivå och bristande service. Han kunde naturligtvis inte lova någonting men två dagar efter var det fixat

A
Som installatör kryper det i kroppen varje gång man kommer till kund och inser att det är vattenfall, och inte det kommunala elverket, man tvingas ha att göra med.

Mitt enda tips är att härda ut. Det blir när det blir, av egen erfarenhet.

Att byta firma är säkert möjligt, Problemet är väl då att ansökningen till Vattenfall ska göras om och jag tror inte jag chansar på det nu. Det börjar väl gå upp för mig att det borde anmälts i höstas för en ynka strömbrytning och återinkoppling men eftersom man kanske gör detta EN GÅNG i LIVET kanske man må vara ursäktad för att inte ligga i kunskapsmässig framkant i hur just detta statliga verk hanterar sina kunder. Det är märkligt att man inte kan "välja bort" vattenfall och bara ha en lokal aktör, vi är hänvisade till Vattenfall och hur kan det kallas avreglerad och fri elmarknad, det begriper iaf inte jag.

Som Emil K säger, man får härda ut, i detta också.

Vattenfall införde alltså "Manana" i Sverige?

Kjell Timell: Hur fick du tag i nätplaneraren? När jag ringde Vattenfall och frågade efter serviceavd så var det blankt nej...

Här i byn är det EON. Gjorde samma manöver för ett tag sedan och mycket riktigt ska firman sköta kontakt med nätägaren. Hängde upp sig här med. Här skulle det först anmälas, sen tilldelas ärendenummer, sen skulle eon skicka offert som jag skulle godkänna, Förslag på datum skulle meddelas, mm, mm, sen skulle elektrikern skicka in en färdiganmälan. Färdiganmälan är alltså inte en anmälan när det är klart utan att elektrikern är färdig (redo) att börja. Detta steg gjordes ju inte av elektriker som ju ”för fan inte är färdig, vi har ju inte fått strömmen bruten än”...

Jag som kund kunde dock med ärendenummer logga in och se var ärendet låg och efter en del luskande kunde man räkna ut vad som var fel. Då hade elektrikern ringt eon flera gånger och frågat varför vi inte fått sätta igång, men det hade inte klickats i en färdiganmälan.

ska tilläggas att offerten var full med ”eventuella kostnader för xxx ska kunden betala” där allt möjligt fanns med, grävning från gatan, utstakningar, mm. Denna offert var man tvungen att godkänna för att de skulle börja, i princip skriva på en blank check. Jäkla nätägare.

dagen kom och eon kom hit, öppnade luckan i skåpet på gatan 20 meter bort, skruvade loss 3 säkringar och stängde luckan. Nån timme senare skruvade de i säkringarna igen. 3000 pix fattigare.

tacka fan för att folk öppnar luckan själv och bryter strömmen...

Ja djävlar.
Kollar nu på hemsidan för Vattenfall Eldistribution. All info om handläggningstider är borttagen sedan förra året. Jag skulle slå ihop två abbonnemang.

• Skärmdump av Vattenfall Eldistribution hemsida med information om att ändra abonnemang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gången är normalt den att först skickar elfirman in en föranmälan så att nätägaren kan börja förbereda ärendet (det kan ju vara lite mer än att bryta strömmen). När sedan elanläggningen är klar att kopplas in skickar elfirman en färdiganmälan. För att nätägaren ska börja hantera ärendet krävs att elfirman är auktoriserad och registrerad hos nätägaren. Normalt har man som installatör kontakt med arbetsledningen för nätmontörerna och det hela flyter på utan problem. Själv har jag varit registrerad hos ca 25 olika nätägare ( även EON och Vattenfall) och aldrig stött på nått problem. Möjligen att man har flyttat på önskat datumet någon dag pga att dom har haft fullt upp på annat håll, vilket ju kan vara helt naturligt då dom inte har "gubbar" som sitter och väntar på jobb.

Är tacksam för all input i tråden.
Kan kanske avsluta med att berätta att Vattenfall till slut anlände. En fantastiskt trevlig människa i sina bästa år dök upp i exakt rätt och avtalad tid, men, bakom den gladlynta fasaden kunde man skönja en slitenhet. De hade så många ärenden så det var helt sjukt och det kom till fler än de hann att beta av varje dag. Enligt uppgift skulle det i "min" region endast finnas 3 (TRE) linjemontörer för sådana här uppdrag. Det är ju helt absurt i mina ögon. Jag hade en aning tur, tror att nån annan stackare i mitt närområde, väntat betydligt längre än mig, och då jobbet hos mig, var väldigt enkelt (för vattenfall) så fick jag uppmärksamhet, troligen betydligt tidigare än jag skulle fått i annat fall. Det är jag tacksam för.

Att min väntetid var lång berodde troligen ÄVEN på en extremt strulig elfirma som verkligen skulle behöva gå en kommunikationskurs. Jag skulle kunna skriva ett helt forum fullt med mina erfarenheter om den elfirman endast för ett enda jobb men väljer att avstå. Skulle bli rätt trist läsning.

Jag är iaf glad över att jobbet nu är fixat, det fungerar som tänkt och livet går vidare. Kan krasst konstatera att vattenfall verkligen behöver se över sin personalsituation. Omgående. Även där kan man både raljera och spekulera men inte heller det verkar vara uppbyggligt. Jag hoppas verkligen det blir bättre med kortare väntetider och önskar en bättre vardag för de som gör jobben.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Välkommen tii verkligheten och den bistra sanningennätbolagen är vinstdrivande och ska tjäna pengar på sin verksamhetkostnader som lättast kan sparas på är personaljostnader och då gäller det oftast personal på de lägre nivåerna
Dessa blir färre och färre men det gäller inte arbetsuppgifterna
Tyvärr är det numera inte en rättighet att få tillgång till en väl fungerande infrastruktur
Det gäller även vård, skola och omsorg som i de fall dom är privatiserade ska gå med vinst och de allmänna har ett krav att bära sina egna kostnader

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.