10 872 läst ·
258 svar
11k läst
258 svar
Vattenfall avbryter klimatsatsning på CO2-fångning
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Absolut, det är ett kretslopp. Vilket innebär att karlmb:s påstående #119 om att människor inte behöver göra något åt de "för höga" halterna av koldioxid i luften för det tar växterna hand om är felaktigt.S skogaliten skrev:
BirgitS skrev:
Lite smartare då att göra något åt det än att samla in deras CO2 och försöka skicka en räkning.S skaraborgsfakir skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 269 inlägg
Byggindustrin är en stor emission av CO2. Varje säck betong vi köper bidrar. Inte mycket på individnivå utan som samhället.
Jag har observerat ett ombygge av E22 på nära håll och är helt förvånad över hur mycket som byggts i onödan, hur mycket material har lastats fram och tillbaka, hur många bilar står på tomgång timme efter timme. Detta projicerats på tusentals bygge runtom i Sverige och världen ger en möjlighet till minskning.
Jag har observerat ett ombygge av E22 på nära håll och är helt förvånad över hur mycket som byggts i onödan, hur mycket material har lastats fram och tillbaka, hur många bilar står på tomgång timme efter timme. Detta projicerats på tusentals bygge runtom i Sverige och världen ger en möjlighet till minskning.
BirgitS skrev:
Nä.P paralun skrev:
Ven vill bygga kraft som inte går att reglera ner när man går back. Vi skattebetalare?
Det är förvisso sant, men det riskkapitalisten menar är att en bra idé inte räcker för att garantera en dundersuccé. Man bör nog inte läsa det som att det är nödvändigt att satsa även på de värsta stolleidéerna för att kunna vinna.BirgitS skrev:
Nu ligger förvisso CCS i den kategorin som är fullt genomförbart rent tekniskt, så det är nog inte fel att lägga resurser på att utveckla det. Där är det mer att man redan amorterat in vinsten från något man egentligen inte vet om det är genomförbart i någon relevant skala.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Varför skulle det vara korkat att ta bort löven på min gräsmatta bara för att de kommer från grannens träd?K karlmb skrev:
Det är ett problem som drabbar mig om jag inte gör något åt det.
Så vad har du för realistiska idéer om att få ner koldioxidhalten i luften?
Tror alla andra fattar men...om man tycker Slite är ett problem så åtgärdar man Slites utsläpp. Man kan tillverka cement utan CO2-utsläpp. Det blir sannolikt betydligt billigare än att låta de köra som nu och sen fånga in skiten.BirgitS skrev: