Bengt-re Bengt-re skrev:
I dessa fall så är skillnaden i 0 och -5 tämligen liten. Batteriet hinner inte svalna så mycket så att det påverkar så mycket. 11 kW gör också nytta - OM det behöver värmas så utgör värmarens andel av effekt en mindre del och därmed så laddar det ändå. Det värsta jag gjort var på min dåvarande XC40 och en 16A enfas laddare och lät bilen stå kall i -15 grader i 5 timmar innan jag startade laddningen. Det var knappt att det var högre SOC efter många timmar laddning - dum idé. Jag har tyvärr inte exakta siffrorna i skallen, men det var verkligen uselt.
Så med andra ord inget större problem alls att skjuta på laddningen av elbilen till tiden efter effektavgiften är ett bekymmer.
Det var konstigt, jag har inga problem att ladda min bil (förvisso en hybrid om det skulle göra någon skillnad) med mormorsladdare även när det är -15 och den får stå någon timme efter körning. Dessutom då nedställd till endast 5A. Kanske sitter mer i bilen än annat.

• Gilla
Bengt-re
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Så med andra ord inget större problem alls att skjuta på laddningen av elbilen till tiden efter effektavgiften är ett bekymmer.
Det var konstigt, jag har inga problem att ladda min bil (förvisso en hybrid om det skulle göra någon skillnad) med mormorsladdare även när det är -15 och den får stå någon timme efter körning. Dessutom då nedställd till endast 5A. Kanske sitter mer i bilen än annat.
Nej precis - det är mest när det är svinkallt och man har en slö laddare som det kan vara ett riktigt problem.

kisumisu kisumisu skrev:
I Finland fick man ju igenom att effektavgift räknas först för det som överstiger 8kw.

De flesta bastu är 6kw.

Dessutom verkar effektavgift vara nåt helt valfritt som jag redan postat i en annan tråd.

Alla EU länderna får ju tolka reglerna lite hur man vill. Men det är lätt att skylla på EU!

Var faktist för flera år sedan en finne kritiserade hygienutbildningarna. I Finland krävs "hygienpass" för att kunna jobba med mat och inom vården. Tydligen en EU regel. Jag sade att Sverige är också med i EU. Här krävs inget sådant. Inte ens idag 2026.
Det här var nångång 2008/2009 jag pratade med personen som var sur.
Det vill säga alla får betala effektavgift för minst 8 kW oavsett hur lite de egentligen använder

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Det vill säga alla får betala effektavgift för minst 8 kW oavsett hur lite de egentligen använder
Opimisten säger att effekavgiften är gratis vid under 8kW, men pessimisten säger att en alltid debiteras för minst 8kW effektavgift. Samma sak - bara olika sätt att betrakta livet.

• Haha
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Bengt-re Bengt-re skrev:
Opimisten säger att effekavgiften är gratis vid under 8kW, men pessimisten säger att en alltid debiteras för minst 8kW effektavgift. Samma sak - bara olika sätt att betrakta livet.
Men för den som förbrukar lite så är 8 kW väldigt mycket att betala för. För den som förbrukar mycket så finns en rimlig morot att komma under detta.

I mitt nät motsvarar 8 kW över tusen kronor mer per år än vad jag betalar idag. Och då har jag ett nät med låg effekttaxa och under endast fem månader per år.

Hade jag haft ett av de dyra näten så hade det gjort många tusenlappar.

pacman42 pacman42 skrev:
Men för den som förbrukar lite så är 8 kW väldigt mycket att betala för. För den som förbrukar mycket så finns en rimlig morot att komma under detta.

I mitt nät motsvarar 8 kW över tusen kronor mer per år än vad jag betalar idag. Och då har jag ett nät med låg effekttaxa och under endast fem månader per år.

Hade jag haft ett av de dyra näten så hade det gjort många tusenlappar.
Jo, det är klart orättvist. Det jobbiga är att alla lösningar känns mer eller mindre orättvisa för någon grupp. Inte lätt att göra rätt helt enkelt.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Bengt-re Bengt-re skrev:
Jo, det är klart orättvist. Det jobbiga är att alla lösningar känns mer eller mindre orättvisa för någon grupp. Inte lätt att göra rätt helt enkelt.
Nu har jag ju jobbat hårt på att komma ned i förbrukning på dyra timmar sedan Ukraina-kriget började. Att då lägga till stöd för effekttariffen i min lösning var inte så svårt.

Jag bränner ju 20 MWh (nästan) per år med två elbilar (och en laddhybrid som vi har kvar för att dottern skall ha en bil när hon skall sommarjobba - den används inte varje dag numera), badtunna, bastu, LLVP/FLVP, element för att hålla frostfritt på inglasningen osv. Den sänkta överföringsavgiften är det som främst får ned mina räkningar för elnätet detta året.

• Gilla
Bengt-re
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men i Finland så har man styrt om användningen så bra att effekterna vid höglast är lägre. Detta har skett genom att 50% av hushållen redan använder kvartspriser.
Då kanske vi skulle börja i den änden också...

K karlmb skrev:
Då kanske vi skulle börja i den änden också...
Man har ju försökt. I Sverige (med våra tidigare relativt låga priser) så är den senaste siffran jag sett 11%.

Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Man har ju försökt. I Sverige (med våra tidigare relativt låga priser) så är den senaste siffran jag sett 11%.
Man kan ju tvinga alla... 😉
Där jag har också sett att vissa tycker att kvartpriser borde förbjudas och så tvingar man alla till rörligt.
Själv tycker jag att det är ok att var och en får välja det som passar dem bra.

Fairlane Fairlane skrev:
Man kan ju tvinga alla... 😉
Där jag har också sett att vissa tycker att kvartpriser borde förbjudas och så tvingar man alla till rörligt.
Själv tycker jag att det är ok att var och en får välja det som passar dem bra.
precis som med effekttariffer så kommer många av de som gynnas mest av att ändra sitt beteende att använda dem. Det leder till att priserna blir högre för de andra, vilket lite är poängen...
...man skapar incitament för att ha ett bra beteende.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag undrar vad det skulle kosta med ett nytt nationellt lokalnät. Vinn valet och bygg nya statliga nät parallellt med de befintliga och konkurrera. Jag tror man kan bygga väldigt mycket nät för de pengar bolagen tar ut idag. Tror ni att det går att ge alla villor en anslutning på minst 25 kW mot en anslutningsavgift på 50 tkr?

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
precis som med effekttariffer så kommer många av de som gynnas mest av att ändra sitt beteende att använda dem. Det leder till att priserna blir högre för de andra, vilket lite är poängen...
...man skapar incitament för att ha ett bra beteende.
Vad är då friheten kvar? Bättre då att tvinga folk till kvartspriser. Det lär ge mest effekt på beteende.

H HenrikHuslöse skrev:
Jag undrar vad det skulle kosta med ett nytt nationellt lokalnät. Vinn valet och bygg nya statliga nät parallellt med de befintliga och konkurrera. Jag tror man kan bygga väldigt mycket nät för de pengar bolagen tar ut idag. Tror ni att det går att ge alla villor en anslutning på minst 25 kW mot en anslutningsavgift på 50 tkr?
Helt orimligt att du skulle kunna bygga ett lokalnät för de pengarna.

50' per småhus (låt oss anta 2 miljoner) = 100 miljarder. Det får du inget nytt lokalnät i Sverige för. Sedan om du vill att alla ska kunna ta ut 25kW samtidigt så att det finns noll behov av att styra ned effekten så blir det 50 GW totaleffekt. Sveriges topplast idag är ca 25 GW och då inkluderar det all industri, alla företag, all välfärd, alla hus samt alla lägenheter. Det skulle kräva gigantiska utbyggnationer av regionnät, transmissionsnät och produktion.

Du måste snarare utgå ifrån att din vision kostar 1 000-10 000 miljarder. Och sedan ska det underhållas och reinvesteras så när alla betalat anslutningen så blir månadskostnaderna stora, så den kommer bara bli dyrare (rejält) och vad var då syftet?

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vad är då friheten kvar? Bättre då att tvinga folk till kvartspriser. Det lär ge mest effekt på beteende.
Vi vill inte ha 100% på kvartspriser, då blir systemet för mycket av/på.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.