För Vattenfalls kunder ser det ju i praktiken inte ut att bli något för solel eftersom produktionen är rätt låg nov-mars och övriga månader är det fritt blås..

Fairlane
L Leif 49 skrev:
Ja, Ellevio räknar 50% mellan kl 22.00-06.00. Dessutom var de väldigt snabba med att införa det. De hade kunnat vänta ett par år till, men de mjölar ur oss så mycket de kan.
Vad menar du med att de mjölat ur så mycket de kan?

Innan införande av effektavgift får de ta in X kronor. Efter införandet får de ta in X kronor.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
U
Vet att modellen ska va kostnadsneutral. Men gäller det alla kunder, alltså inkluderat industrier och privatkunder i samma pott?

Låter ju ändå bra. Där jag bor kör de 57kr* antal kwh i effektavgift året runt men kör inget medel utan tar den högsta förbrukningstimmen. Sen på vinter November-mars tar de högsta förbrukningtimmen 87kr*kwh mellan 6-18 och plussar ihop med den andra + en fast avgift som sen blir den fasta avgiften. kan tilläggas att vi tidigara hade smältverk här för stål som var eldrivna.

E Emanuel01 skrev:
Låter ju ändå bra. Där jag bor kör de 57kr* antal kwh i effektavgift året runt men kör inget medel utan tar den högsta förbrukningstimmen. Sen på vinter November-mars tar de högsta förbrukningtimmen 87kr*kwh mellan 6-18 och plussar ihop med den andra + en fast avgift som sen blir den fasta avgiften. kan tilläggas att vi tidigara hade smältverk här för stål som var eldrivna.
Hyfsat rimlig modell. Vad hände med överföringsavgiften?

Hej
Här är en artikel som tyvärr försöker skapa en blid av höga elkostnader genom att inte förmedla att elnätesbolaget visar hur hög effektavgiften blivit den första dagen och att den inte blir högre den månaden om inte högre effekttoppar inträffar denna månad
https://www.expressen.se/ekonomi/bostad/lennarts-chock-over-elpriset-vansinne/

Många har idag svårt att förstå hur effektavgiften fungerar
Artikeln är här mycket dålig på att förklara/förmedla var den stackars elkunden missförstått

Detta är sensationsjournalistik och inte nyhetsrapportering

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hyfsat rimlig modell. Vad hände med överföringsavgiften?
Jag har inte koll på om det vart någon förändring där. Men även om jag har solceller vart det dyrare "fast avgift" förutom på sommaren.

Men jag kan ju inte förbruka mer när det är minus priser i elsystemet om jag tex skulle skaffa batteri. Är det minus priser behövs ju mer förbrukning. Samtidigt som då smältverk försvunnit här så det finns kapacitet.

Massor med spekulationer. Först när elräkningen kommer ser man facit. Ett fåtal kanske kommer att spara några kronor och kan köpa en extra pizza per år men elbolagen kommer att se till så att inkomsterna inte minskar och då står vi där med lång näsa och bara måste betala.

Fairlane
E Emanuel01 skrev:
Men jag kan ju inte förbruka mer när det är minus priser i elsystemet om jag tex skulle skaffa batteri. Är det minus priser behövs ju mer förbrukning. Samtidigt som då smältverk försvunnit här så det finns kapacitet.
Nja, om det är minuspriser betyder det inte att det behövs mer förbrukning, särskilt inte överallt.
I ert fall finns kapacitet, men jag antar att det elnätsbolag även finns på andra orter? Det är ju inte ens säkert att det blir dyrare för dig?

Fairlane
G G.L. skrev:
men elbolagen kommer att se till så att inkomsterna inte minskar och då står vi där med lång näsa och bara måste betala.
Givetvis kommer de inte minska sina inkomster och de ska inte heller öka den.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Massor med spekulationer. Först när elräkningen kommer ser man facit. Ett fåtal kanske kommer att spara några kronor och kan köpa en extra pizza per år men elbolagen kommer att se till så att inkomsterna inte minskar och då står vi där med lång näsa och bara måste betala.
Jag skulle som sagt spara över 700 kr/år med Vattenfalls modell

Fairlane Fairlane skrev:
Nja, om det är minuspriser betyder det inte att det behövs mer förbrukning, särskilt inte överallt.
I ert fall finns kapacitet, men jag antar att det elnätsbolag även finns på andra orter? Det är ju inte ens säkert att det blir dyrare för dig?
De är lokalt i staden så det är ett stort tapp i förbrukning mot förut. De är inte verksamma utanför staden.

tveksamt tveksamt skrev:
För Vattenfalls kunder ser det ju i praktiken inte ut att bli något för solel eftersom produktionen är rätt låg nov-mars och övriga månader är det fritt blås..
vattenfall har ju bara kommunicerat effektavgiften för köpt el, för såld borde det ju vara tvärtom, fritt blås på vintern men dyrt på sommaren.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag som har haft effektavgift ett tag har gjort följande lilla ändring.
Duschar kl 22, diskmaskinen går igång kl 1, tvättmaskinen kl 4, då börjar den inte centifugera innan jag går upp (Vaknar av den annars) dock brukar tumlaren få gå under dagtid, tumlaren ger ju värme till huset och kompenserar värmepumpen lite.
Men jag har inte haft mina toppar då, utan det är uteslutande eftermiddag/kväll på helgerna när man lagar lite roligare mat, kör ungen, kanske bakar samtidigt.
Värmepumpen har jag inte rört.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.