23 082 läst ·
310 svar
23k läst
310 svar
Vattenfall börjar testa effektavgift
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 939 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 939 inlägg
Vad menar du med att de mjölat ur så mycket de kan?L Leif 49 skrev:
Innan införande av effektavgift får de ta in X kronor. Efter införandet får de ta in X kronor.
Låter ju ändå bra. Där jag bor kör de 57kr* antal kwh i effektavgift året runt men kör inget medel utan tar den högsta förbrukningstimmen. Sen på vinter November-mars tar de högsta förbrukningtimmen 87kr*kwh mellan 6-18 och plussar ihop med den andra + en fast avgift som sen blir den fasta avgiften. kan tilläggas att vi tidigara hade smältverk här för stål som var eldrivna.
Hyfsat rimlig modell. Vad hände med överföringsavgiften?E Emanuel01 skrev:Låter ju ändå bra. Där jag bor kör de 57kr* antal kwh i effektavgift året runt men kör inget medel utan tar den högsta förbrukningstimmen. Sen på vinter November-mars tar de högsta förbrukningtimmen 87kr*kwh mellan 6-18 och plussar ihop med den andra + en fast avgift som sen blir den fasta avgiften. kan tilläggas att vi tidigara hade smältverk här för stål som var eldrivna.
Hej
Här är en artikel som tyvärr försöker skapa en blid av höga elkostnader genom att inte förmedla att elnätesbolaget visar hur hög effektavgiften blivit den första dagen och att den inte blir högre den månaden om inte högre effekttoppar inträffar denna månad
https://www.expressen.se/ekonomi/bostad/lennarts-chock-over-elpriset-vansinne/
Många har idag svårt att förstå hur effektavgiften fungerar
Artikeln är här mycket dålig på att förklara/förmedla var den stackars elkunden missförstått
Detta är sensationsjournalistik och inte nyhetsrapportering
Här är en artikel som tyvärr försöker skapa en blid av höga elkostnader genom att inte förmedla att elnätesbolaget visar hur hög effektavgiften blivit den första dagen och att den inte blir högre den månaden om inte högre effekttoppar inträffar denna månad
https://www.expressen.se/ekonomi/bostad/lennarts-chock-over-elpriset-vansinne/
Många har idag svårt att förstå hur effektavgiften fungerar
Artikeln är här mycket dålig på att förklara/förmedla var den stackars elkunden missförstått
Detta är sensationsjournalistik och inte nyhetsrapportering
Redigerat:
Massor med spekulationer. Först när elräkningen kommer ser man facit. Ett fåtal kanske kommer att spara några kronor och kan köpa en extra pizza per år men elbolagen kommer att se till så att inkomsterna inte minskar och då står vi där med lång näsa och bara måste betala.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 939 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 939 inlägg
Nja, om det är minuspriser betyder det inte att det behövs mer förbrukning, särskilt inte överallt.E Emanuel01 skrev:
I ert fall finns kapacitet, men jag antar att det elnätsbolag även finns på andra orter? Det är ju inte ens säkert att det blir dyrare för dig?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 939 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 939 inlägg
Jag skulle som sagt spara över 700 kr/år med Vattenfalls modellG G.L. skrev:
De är lokalt i staden så det är ett stort tapp i förbrukning mot förut. De är inte verksamma utanför staden.Fairlane skrev:
vattenfall har ju bara kommunicerat effektavgiften för köpt el, för såld borde det ju vara tvärtom, fritt blås på vintern men dyrt på sommaren.tveksamt skrev:
Jag som har haft effektavgift ett tag har gjort följande lilla ändring.
Duschar kl 22, diskmaskinen går igång kl 1, tvättmaskinen kl 4, då börjar den inte centifugera innan jag går upp (Vaknar av den annars) dock brukar tumlaren få gå under dagtid, tumlaren ger ju värme till huset och kompenserar värmepumpen lite.
Men jag har inte haft mina toppar då, utan det är uteslutande eftermiddag/kväll på helgerna när man lagar lite roligare mat, kör ungen, kanske bakar samtidigt.
Värmepumpen har jag inte rört.
Duschar kl 22, diskmaskinen går igång kl 1, tvättmaskinen kl 4, då börjar den inte centifugera innan jag går upp (Vaknar av den annars) dock brukar tumlaren få gå under dagtid, tumlaren ger ju värme till huset och kompenserar värmepumpen lite.
Men jag har inte haft mina toppar då, utan det är uteslutande eftermiddag/kväll på helgerna när man lagar lite roligare mat, kör ungen, kanske bakar samtidigt.
Värmepumpen har jag inte rört.