33 062 läst ·
460 svar
33k läst
460 svar
Vattenfall börjar testa effektavgift
Medlem
· Uppland
· 2 520 inlägg
Känns som vi - med min hjälp - drivit från ämnet. Vi kan konstatera att förutsättningar för att bygga och driva elnät skiljer mellan länder och även inom landet. Det syns på prisskillnaderna mellan elområdena och på hur olika priser Vattenfall och andra nätägare tar ut.
Är det någon som vet hur effektavgifterna hanteras i våra grannländer Finland och Danmark?
Är det någon som vet hur effektavgifterna hanteras i våra grannländer Finland och Danmark?
Intressant fråga. Jag snabbgooglade och hittade Vaasa Elnät, https://www.vaasansahkoverkko.fi/sv...-vanligare-inom-eloverforing-vad-innebar-det/H HenrikHuslöse skrev:Känns som vi - med min hjälp - drivit från ämnet. Vi kan konstatera att förutsättningar för att bygga och driva elnät skiljer mellan länder och även inom landet. Det syns på prisskillnaderna mellan elområdena och på hur olika priser Vattenfall och andra nätägare tar ut.
Effektavgiften baseras på en föreskrift från Energimyndigheten som förväntas träda i kraft i slutet av 2025. Vi känner alltså ännu inte till alla detaljer.
Enligt preliminära uppgifter kommer effektavgiften att beräknas på basen av månadens maxeffekt, det vill säga den största effekt som uppmätts under en enskild kvarttimme. Enligt nuvarande uppgifter ska effektavgiften (€/kW) betalas för den del av den högsta uppmätta månadseffekten som överstiger en tröskel på 5 kW.
Det låter ju som att de inför en ganska uppstyrd lösning, kanske lika för alla? Medeleffekt per kvart och en avgiftsgräns nedåt på 5 kW är också intressanta lösningar.
5 kW på kvarts basis, det skulle jag få svårt att hålla mig under. Jag klarar 3 kW under en timme, men med kvartar som bas - då blir ju matlagning, värmning av diskmaskinen etc rätt utmanande.svartöra skrev:
Intressant fråga. Jag snabbgooglade och hittade Vaasa Elnät, [länk]
Effektavgiften baseras på en föreskrift från Energimyndigheten som förväntas träda i kraft i slutet av 2025. Vi känner alltså ännu inte till alla detaljer.
Enligt preliminära uppgifter kommer effektavgiften att beräknas på basen av månadens maxeffekt, det vill säga den största effekt som uppmätts under en enskild kvarttimme. Enligt nuvarande uppgifter ska effektavgiften (€/kW) betalas för den del av den högsta uppmätta månadseffekten som överstiger en tröskel på 5 kW.
Det låter ju som att de inför en ganska uppstyrd lösning, kanske lika för alla? Medeleffekt per kvart och en avgiftsgräns nedåt på 5 kW är också intressanta lösningar.
Hur skall finnar med elbastu komma undan? Det blir ju i princip 6,9 kW direkt, plus värme mm. Vedbastu blir det enda man kan ha...
Man kan ju ha en mer rimlig nivå på effektavgften i ett bastuland. 1 öre ?pacman42 skrev:
5 kW på kvarts basis, det skulle jag få svårt att hålla mig under. Jag klarar 3 kW under en timme, men med kvartar som bas - då blir ju matlagning, värmning av diskmaskinen etc rätt utmanande.
Hur skall finnar med elbastu komma undan? Det blir ju i princip 6,9 kW direkt, plus värme mm. Vedbastu blir det enda man kan ha...
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 796 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 796 inlägg
Flaskhalsar är ett generellt uttryck för trånga sektorer i ett flöde. Det används i daglig mun rätt ofta i produktions flöden och annat. Ser inget problem alls att använda det ordet även för flaskhalsar i lokalnäten som i stamnätet.K karlmb skrev:Det vi kallar flaskhalsar i Sverige är SvK stamnät som har trånga sektorer utefter vårt avlånga land. Därav elområdena och flaskhalsavgifterna mellan dessa.
Det är en myt skulle jag påstå att man inte byggt ut lokalnäten vid nya villaområden och industrier.
Det enda som inte gjorts kanske verkar vara att byta ut gammal utrustning och kablar i äldre områden som kanske har (haft iaf) en stor andel fjärrvärme. I dessa områden, tex centrala Hisingen i Göteborg, så är inte nätet dimensionerat för direktverkande el som på nästan alla andra ställen i landet.
Det är den lilla detaljen + de nedgrävningar som gjordes efter Gudrun, som gör att vi redan har ett väl dimensionerat nät i övrigt på de flesta ställen.
Jo, det förvirrar. Men om du menar lokala flaskhalsar så var nin poäng att de i princip saknas.U Utsliten och utdömd skrev:
Vintertid om en pendar så finns det ett problem med det och det är att det är klokare att ladda när batteriet är varmt redan än att låta det frysa så att bilen måste värma batteriet för att ladda. Har man långsam AC-laddning så kan det skillja rätt mycket i total energi vintertid.tveksamt skrev:
Med tanke på både effektavgift och spotpris ser jag fortfarande inte ett problem med det.Bengt-re skrev:
Vad är din bedömning i frågan om hur mycket mer det går åt om man väntar med att börja laddningen två timmar senare om det ska laddas 50 kWh med 11 kW-laddare
- om det är 0-gradigt
- om det är -5
- om det är -10
I dessa fall så är skillnaden i 0 och -5 tämligen liten. Batteriet hinner inte svalna så mycket så att det påverkar så mycket. 11 kW gör också nytta - OM det behöver värmas så utgör värmarens andel av effekt en mindre del och därmed så laddar det ändå. Det värsta jag gjort var på min dåvarande XC40 och en 16A enfas laddare och lät bilen stå kall i -15 grader i 5 timmar innan jag startade laddningen. Det var knappt att det var högre SOC efter många timmar laddning - dum idé. Jag har tyvärr inte exakta siffrorna i skallen, men det var verkligen uselt.tveksamt skrev:
Med tanke på både effektavgift och spotpris ser jag fortfarande inte ett problem med det.
Vad är din bedömning i frågan om hur mycket mer det går åt om man väntar med att börja laddningen två timmar senare om det ska laddas 50 kWh med 11 kW-laddare
- om det är 0-gradigt
- om det är -5
- om det är -10
I Finland fick man ju igenom att effektavgift räknas först för det som överstiger 8kw.pacman42 skrev:
5 kW på kvarts basis, det skulle jag få svårt att hålla mig under. Jag klarar 3 kW under en timme, men med kvartar som bas - då blir ju matlagning, värmning av diskmaskinen etc rätt utmanande.
De flesta bastu är 6kw.
Dessutom verkar effektavgift vara nåt helt valfritt som jag redan postat i en annan tråd.
Alla EU länderna får ju tolka reglerna lite hur man vill. Men det är lätt att skylla på EU!
Var faktist för flera år sedan en finne kritiserade hygienutbildningarna. I Finland krävs "hygienpass" för att kunna jobba med mat och inom vården. Tydligen en EU regel. Jag sade att Sverige är också med i EU. Här krävs inget sådant. Inte ens idag 2026.
Det här var nångång 2008/2009 jag pratade med personen som var sur.
Men i Finland så har man styrt om användningen så bra att effekterna vid höglast är lägre. Detta har skett genom att 50% av hushållen redan använder kvartspriser.kisumisu skrev:
I Finland fick man ju igenom att effektavgift räknas först för det som överstiger 8kw.
De flesta bastu är 6kw.
Dessutom verkar effektavgift vara nåt helt valfritt som jag redan postat i en annan tråd.
Alla EU länderna får ju tolka reglerna lite hur man vill. Men det är lätt att skylla på EU!
Var faktist för flera år sedan en finne kritiserade hygienutbildningarna. I Finland krävs "hygienpass" för att kunna jobba med mat och inom vården. Tydligen en EU regel. Jag sade att Sverige är också med i EU. Här krävs inget sådant. Inte ens idag 2026.
Det här var nångång 2008/2009 jag pratade med personen som var sur.